Vraag over bananenschillen

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
Fisherman
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 apr 2020, 13:03

Vraag over bananenschillen

Bericht door Fisherman »

Ik ben al zolang ik me kan herinneren geïnteresseerd in de beide wereldoorlogen met als focus de tweede wereldoorlog. IK ken mijn weg zo intussen redelijk goed in de wereld van Duitse uniformen. Ik ben de laatste tijd hernieuwd geïnteresseerd geraakt in ons eigen land gedurende de mobilisatie en over de strijd in die dagen.
Nu blijkt het erg moeilijk om informatie te vinden mbt het Nederlandse leger. de uitrusting en de uniformen en insignes. Voor wat dit betreft ben ik benieuwd of er goed naslagwerk te krijgen is.
Helaas ben ik veroordeeld tot veel plaatjes kijken en dingen proberen af te leiden. Veel is details zijn lastig of niet te vinden. De specifieke vraag die ik nu heb is: wat is het verschil in de rangonderscheidingstekens voor een sergeant. Ik zie namelijk twee soorten bananenschillen voor de gewone sergeant. Ik heb het hierbij niet over de wapenkleur (dus rood voor artillerie en blauw voor infanterie) Ik zie twee verschillende soorten geel/goud materiaal.
2020-04-16_22-47.png
in dit voorbeeld kun je zien wat ik bedoel. Ik zie hier (behalve de sergeant majoor artillerie) twee versies van een segeant infanterie en een sergeant artillerie. De geel/gouden stof in de twee linker is anders dan de twee rechter paar. Wat is dit verschil? ik dacht eerst aan korporaal, maar daar zouden de galons breder van moeten zijn. Kan iemand mij hierin wijzer maken?
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Vraag over bananenschillen

Bericht door Erik »

De gele chevrons van katoen zijn bedoeld als B.M. Korporaal. Het weefmotief is ook anders. De chevrons van goud (zilver-)galon zijn bedoeld voor de onderofficieren.
Er zijn antiquarisch boekjes te koop (ook wel op marktplaats) waarop de rangen staan uitgelegd. Ook tekeningen in oude voorschriften zijn wel te krijgen.
De korporaal droeg in het veld overigens bredere, korte gele chevrons (die lang niet zo hoog reikten als de onderofficierschevrons) van katoengaren. Moeilijk te vinden.
De oude modellen hadden een bies van aangenaaid vilt of katoen; de nieuwere modellen hadden een aangenaaid fijngevlochten koord.

Op jouw foto van links naar rechts:
- sergeant-majoor Grenadiers of opperwachtmeester artillerie
- sergeant algemeen (vaak infanterie) oud model
- sergeant Grenadiers of wachtmeester artillerie
- korporaal algemeen B.M.
- korporaal Grenadiers of artillerie B.M.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Fisherman
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 apr 2020, 13:03

Re: Vraag over bananenschillen

Bericht door Fisherman »

Bedankt voor de uitleg. afgaand op het materiaal had ik inderdaad gedacht dat er twee korporaals chevrons bij zaten, maar de informatie die ik kon vinden beschrijft korporaals chevrons als het dubbele van de sergeant (dus 20 mm). Aangezien ik niets anders hierover kon vinden vond ik het wat verwarrend.
De korporaals chevrons uit mijn voorbeeld werden dus niet in het veld gedragen? Konden ze wel bevestigd zijn op een jasje van grove wol? Of waren die enkel voor de gewone soldaat? Ik heb wel voorbeelden gezien van jasjes van grove wol met sergeant chevrons. Wanneer droegen onderofficieren welk soort jasje? Waren daar strikte regels voor of kon men doen wat uitkwam?
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Vraag over bananenschillen

Bericht door Erik »

Dit onderwerp is al eens eerder aan bof geweest dus hier even de managementsamenvatting:
- de korporaalsstrepen B.M. waren echt voor het B.M.
- de brede korporaalsstrepen waren veldstrepen en bedoeld voor de veldjas grove stof.
- onderofficieren kenden geen B.M. strepen en als die er wel waren geleken ze exact op de Rijksverstrekking.
- onderofficieren hadden wel degelijk grove stof veldtenue. Het was alleen niet zo populair. Dienstplichtig onderofficieren liepen vaker in grove stof want een B.M. moesten ze zelf bekostigen (en dat was niet zo populair) Wel konden ze, nadat ze de rang van korporaal hadden gehaald in de opleiding, hun grove stof inleveren om er op wens zakken op te laten naaien. Vandaar dat je ook wel grove wol uniformen ziet die het uiterlijk van B.M. hebben. Het opnaaien geschiedde op 's Rijks kosten.
Veldtenue werd voornamelijk te velde gedragen. Echte oefeningen zoals we die nu kennen bestonden niet, meestal duurde een oefening maar een dag. Er was ook tekort tijd (5,5 maand) om de dienstplichtigen goed op te leiden.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Plaats reactie