Holster voor het M25 pistool

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
Gebruikersavatar
laurens jan
Lid
Berichten: 1117
Lid geworden op: 16 jun 2012, 11:04
Gegeven: 18 keer
Ontvangen: 6 keer

Holster voor het M25 pistool

Bericht door laurens jan »

Korte vraag: ik hoor vaak dat aan de kleur van het beslag, goud of zilver, de leeftijd van een zwart holster voor het M25 pistool kan worden vastgesteld.
Is dit feit of fabel en is er ergens een geschreven bron die mij hier verder mee kan helpen?
Onderstaande foto's ter verduidelijking!
WhatsApp Image 2020-12-17 at 23.37.58.jpeg
WhatsApp Image 2020-12-17 at 23.37.43.jpeg
Gebruikersavatar
laurens jan
Lid
Berichten: 1117
Lid geworden op: 16 jun 2012, 11:04
Gegeven: 18 keer
Ontvangen: 6 keer

Re: Holster voor het M25 pistool

Bericht door laurens jan »

In de snelheid geplaats in AS mogenheden in plaats van geallieerd.
Moderator mijn excuus :roll:
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Holster voor het M25 pistool

Bericht door Erik »

Ik verplaats 'm even Laurens Jan!

Ik ben niet geheel ingewijd in holsters maar ik weet wel dat zilverkleurig beslag op de pistooltas (een holster is open, een tas gesloten) vóór de oorlog niet voorkwam in het leger. Niet in het leger en ook niet bij de KMar.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Verplaatst van Algemeen (as) naar Algemeen (geallieerd) op 18 dec 2020, 10:10 door Erik

Gebruikersavatar
laurens jan
Lid
Berichten: 1117
Lid geworden op: 16 jun 2012, 11:04
Gegeven: 18 keer
Ontvangen: 6 keer

Re: Holster voor het M25 pistool

Bericht door laurens jan »

Erik hartelijk dank!
Laat ik mijn vraag iets verder specificeren:
Ik zie vaak de goudkleurige (messing) sluitingen voorbij komen en deze worden dan beschouwd als 'vooroorlogs' terwijl ik ze ook als na-oorlogs verkocht zie worden. Waren er überhaupt zwarte pistooltassen voor 40 en waaraan herkent met een vooroorlogse zwarte tas?
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Holster voor het M25 pistool

Bericht door Erik »

Oei, terechte vraag!
Je weet dat ik in de geschiedenisuitbeelding zit. Wij accepteren voor KMar vooroorlogs donkere pistooltassen met messing beslag. De echt diepzwarte pistooltassen zijn naoorlogs, het pistool M.25 is lange tijd gebruikt door de politie. Ik moet het even nakijken bij mijn KMar-documentatie. Deze na-oorlogse tassen van zwart leer hebben dan ook vaak een zilverkleurig beslag.
Voor het leger is het makkelijker: bruin leer met messing beslag, vaak gestempeld aan de binnenzijde met de maker, heel vaak is dat (uit mijn hoofd, graag corrigeren) 'van der Valk lederwaren'. Dan weet je dat je goed zit.
Zelf houd ik altijd aan: messing beslag = grote kans op vooroorlogs. Maar zekerheid durf ik niet te geven. Ik ga even studeren, kijken wat er uit komt.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
laurens jan
Lid
Berichten: 1117
Lid geworden op: 16 jun 2012, 11:04
Gegeven: 18 keer
Ontvangen: 6 keer

Re: Holster voor het M25 pistool

Bericht door laurens jan »

Hallo Erik, Bedankt voor de aanvulling! Ik hoop tzt nog eens een aantal van die bruine tasje tegen te komen :wink:
Voor nu ben ik zeker benieuwd naar eventuele informatie uit jouw KMar-documentatie!
Plaats reactie