2 Tropenhelmen raadsel

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
HANSBJORN
Lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 20 jun 2018, 11:56

2 Tropenhelmen raadsel

Bericht door HANSBJORN »

Onlangs heb ik 2 tropenhelmen gekocht in een antiekwinkel in Duitsland. Ze zijn beide afkomstig van een oorlogsveteraan vanuit noord afrika. Beide hebben een 'zwaar' leven gehad. Er is echter iets raadselachtigs mee.
De 1e is een Britse pith helmet uit 1940 uit Calcutta India. Door de veteraan is een briefje ingeplakt met vermelding van 1941, Dernia (Libie), Kreta, Egypte en gef.(unden) Tobruck. Ook staat de bommenwerper Stuka vermeld, die inderdaad in de veldslagen daar toen gebruikt zijn. Er staat een Duitse naam in. HFW Schritzer. HauptFeldWebel?
De 2e is een voor mij zeldzaam type Wolseley style helm. Let op de 'rechte' ventilatie openingen in de knop bovenop. Er zitten de nazi decals aangehaakt. Ik krijg ze er niet af. Binnen in zit een met splitpennen bevestigde liner. Er staat nu een Britse naam vermeld W.R. Clarke. De rest kan ik niet ontcijferen.
Wie kan misschien e.e.a. verklaren en wat de herkomst kan zijn van de 2e?
Bijlagen
Wolseley style helm
Wolseley style helm
Wolseley style helm
Wolseley style helm
Wolseley style helm
Wolseley style helm
Wolseley style helm
Wolseley style helm
Wolseley style helm
Wolseley style helm
Britse tropenhelm 1940
Britse tropenhelm 1940
Britse tropenhelm 1940
Britse tropenhelm 1940
Britse tropenhelm 1940
Britse tropenhelm 1940
Britse tropenhelm 1940
Britse tropenhelm 1940
Verplaatst van Eenheden & Uitrusting naar Algemeen (geallieerd) op 14 dec 2019, 15:32 door Erik

Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: 2 Tropenhelmen raadsel

Bericht door Erik »

HansBjorn, ik heb je vraag even verzet naar dit onderdeel, is meer toepasselijk!
Hauptfeldwebel wordt tegenwoordig, in de BW, afgekort als HptFw of kortweg HF. De aanduiding 'Feldwebel' (Veltweijfelt in Nederland in de 17e eeuw) is één woord.
Het kan zijn dat de Duitse achternaam gewoon bij een Engelsman hoorde. Je kunt eens uitzoeken of HFW wellicht een Engelse afkorting is van het één of ander.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
HANSBJORN
Lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 20 jun 2018, 11:56

Re: 2 Tropenhelmen raadsel

Bericht door HANSBJORN »

In de helm staat de w klein geschreven. HFw staat er. Misschien is de pt weggelaten.
Ik heb gezocht naar de naam Schritzer. Ik kan alleen vinden dat er buiten Duitsland een aantal in de USA zijn en die stammen af van een Duitser die rond 1920 geëmigreerd is daar naar toe.
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: 2 Tropenhelmen raadsel

Bericht door Kugelblitz »

Wellicht is die eerste (zonder plaatjes) een buitgemaakt Brits exemplaar, dat door een Duitse soldaat ofwel zelf gedragen, ofwel als souvenir meegenomen is? Wie weet beide. Ik vind het briefje aan de binnenzijde wel overtuigend, zo schreef mijn Duitse oma ook, o.a. met die rode streepjes onder bepaalde woorden.

Opvallend is wel dat de tekst met 3 verschillende kleuren geschreven is, waarschijnlijk op 3 verschillende tijden. Zou dat 'gef.' niet ook voor 'gefangen' of 'gefallen' (gesneuveld) kunnen staan?
De naam lijkt me ook eerder HFW (die 'W' is lastig te zien op de foto door de belichting) Schweitzer.

Het exemplaar met de plaatjes is lastiger; wellicht later samengesteld? Of ook buitgemaakt en gebruikt? Normaalgesproken hebben die emblemen ook kleuren, deze zijn helemaal ontkleurd? Lijkt me geen slijtage maar bewust gedaan.
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Plaats reactie