wat mag een veldjasje kosten van een Sergeant uit 1940

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Guido
Lid

Bericht door Guido »

Mooyman schreef:
Guido schreef:zelfs voor een kopie zal het erg goedkoop zijn! de met grove stof kan al goed oplopen tot in de twee duizend euro.

deze zijn veel doorgedragen door de duitsers, de N A D en in gevangenen kampen. vandaar erg zeldzaam en de hoge prijs!
Inderdaad Guido, heb zelf eens een omgebouwde grove stof Nederlandse jas gehad waar de Duitsers de kraag, knopen en zakken van hadden veranderd.
Deze jas was gebruikt geweest door Russische Don Kozakken, dergelijke eenheden werden vaak met buit materiaal bevoorraad/uitgerust.
Ik heb ook vernomen dat deze jassen zijn buitgemaakt door soldaten en deze na hun wensen lieten ombouwen bij een lokale klerenmaker in de regio. Dus niet alleen eenheden zoals jij al zei de Don Kozakken, maar ook standaard troepen.
Wilco Vermeer
Lid
Contacteer:

Bericht door Wilco Vermeer »

Inderdaad Guido.
Vele Duitse soldaten die gedurende Wo2 in Nederland waren gestationeerd hebben de Nederlandse voorraden aangebroken en laten vermaken.
Mijn verzameling op: http://www.ww2historycollection.com/
(Avatar: Henk Sneevliet, vergeten verzetstrijder)
Mooyman
Lid

Bericht door Mooyman »

Guido schreef:
Mooyman schreef:
Guido schreef:zelfs voor een kopie zal het erg goedkoop zijn! de met grove stof kan al goed oplopen tot in de twee duizend euro.

deze zijn veel doorgedragen door de duitsers, de N A D en in gevangenen kampen. vandaar erg zeldzaam en de hoge prijs!
Inderdaad Guido, heb zelf eens een omgebouwde grove stof Nederlandse jas gehad waar de Duitsers de kraag, knopen en zakken van hadden veranderd.
Deze jas was gebruikt geweest door Russische Don Kozakken, dergelijke eenheden werden vaak met buit materiaal bevoorraad/uitgerust.
Ik heb ook vernomen dat deze jassen zijn buitgemaakt door soldaten en deze na hun wensen lieten ombouwen bij een lokale klerenmaker in de regio. Dus niet alleen eenheden zoals jij al zei de Don Kozakken, maar ook standaard troepen.
Het vermaken en soms ook verven van het buit materiaal aan uniformen werd massaal gedaan door desbetreffende Duitse autoriteiten en niet door een enkele soldaat.
Men maakte gehele voorraden buit en die werden dan in opdracht vermaakt, meestal voor hiwi's en buitenlandse vrijwilligers maar inderdaad ook wel voor de reguliere soldaten.
Collector of uniforms of the enemy
Guido
Lid

Bericht door Guido »

Leuk dat je de term Hiwi's gebruikt! nog nooit tegengekomen op het net! zelf heb ik foto's van Hiwi's ik zal de foto eens nakijken misschien is een nederlands uniform te ontdekken :)
Mooyman
Lid

Bericht door Mooyman »

Guido schreef:Leuk dat je de term Hiwi's gebruikt! nog nooit tegengekomen op het net! zelf heb ik foto's van Hiwi's ik zal de foto eens nakijken misschien is een nederlands uniform te ontdekken :)

Hiwi's of te wel Hilf willigen, meestal Russen of Poolen in, meestal gedwongen, Duitse dienst.
Deze "gasten" werden overal ingezet. heel bekend is dat ze in Normandië slag leverden met de geallieerden.
Maar ook in Nederland werden deze "eenheden" ingezet, meestal aan de kust als kustbewaking.
Guido
Lid

Bericht door Guido »

ja ik ben bekend met de term. maar wist niet dat ze ook aan de kustbewaking hebben gezeten! interessant!
Mooyman
Lid

Bericht door Mooyman »

Guido schreef:ja ik ben bekend met de term. maar wist niet dat ze ook aan de kustbewaking hebben gezeten! interessant!
Zo leren we op het forum weer eens wat van elkaar :wink: , mocht je die foto's hebben gevonden maak er dan aub eens een topic mee, best interessant :) .
Guido
Lid

Bericht door Guido »

zal straks even inscannen. zit in een fotoboek van een WH soldaat! ik scan er wel meer.. gezien er zoveel foto fanaten tussen zitten :P
Mooyman
Lid

Bericht door Mooyman »

Guido schreef:zal straks even inscannen. zit in een fotoboek van een WH soldaat! ik scan er wel meer.. gezien er zoveel foto fanaten tussen zitten :P
Moet je zeker doen, een interessant onderwerp 8) .
Guido
Lid

Bericht door Guido »

Wou ze net allemaal scannen stopt mn scanner er mee! ik snap er niets van! die moeten dus even op zich laten wachten!
Mooyman
Lid

Bericht door Mooyman »

Guido schreef:Wou ze net allemaal scannen stopt mn scanner er mee! ik snap er niets van! die moeten dus even op zich laten wachten!
Domme pech, wachten we even af.
Guido
Lid

Bericht door Guido »

nog een keer geprobereerd en meteende foto van met de Hiwi's.

hier is hij!:

Afbeelding
Mooyman
Lid

Bericht door Mooyman »

Herken ze niet meteen, maar het zullen die kleine mannetjes met de veldmutsjes op de foto wel zijn :) .
De herkomst(land) wordt me helaas op deze foto niet duidelijk, ook is het jammer dat ze naar het lijkt "gewone" tunieken dragen.
Leuke foto Guido, uit wat voor album is het afkomstig?.
Guido
Lid

Bericht door Guido »

het komt uit een album wat ik ooit van een bevriende verzamelaar had gekocht of geruild ik weet het niet meer.

maar is van een Duitse Wehrmacht soldaat die er foto's vanaf zijn training in 1938 tot en met het einde van de oorlog. het is een simpel groen boek met voorop een metalen SS adelaar voor op de visor. (denk dat deze er is opgeplakt door de soldaat zelf.. of ja dat hoop ik dan.) De foto's zijn genomen in Duitsland, Frankrijk, Griekenland, Polen en Rusland.

de foto van de Hiwi's is in het tijdvlak van Juni 1942 gemaakt waarschijnlijk in Polen (als je kijken in het boek is het op de juiste volgorde gezet en deze zit in dat tijdperk.)
Mooyman
Lid

Bericht door Mooyman »

Interessant, zoals ik al eerder zei, deze Hiwi's zaten overal en dus waarschijnlijk ook in Polen.
Werd mij laatst nog een mooi "verhaal" verteld van Hiwi's(Russen) bij Delfzijl/Appingedam gelegerd waren en eind april begin mei 1945 er nog lustig op los knalden met hun 20mm kanon daar waar de Duitsers al lang de strijd hadden gestaakt :roll:.
Daartoe waren deze lieden in staat daar hun de meest verschrikkelijke dingen boven het hoofd hing bij een mogelijke overgave en uitlevering aan de Russen :wink:.
Plaats reactie