Motecht door Mitin

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
Hans P
Lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 19 mei 2020, 15:37

Motecht door Mitin

Bericht door Hans P »

Hallo,

Heeft iemand een idee of het bedrijf Motecht door Mitin vooroorlogs actief is geweest, en misschien Nederlandse militaire kleding heeft geproduceerd pre 1940? Dit bedrijf heeft de bekende Nederlandse battledress uniformen gemaakt(zie foto voor voorbeeld label).
Bijlagen
18oc05t7.jpg
Glencoe
Lid
Berichten: 81
Lid geworden op: 02 jan 2019, 14:05
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer

Re: Motecht door Mitin

Bericht door Glencoe »

Volgens mij is Mitin alleen het goedje dat tegen motten beschermt. De kleding zal door een ander bedrijf zijn gemaakt en vervolgens met Mitin zijn behandeld. Of mitin voor de oorlog al bestond weet ik niet.
Hans P
Lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 19 mei 2020, 15:37

Re: Motecht door Mitin

Bericht door Hans P »

Glencoe schreef:Volgens mij is Mitin alleen het goedje dat tegen motten beschermt. De kleding zal door een ander bedrijf zijn gemaakt en vervolgens met Mitin zijn behandeld. Of mitin voor de oorlog al bestond weet ik niet.



Bedankt, dan heb ik weer wat geleerd! Het zal dan wel voor die tijd nog niet bestaan hebben, denk ik.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Motecht door Mitin

Bericht door asjemenou »

In 1919 ontwikkelde Bayer & Co. in Leverkusen al een middel om wol motecht te maken. Dit middel werd bekend onder de naam Eulan. Pas in 1988 stopte Bayer met het produceren van dit middel. Zie; https://de.wikipedia.org/wiki/Chlorphenylid .
Naast Bayer waren er ook andere producenten van soortgelijke mottenafweermiddelen. Mitin is dus ook zo'n soortgelijk middel. Wanneer Mitin precies is ontwikkelt weet ik niet.
Het etiketje op de foto is voornamelijk bij militariaverzamelaars bekend van de vroeg naoorlogse Nederlandse battle dress model 1949. Je kunt het etiket echter ook in andere wolproducten aantreffen.
De Nederlandse wollen uniformen model 1949 werden o.a. vervaardigd bij het Vlaamse textielbedrijf Neirynck-Holvoet in Lendelede.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Verplaatst van Eenheden & Uitrusting naar Algemeen (geallieerd) op 29 mei 2020, 10:16 door Erik

Hans P
Lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 19 mei 2020, 15:37

Re: Motecht door Mitin

Bericht door Hans P »

asjemenou schreef:In 1919 ontwikkelde Bayer & Co. in Leverkusen al een middel om wol motecht te maken. Dit middel werd bekend onder de naam Eulan. Pas in 1988 stopte Bayer met het produceren van dit middel. Zie; https://de.wikipedia.org/wiki/Chlorphenylid .
Naast Bayer waren er ook andere producenten van soortgelijke mottenafweermiddelen. Mitin is dus ook zo'n soortgelijk middel. Wanneer Mitin precies is ontwikkelt weet ik niet.
Het etiketje op de foto is voornamelijk bij militariaverzamelaars bekend van de vroeg naoorlogse Nederlandse battle dress model 1949. Je kunt het etiket echter ook in andere wolproducten aantreffen.
De Nederlandse wollen uniformen model 1949 werden o.a. vervaardigd bij het Vlaamse textielbedrijf Neirynck-Holvoet in Lendelede.
Bedankt voor de informatie!
Plaats reactie