Overcoat met emblemen?

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daan S.
Lid
Berichten: 971
Lid geworden op: 10 mar 2004, 21:48

Overcoat met emblemen?

Bericht door Daan S. »

Kwam het vaak voor dat een overcoat emblemen op de mouwen had? En wat is de waarde van deze overcoat? Nog iets, ik zie dat er veel Air Force uniformen e.d. worden aangeboden, meer dan infanterie o.i.d. komt dit doordat er minder vraag naar is?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Ik weet van de Engelse en Canadese overjassen dat hier geen emblemen op gedragen mochten worden. De enige emblemen die er op mochten waren de rang emblemen en de brigade strepen. Ik weet niet hoe dat zit bij de Amerikaanse overjassen maar zou misschien ook wel zoiets kunnen zijn.
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

GI Collectors Guide:
These unit patches were sewn on the wool service coat or Ike jacket, the wool or cotton shirt (when worn on its own), the wool overcoat and various field jackets. Insignia was not worn on the fatigue uniform.
As of 1944, a veteran being assigned to a different unit could contineu to wear the patch of its former combat unit ( the "Combat patch") on the right sleeve
Het was dus wel degelijk mogelijk om zulke patches op de mouwen te dragen van een Wool service coat. Meestal kozen de 'combat units' er niet voor op deze hierop te naaien. De precieze reden ben ik helaas vergeten.
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

Nog wat info over de patches:
Worn from: 21 May 1943 - 1 July 1957.
Originally constituted as Hawaiian Air Force on 19 October 1940, this unit provided air defense for the Hawaiian Islands and, after mid 1943, served in combat in the central and western Pacific areas. The star on a blue disk represents the army air forces and the arabic numeral seven is the unit's designation. Activated 5 February 1942, Hickam Field, Hawaii.

Campaigns: World War II (Central Pacific: Air Offensive, Japan; Eastern Mandates; Western Pacific; Ryukyus; China Offensive).
Afbeelding

Worn from: 30 April 1945 - September 1947.
The star and wings symbolize army air forces. The Philippine sun and the stars in the form of the Southern Cross indicate the area of operations. Activated 3 August 1944 at Brisbane, Australia.
Afbeelding

(bron: http://www.vetshome.com/military_army_a ... tches1.htm
pagina's 1 en 2)

P.S. is dit jouw jas, of staat deze ergens te koop?
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Gebruikersavatar
Daan S.
Lid
Berichten: 971
Lid geworden op: 10 mar 2004, 21:48

Bericht door Daan S. »

Mijn jas, gekocht voor 28 euro :lol:. Ja zag er leuk uit en de Coat zelf is origineel, twijfel alleen over die emblemen.
Gebruikersavatar
seabee
Lid
Berichten: 987
Lid geworden op: 26 jun 2004, 13:33

Bericht door seabee »

De emblemen zelf zien er orgineel uit. Alleen is het altijd moeilijk te beoordelen waneer ze er op zijn gezet. Zekerheid heb je alleen maar als zoiets van de veteraan of zijn familie zelf koopt.
Plaats reactie