Oorlogse krant

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mauserwerke
Lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 05 dec 2006, 21:27

Oorlogse krant

Bericht door Mauserwerke »

Heb afgelopen week de zolder opgeruimd en daar kwam ik nog een krant tegen uit 1943 en nog wat spullen uit die periode. Alleen de krant is opgevouwen en heeft tussen wat boeken gelegen of iets (goed plat dus). Wat ik in de opgevouwen toestand kan lezen is dat er wat berichten over het oostfront op staan. Eigenlijk wil ik deze krant openvouwen en inlijsten of iets dergelijks. Gewoon zodat je er nog iets aan hebt.

Maar nu even de vraag hoe ik dat doe. Het papier is ook al een aardige eindje oud dus dat zal vast gemakkelijk scheuren. Weet iemand hoe je dit het beste kan aanpakken zonder het verder te beschadigen?

En is inlijsten überhaupt wel een goed idee (verkleuring, inkt etc)?

Hoor het graag
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4862
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Oorlogse krant

Bericht door asjemenou »

Leuke vondst. Op welke krant gaat het precies?
Het lijkt mij dat je de krant gewoon open kunt vouwen. De kruisvouw kun je er enigszins uit krijgen met een warme strijkbout. Zet de strijkbout niet op een al te warme stand. Leg er wel een handdoek o.i.d. tussen want sommige strijkbouten willen nog wel eens zwarte vegen achterlaten.
Eenmaal weer glad gestreken kun je de krant prima inlijsten. Zoek een wissellijst van 62 x 46 cm. daar past hij goed in. Als je de krant een beetje mooi wilt houden hang de lijst dan niet op een zonnige plek. Krantenpapier uit die tijd is van een matige kwaliteit en verkleurd nogal snel.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Mauserwerke
Lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 05 dec 2006, 21:27

Re: Oorlogse krant

Bericht door Mauserwerke »

Deze Noord Brabantsche Courant
IMG_20180814_114805.jpg
Aan de voorkant te zien is het maar een A1 vel. Kennelijk waren ze zuinig. Dat idee van een wissellijst is wel een goeie. Ik vroeg me nu alleen af of ik hem zo opgevouwen krijg zonder te scheuren of dat ik m misschien iets vochtig moet maken (mist vocht, geen douche vocht).

Krant is wel al wat gelig geworden door de tand des tijds.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4862
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Oorlogse krant

Bericht door asjemenou »

Met een strijkbout moet het toch lukken lijkt mij. Het mooiste is als je de krant daarna in de wissellijst kan doen. Dan behoef je de krant niet nog een keer te vouwen.
De kranten in 1943 waren door de papierschaarste veelal gereduceerd tot een enkel vel. De kop vermeldt al dat dit nummer uit één blad bestaat.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Plaats reactie