Amerikaanse helm

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Edgar
Lid
Ontvangen: 1 keer

Amerikaanse helm

Bericht door Edgar »

Hoi,
ik kan aan een helm bodemvondst komen... mij lijkt het een Amerikaanse WO II helm, iemand een idee?

Afbeelding

Mvg RelicHunter
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Tank Destroyer
Lid

Bericht door Tank Destroyer »

Als ie uit de grond komt, neem ik aan dat het een Amerikaanse is..

Dus geen KL helm :)

Sander
Dodo
Lid

Bericht door Dodo »

vraag naar foto's van de Bails (de kinstrap haken). Fixed bails zijn vroeg wo2, D-bails werden vaak door para's gebruikt, en flex bails zijn de 'latere' versie. Kijk op http://www.potsdepot.nl.tt voor plaatjes :)

Dan heb je nog de 'seam'. Je hebt een frontseam (voornaad) en een rearseam (achternaad). De helmen met de frontseam komen echt uit wo2. (fixed en front, je bent zeker :))

Frontseam is de de lasnaad aan de voorkant. rearseam is de naad aan de achterkant.. :)
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Edgar
Lid

Bericht door Edgar »

Nou de verkoper zegt niet dat 't een bodemvondst is, hij weet 't niet, maar tis vaker gebeurt dat KL helmen een paar jaar in de grond zijn gestopt en dan worden verkocht ;)
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
779
Lid
Lid

Bericht door 779 »

In Amerikaanse helmen uit WW2 zit een markering. Bijvoorbeeld de S van Schlauter.. is dat nog niet een klein beetje te lezen???
Dodo
Lid

Bericht door Dodo »

779 schreef:In Amerikaanse helmen uit WW2 zit een markering. Bijvoorbeeld de S van Schlauter.. is dat nog niet een klein beetje te lezen???
alleen Schlauter deed er een S in.. Liners hebben wel merkingen. Westinghouse, Capac vooral..
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
779
Lid
Lid

Bericht door 779 »

Ja, maar ik bedoelde dat er vast ook andere bedrijven waren die er vroeger hun stempel in zetten.
Dodo
Lid

Bericht door Dodo »

779 schreef:Ja, maar ik bedoelde dat er vast ook andere bedrijven waren die er vroeger hun stempel in zetten.
alleen Schlauter, althans, als ik mij niet vergis...
Tank Destroyer
Lid

Er waren twee fabrikanten van helmen in de WO2:

Schlueter en McCord Radiator.

Schlueter stanste een mooie S voorin aan de binnenkant.
McCord maakt een serie nummer erin.

McCord heeft trouwens de meeste helmen gemaakt.

Zit er ook nog een liner in? Zal niet echt veel meer van over zijn denk ik... :|

Maar goed, vraag maar even naar de frontseam en de bails. Meestal weet je dan wel genoeg.

Hoeveel wil die verkoper er voor hebben???

Sander
Edgar
Lid

Bericht door Edgar »

Hij zei bied maar wat dus het zal niet veel zijn, en over het binnenwerk, boeit me niks dat het er niet inzit, want anders is het geen bodemvondst he en ik spaar bodemvondsten 8) :lol: .
Tank Destroyer
Lid

Ja ok... maar als er nog een binnenhelm inzit, die redelijk intact is.. dat maakt namelijk nogal erg veel uit voor de prijs.

Een bodemvonds alleen de buitenhelm? Zal ik 15 tot 20 euro voor geven denk...
Met binnenhelm misschien wel 40 of 50 euro (hangt helemaal af van de staat).
Dodo
Lid

Bericht door Dodo »

ik heb een helm zonder stempeling?
Tank Destroyer
Lid

Dodo schreef:ik heb een helm zonder stempeling?
:shock:

Buitenhelm?

Wat heeft ie allemaal voor specificaties? (bails, enzo).
Kan zijn dat er zo'n dikke verflaag over zit dat het niet meer zichtbaar is.
Dodo
Lid

Bericht door Dodo »

Flex-bails, front seam. Volgens mij is hij niet herverfd, d'r zitten redelijk wat krassen aan de zijkant.. Daaronder komt direct het kruk tevoorschijn..
earlymb
Moderator
Moderator
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Bericht door earlymb »

Tank Destroyer schreef:Er waren twee fabrikanten van helmen in de WO2:

Schlueter en McCord Radiator.

Schlueter stanste een mooie S voorin aan de binnenkant.
McCord maakt een serie nummer erin.

McCord heeft trouwens de meeste helmen gemaakt.

Sander
Schlueter heeft dit heatnumber ook, maar de stempeling is vaak erg vaag. Zelfs op mijn mint Schlueters is deze soms moeilijk te lezen. Schlueter heeft inderdaad maar 10% van alle helmen gemaakt. Wat betreft die bodemvondst is het inderdaad wachten op meer foto's voor er meer over te zeggen is. 8)

Grtn

David
Plaats reactie