US WW2 Ranger helm

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
ironmarc
Lid
Berichten: 2000
Lid geworden op: 19 feb 2004, 21:22
Locatie: IJsselstein

US WW2 Ranger helm

Bericht door ironmarc »

Klopt het dat de 1st Rangers net als de 2nd Rangers het embleem op de achterkant van hun M1 helm hadden staan tijdens WO2?? Zie foto:
Afbeelding

Ziet dit er trouwens WW2 periode uit of zou het er later op gezet zijn??
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

Ik heb dit nog nooit gezien en de veteranen van het 1 Rngr Bn die ik ontmoet heb, hebben mij hierover nooit iets verteld......
Dit is ook op geen enkele foto zichtbaar.....

Daarbij is de helm rear seam, wat hem heel laat-oorlogs maakt.... Aangezien het 1RngrBn het eerste opgericht en ingezet werd, ga ik ervan uit dat zij in eerste instantie front seam helmen hadden; zelfs als hun helm vervangen werd.....

Keep away....

JOhan
29th Let's Go!!!!!
ironmarc
Lid
Berichten: 2000
Lid geworden op: 19 feb 2004, 21:22
Locatie: IJsselstein

Bericht door ironmarc »

oke thanx! Ik had er al een raar gevoel bij.
De 2ndRangerBn gebruikten de kleur oranje, gold dat dan alleen voor hun of ook vaan de andere Ranger Bn's?
Jurryt
Lid
Berichten: 2488
Lid geworden op: 02 jul 2004, 01:24

Bericht door Jurryt »

5de in ieder geval wel, dus ik denk ook de andere
Afbeelding
Afbeelding
ironmarc
Lid
Berichten: 2000
Lid geworden op: 19 feb 2004, 21:22
Locatie: IJsselstein

Bericht door ironmarc »

ja het leek mij dus ook al dat het oranje moest zijn
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

Zal vanavond eens foto's posten van mijn Rnger helmen....

Johan
29th Let's Go!!!!!
ironmarc
Lid
Berichten: 2000
Lid geworden op: 19 feb 2004, 21:22
Locatie: IJsselstein

Bericht door ironmarc »

ja graag!
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

Van de 6 Ranger Battalions waren er maar twee die hun helmen met oranje diamonds schilderden, en dat waren het 2 en het 5 Bn de deelnamen aan de Landing in Normandië....

Het 1st Ranger Bn trainde in 1942 in Engeland en ging daarna via North Africa naar Italië; de andere Ranger Bn's vochten in de Pacific.

De richtlijnen voor de oranje diamonds werden gegeven door Maj Rudder, bevelhebber van het Ranger Task Force op D-Day. Deze markering moest de Rangers een onmiddellijk herkenningsteken geven op het strand.
Zoals bekend landden de D-E-F Companies van het 2 RngrBn aan Pointe Du Hoc en door omstandigheden landden de A-B-C Companies van dit Bn en het volledige 5th RngrBn op OmahaBeach.... (In SPR toont men Rangers van de C-Company; dit klopt dus.....)

De markering bestond uit een oranje ruit met daarop het nummer van het Bn waartoe men behoorde....
De grootte van de ruit was ongeveer gelijk aan het blauw-gele mouwkenteken dat enkel door deze twee Bns gedragen werd. De andere Bn droegen de 'scroll' en in het najaar van 1944 veranderden het 2 en 5 Bn ook van mouwkenteken naar de scroll in vervanging van de blauw-gele ruit die teveel op een reklamepaneel voor een benzinemerk leek.
Enkele Rangers gebruikten de blauw-gele kleuren in hun helmmarkering.....

De eerste helm toont nog vaag een blauw-geel kenteken met een '2'. Deze helm werd tijdens onderhoudswerken aan een boerderij nabij Pointe Du Hoc door een Franse werkman teruggevonden in 1979. Deze helm is sedert 1989 in mijn collectie......

Afbeelding

De volgende helm heeft een oranje diamond met gestyleerde '2' en staat hoog en teveel naar links op de helm..... Deze helm kreeg ik van Cpl Clark, een veteraan van het 2 Bn in 1984 tijdens de 40-jarige herdenking van D-Day.
Hij had de helm 40 jaar bewaard in zijn schuurtje....... De helm is nog exact zoals ik'm kreeg en niet opgekuisd. De oranje verf is donkerder geworden met de tijd....

Afbeelding

De oorspronkelijke eigenaar van de helm staat rechts op de onderstaande foto naast een Medic van de 29 Inf Div die de Rangers op 08 juni 1944 kon ontzetten.....

Afbeelding

De man aangeduid met het pijltje op de bovenstaande foto is Major Rudder en de onderofficier met de Thompson links is Jack Kuhn die eerder dit jaar overleed. Hij droeg een experimenteel model M1943 broek met grote opgenaaide zakken....

Om af te sluiten een foto van een origineel M1941 jacket met Ranger patch gedragen door Pvt Vaughn, een Mortar Base Plate Carrier van het Heavy Weapons Platoon van het 5th Bn. Het jacket is anti-gas behandeld (Gas-impregnated) en de naam van de Ranger is achteraan in de kraag gestencild.....

Afbeelding


Enne, nee, ze zijn niet te koop.......... :wink:



Enjoy,

Johan
29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
robin.h
Lid
Berichten: 1877
Lid geworden op: 11 nov 2002, 17:23
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Bericht door robin.h »

Zeer interessant verhaal Johan!
Mijn nieuwe verzamelsite: " http://www.worldwar2collector.tk "
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

Prachtig Johan, prachtig!
Enne, nee, ze zijn niet te koop.......... :wink:
T slechtste zinnetje uit het hele verhaal!
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
ironmarc
Lid
Berichten: 2000
Lid geworden op: 19 feb 2004, 21:22
Locatie: IJsselstein

Bericht door ironmarc »

wat een prachtige helmen! Interessante verhaaltjes erbij! Hoezo is bij die 2de helm die ruit niet in het midden geplaatst, gewoon door een foutje?
En wat voor soort verf gebruikten de Amerikanen eigenlijk voor die helmen mee te beschilderen, want na al die jaren blijft het er nog goed opzitten..
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

ironmarc schreef:Hoezo is bij die 2de helm die ruit niet in het midden geplaatst, gewoon door een foutje?
Waarschijnlijk op een maandagmorgen geschilderd..... :wink:
ironmarc schreef:En wat voor soort verf gebruikten de Amerikanen eigenlijk voor die helmen mee te beschilderen, want na al die jaren blijft het er nog goed opzitten..
De oude loodhoudende verven waarmee men markeringen op voertuigen en kisten schilderde....

Johan
29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
Jeroen2
Lid
Berichten: 587
Lid geworden op: 14 nov 2004, 12:18
Locatie: Mechelen, België

Bericht door Jeroen2 »

interessant Johan!
Gebruikersavatar
gilles
Lid
Berichten: 2268
Lid geworden op: 27 jan 2004, 20:06
Locatie: Hofstade (aalst)

Bericht door gilles »

wow :shock:
Wedden dat je hier niet durft op klikken:

http://www.freewebs.com/gillesstaels
Plaats reactie