Ik heb ook vernomen dat deze jassen zijn buitgemaakt door soldaten en deze na hun wensen lieten ombouwen bij een lokale klerenmaker in de regio. Dus niet alleen eenheden zoals jij al zei de Don Kozakken, maar ook standaard troepen.Mooyman schreef:Inderdaad Guido, heb zelf eens een omgebouwde grove stof Nederlandse jas gehad waar de Duitsers de kraag, knopen en zakken van hadden veranderd.Guido schreef:zelfs voor een kopie zal het erg goedkoop zijn! de met grove stof kan al goed oplopen tot in de twee duizend euro.
deze zijn veel doorgedragen door de duitsers, de N A D en in gevangenen kampen. vandaar erg zeldzaam en de hoge prijs!
Deze jas was gebruikt geweest door Russische Don Kozakken, dergelijke eenheden werden vaak met buit materiaal bevoorraad/uitgerust.
wat mag een veldjasje kosten van een Sergeant uit 1940
- Guido
- Lid
- Wilco Vermeer
- Lid
- Contacteer:
Inderdaad Guido.
Vele Duitse soldaten die gedurende Wo2 in Nederland waren gestationeerd hebben de Nederlandse voorraden aangebroken en laten vermaken.
Vele Duitse soldaten die gedurende Wo2 in Nederland waren gestationeerd hebben de Nederlandse voorraden aangebroken en laten vermaken.
Mijn verzameling op: http://www.ww2historycollection.com/
(Avatar: Henk Sneevliet, vergeten verzetstrijder)
(Avatar: Henk Sneevliet, vergeten verzetstrijder)
- Mooyman
- Lid
Het vermaken en soms ook verven van het buit materiaal aan uniformen werd massaal gedaan door desbetreffende Duitse autoriteiten en niet door een enkele soldaat.Guido schreef:Ik heb ook vernomen dat deze jassen zijn buitgemaakt door soldaten en deze na hun wensen lieten ombouwen bij een lokale klerenmaker in de regio. Dus niet alleen eenheden zoals jij al zei de Don Kozakken, maar ook standaard troepen.Mooyman schreef:Inderdaad Guido, heb zelf eens een omgebouwde grove stof Nederlandse jas gehad waar de Duitsers de kraag, knopen en zakken van hadden veranderd.Guido schreef:zelfs voor een kopie zal het erg goedkoop zijn! de met grove stof kan al goed oplopen tot in de twee duizend euro.
deze zijn veel doorgedragen door de duitsers, de N A D en in gevangenen kampen. vandaar erg zeldzaam en de hoge prijs!
Deze jas was gebruikt geweest door Russische Don Kozakken, dergelijke eenheden werden vaak met buit materiaal bevoorraad/uitgerust.
Men maakte gehele voorraden buit en die werden dan in opdracht vermaakt, meestal voor hiwi's en buitenlandse vrijwilligers maar inderdaad ook wel voor de reguliere soldaten.
Collector of uniforms of the enemy
- Mooyman
- Lid
Guido schreef:Leuk dat je de term Hiwi's gebruikt! nog nooit tegengekomen op het net! zelf heb ik foto's van Hiwi's ik zal de foto eens nakijken misschien is een nederlands uniform te ontdekken
Hiwi's of te wel Hilf willigen, meestal Russen of Poolen in, meestal gedwongen, Duitse dienst.
Deze "gasten" werden overal ingezet. heel bekend is dat ze in Normandië slag leverden met de geallieerden.
Maar ook in Nederland werden deze "eenheden" ingezet, meestal aan de kust als kustbewaking.
- Mooyman
- Lid
- Mooyman
- Lid
- Mooyman
- Lid
Herken ze niet meteen, maar het zullen die kleine mannetjes met de veldmutsjes op de foto wel zijn
.
De herkomst(land) wordt me helaas op deze foto niet duidelijk, ook is het jammer dat ze naar het lijkt "gewone" tunieken dragen.
Leuke foto Guido, uit wat voor album is het afkomstig?.

De herkomst(land) wordt me helaas op deze foto niet duidelijk, ook is het jammer dat ze naar het lijkt "gewone" tunieken dragen.
Leuke foto Guido, uit wat voor album is het afkomstig?.
- Guido
- Lid
het komt uit een album wat ik ooit van een bevriende verzamelaar had gekocht of geruild ik weet het niet meer.
maar is van een Duitse Wehrmacht soldaat die er foto's vanaf zijn training in 1938 tot en met het einde van de oorlog. het is een simpel groen boek met voorop een metalen SS adelaar voor op de visor. (denk dat deze er is opgeplakt door de soldaat zelf.. of ja dat hoop ik dan.) De foto's zijn genomen in Duitsland, Frankrijk, Griekenland, Polen en Rusland.
de foto van de Hiwi's is in het tijdvlak van Juni 1942 gemaakt waarschijnlijk in Polen (als je kijken in het boek is het op de juiste volgorde gezet en deze zit in dat tijdperk.)
maar is van een Duitse Wehrmacht soldaat die er foto's vanaf zijn training in 1938 tot en met het einde van de oorlog. het is een simpel groen boek met voorop een metalen SS adelaar voor op de visor. (denk dat deze er is opgeplakt door de soldaat zelf.. of ja dat hoop ik dan.) De foto's zijn genomen in Duitsland, Frankrijk, Griekenland, Polen en Rusland.
de foto van de Hiwi's is in het tijdvlak van Juni 1942 gemaakt waarschijnlijk in Polen (als je kijken in het boek is het op de juiste volgorde gezet en deze zit in dat tijdperk.)
- Mooyman
- Lid
Interessant, zoals ik al eerder zei, deze Hiwi's zaten overal en dus waarschijnlijk ook in Polen.
Werd mij laatst nog een mooi "verhaal" verteld van Hiwi's(Russen) bij Delfzijl/Appingedam gelegerd waren en eind april begin mei 1945 er nog lustig op los knalden met hun 20mm kanon daar waar de Duitsers al lang de strijd hadden gestaakt
.
Daartoe waren deze lieden in staat daar hun de meest verschrikkelijke dingen boven het hoofd hing bij een mogelijke overgave en uitlevering aan de Russen
.
Werd mij laatst nog een mooi "verhaal" verteld van Hiwi's(Russen) bij Delfzijl/Appingedam gelegerd waren en eind april begin mei 1945 er nog lustig op los knalden met hun 20mm kanon daar waar de Duitsers al lang de strijd hadden gestaakt

Daartoe waren deze lieden in staat daar hun de meest verschrikkelijke dingen boven het hoofd hing bij een mogelijke overgave en uitlevering aan de Russen