Vraag over Engelse kaartenmap...

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
SiNiStEr
Lid

Vraag over Engelse kaartenmap...

Bericht door SiNiStEr »

Ik heb een tijdje geleden van Dutchmilitaria een Engelse kaartenmap gekocht die te zien is op de onderstaande foto's. Ik zou hier graag wat meer over willen weten. In de kaartenmap zit nog de kaart van Zutphen. Wie weet bijv. tot welke divisie deze kaartenmap hoorde en rond welke tijd deze divisie in de buurt heeft gezeten van Zuthpen? En hoe en waar werd deze kaartenmap bevestigd en waarmee? Alle info die jullie me kunnen geven over deze kaartenmap is welkom.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Nico Roelofs
Lid
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

De kans dat de kaart en de kaartenmap bij elkaar horen is klein.

Zijn er nog dingen op de kaart zelf ingetekend? Van wanneer dateerd deze kaart?

De kaarten tas werd gewoon over je schouder heen gehangen. Werd nergens mee bevestigd.
SiNiStEr
Lid

Bericht door SiNiStEr »

Op de kaart zelf is niks ingetekend, maar hij is wel 1944 gedateerd. Het volgende stukje tekst staat rechtsonder de kaart:

Prepared under the direction of the Chief of Engineers, U.S. Army by the Army Map Service (GEGU) U.S. Army,Washington, D.C., 1944. Compiled from Netherlands, 1:25,000, Topographische Inrichting, 1933-34; 1:50,000, Topografische Inrichting, sheet 33-E, 1937. Principal communications revised from: Automobile Map of the Netherlands, 1:200,000, K.N.A.C., 1937; Railroads and Waterways of Holland, 1:300,000, G.S.G.S., 1942; Intelligence Reports, 1942. Partially revised from aerial photography, 1940, 1941, and 1943.

Maar nu word het interessant want de kaart is gedrukt op de achterkant van een stuk kaart waarop een deel van de zuid-kust van Engeland te zien is. Onder dit stuk kaart staat een legenda die volledig in het Duits is geschreven, en boven in de hoek van dit stuk kaart staat AnschluS Blatt 137. Door deze hele kaart staan blauwe strepen die tussendoor onderbroken worden om plaats te maken voor het woord 'Cancelled'. Het is in ieder geval erg vaag. De kant met de zuid-kust van Engeland erop lijkt op een Duitse kaart, maar de kant met Zutphen erop is duidelijk geallierd. :?
SiNiStEr
Lid

Bericht door SiNiStEr »

Deze kaartenmap kan trouwens niet over de schouder gehangen worden, want als je op de bovenste foto kijkt, kun je 2 bandjes zien die uitlopen in 2 ijzeren 'clipjes'. Meer hangsels zitten er niet aan.
Nico Roelofs
Lid
Contacteer:

Jah ik ken dat type kaart. Heb zelf ook 2 van dit soort kaarten in me bezit. 1 van Druten en omgeving en 1 van Nijkerk en omgeving. Het klopt dat het eeb Duitse kaart is, deze is dus hoogs waarschijnlijk door de geallieerden in bezit gekomen en die hebben er vervolgens hun kaarten op gedrukt op de achterzijde. Waarom ze dit deden weet ik niet.
SiNiStEr
Lid

Bericht door SiNiStEr »

Das in ieder geval interessant, en weet je misschien ook iets over de woorden die op de kaartenmap staan? En op de plastic'en plaat die voor de kaart zit, om de kaart vast te houden en te beschermen staan wel wat dingen op geschreven, maar daarvan is een groot deel teveel weggevaagd om nog goed te kunnen lezen helaas. :(
Laatst gewijzigd door SiNiStEr op 09 nov 2004, 22:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Nico Roelofs
Lid
Contacteer:

Uh die kaarten tas hoort wel degelijk over je schouder te hangen. Kijk maar eens op mijn foto. Waarschijnlijk moet je even je riempjes bij stellen en dan kan het wel.

Afbeelding
SiNiStEr
Lid

Bericht door SiNiStEr »

Ow, zit dat zo!!! :roll: Dat ik dat niet eerder doorhad, met dat verstellen, hartstikke bedankt, nu zit hij inderdaad goed. Hoe zo'n simpele aanwijzing iemand zo kan helpen. :P ;)
Nico Roelofs
Lid
Contacteer:

Die tekst op de kaarten is niet standaard. Komt mij ook niet bekend voor. Zou ook niet weten waar dit van is.

Dat plastic voor de kaart is normaal, hoort er gewoon op te zitten. Je ziet vaker tekst of tekens op dat plastic. Dan hoefden ze niet de kaart eruit te halen om daar op te tekenen. Heb zelf ook een kaarten tas waarop getekend is.
SiNiStEr
Lid

Bericht door SiNiStEr »

Jah van het plastic dat wist ik inderdaad. Zelf deed de tekst op de kaartenmap me denken aan Britisch 1st airborne Division vanwege No. 1 (1ste) airborne(infeite infanterie dus) Wing(vleugel: vliegen maar betekend letterlijk vertaald natuurlijk ook vleugel/afdeling). Ik kan het ook totaal fout hebben, maar daar deed het mij in eerste instantie aan denken. Ik hoop dat iemand me daar mee kan helpen. :|
Daan S.
Lid

Bericht door Daan S. »

Ik heb ook enkele kaarten waar op beide zijden iets op gedrukt is, ook "Cancelled", dit waren dan inbeslaggenomen kaarten waarvan ze een nieuwe kaart op de achterkant drukte vanwege gebrek aan papier.
SiNiStEr
Lid

Bericht door SiNiStEr »

Owkay, dat is dan dus duidelijk, maar is er echt niemand die me kan helpen met de tekst op de kaartenmap :?: :?
Plaats reactie