Nederlandse(?) laarzen

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
Fahnenjunker
Lid
Berichten: 394
Lid geworden op: 09 aug 2005, 20:55

Nederlandse(?) laarzen

Bericht door Fahnenjunker »

Heren,
dit paar laarzen heb ik al en jaar of 10. Ze zouden afkomstig zijn van een officier veearts. ik heb besloten ze te verkopen maar ik kreeg van iemand te horen dat dat dit geen Nederlandse laarzen zijn omdat Nederlandse officieren geen laarzen droegen. Het zouden Duitse laarzen zijn. Dat laatste geloof ik niet, maar ik zou graag jullie mening horen. Nederlands is niet mijn expertise en ik wil toch wel graag weten wat ik verkoop. Ik heb foto's gezien van Nederlandse (opper)officieren met laarzen aan, dus blijkbaar werd het wel gedaan?
Bijlagen
lz7.png
lz7.png (85.03 KiB) 1488 keer bekeken
lz6.jpg
lz5.jpg
lz4.jpg
lz3.jpg
lz2.jpg
lz1.jpg
lz.jpg
lz8.jpg
Der Sammler wohnt nur ein Stockwerk hoher als der Wahnsinn...
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Nederlandse(?) laarzen

Bericht door Erik »

Fahnenjunker schreef:Ik heb foto's gezien van Nederlandse (opper)officieren met laarzen aan, dus blijkbaar werd het wel gedaan?
Nederlandse officieren dienden zelf in hun kleding te voorzien. Laarzen, beenkappen, beenstukken e.d. werden dan ook particulier verworven.
Dat zal ook voor jouw veearts het geval zijn geweest.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Fahnenjunker
Lid
Berichten: 394
Lid geworden op: 09 aug 2005, 20:55

Re: Nederlandse(?) laarzen

Bericht door Fahnenjunker »

Erik dank, maar dit wist ik wel :wink: . De discussie was of Nederlandse officieren wel of geen laarzen droegen. Hebben Nederlandse officierslaarzen bepaalde kenmerken qua stijl oid?
Der Sammler wohnt nur ein Stockwerk hoher als der Wahnsinn...
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Nederlandse(?) laarzen

Bericht door Erik »

Fahnenjunker schreef:...Hebben Nederlandse officierslaarzen bepaalde kenmerken qua stijl oid?
Wat je het meest op de foto ziet zijn laarzen die je ook in Duitsland had kunnen tegenkomen. Het is dus moeilijk. Veel leerartikelen waren ook toen natuurlijk uit Duitsland afkomstig.
Maar inderdaad! Laarzen werden gedragen! Hoofd- en opperofficieren van alle wapens werden per voorschrift "geacht te zijn bereden" en maten zich dus chique laarzen aan. Hoofd- en opperofficieren behoorden ook tot de bovenlaag van de bevolking natuurlijk.
Het lagere bereden volk (huzaren, artilleristen etc) die dat niet konden betalen kregen beenkappen van dienst. Er staat juist een mooi voorbeeld op dit forum. Beenstukken (met een 'slob' over de wreef) waren ook populair.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Plaats reactie