US army TL-122 flashlight

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Tank Eating Tiger
Lid

US army TL-122 flashlight

Bericht door Tank Eating Tiger »

Gister heb ik op Ebay Deutschland een Amerikaanse zaklamp gekocht. Zie advertentie

Nou weet ik eigenlijk niet zeker of het hier gaat om een oorlogse TL-122b of om een burgerlamp. Ik weet dat USA lite Tl-122b zaklampen heeft gemaakt maar deze werden meestal aan één van de twee kanten gemarkeerd met "TL-122B". Bij deze staat er aan beide kanten USA lite, made in USA.

Is dit misschien een burger versie of is dit een versie die ook is gebruikt in WW2?? Of is het gewoon helemaal na oorlogs??

Alvast bedankt!

Jelle
earlymb
Moderator
Moderator
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Bericht door earlymb »

Ik denk dat deze na-oorlogs is. Militaire lampen hadden volgens mij in ieder geval aan een kant de type-aanduiding, terwijl er tijdens de oorlog ook nooit voldoende beschikbaar waren voor militair gebruik, laat staan dat ze voor civiel gebruik werden gemaakt. De TL-122B werd gemaakt vanaf september 1943 en in april 1944 opgevolgd door de TL-122C. Er zijn wel na-oorlogse versies van de TL-122B, zoals die Franse die op de beurzen liggen voor 5 euro. Wellicht is dit een na-oorlogse civiele lamp. Voor wat meer info over die dingen zie deze page van m'n site:

http://www.geocities.com/ww2usmilitaria/flashlight.html

Grtn :wink:

David
Tank Destroyer
Lid

Bericht door Tank Destroyer »

Wel raar dat die civiele versie dan ook groen is...

Kan het niet zo zijn dat alle manufacturers er TL-122B ofzetten, behalve USA Lite, die gewoon USA Lite er op zette. :?
Tank Eating Tiger
Lid

Opzich is de verklaring van David wel logisch maar toch heb ik inderdaad ook nog nooit een groene na-oorlogse tl-122b gezien die is gemaakt in the states. Uiteraard wel de mooie Franse(die zeer goed zijn voor re-enactment) maar nog nooit zo. Lekker vaag :?

Jelle
Tank Destroyer
Lid

Waarom zou je trouwens type B gaan maken als er al nieuwere modellen zijn uitgevonden.

(Behalve als je lomp bent, zoals die Fransen :wink: )
earlymb
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door earlymb »

Tank Destroyer schreef:Wel raar dat die civiele versie dan ook groen is...

Kan het niet zo zijn dat alle manufacturers er TL-122B ofzetten, behalve USA Lite, die gewoon USA Lite er op zette. :?
Waarom zou hij niet groen zijn? De merknaam op deze manier duidelijk zichtbaar plaatsen lijkt mij meer iets voor de civiele markt. Fabrikanten hadden zich gewoon te houden aan de specificaties van het leger, en over het algemeen was het niet toegestaan zodanig ergens een merknaam te zetten dat die duidelijk zichtbaar was als het voorwerp gedragen werd. Ik denk nog steeds dat dit een civiele versie is. :|

Grtn

David
Tank Eating Tiger
Lid

Ok that makes sense. Maar dan het volgende. Waarom zou een bedrijf als USA lite zich na de oorlog richten op het herproduceren van een ouder ontwerp??? Dit gaat er bij mij nog niet erg in. Heeft er misschien iemand foto's van na-oorlogse TL-122 lampen zodat we kunnen vergelijken??

Jelle
earlymb
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door earlymb »

Tank Eating Tiger schreef:Ok that makes sense. Maar dan het volgende. Waarom zou een bedrijf als USA lite zich na de oorlog richten op het herproduceren van een ouder ontwerp??? Dit gaat er bij mij nog niet erg in. Heeft er misschien iemand foto's van na-oorlogse TL-122 lampen zodat we kunnen vergelijken??

Jelle
Gewoon omdat ze de machines, ontwerpen, specificaties etc. al kant en klaar hadden liggen? Ze hoeven dan geen cent te spenderen aan nieuwe ontwerpen, maar kunnen gewoon de machines weer aanzetten. De civiele markt had meteen na de oorlog een tekort aan alles, dus ik denk dat het de gemiddelde burger een rotzorg zal zijn of zijn nieuwe zaklamp een iets verouderd militair ontwerp is. Hij kan tenminste weer naar de kelder zonder z'n nek te breken. De laatste, TL-122D, is nog steeds in gebruik, dus zo verouderd zijn ze niet. Bovendien hebben burgers weinig nut voor de verschillende kleurfilters die dit type had, dus waarom zouden ze er geld aan spenderen? Dan is een iets ouder ontwerp dat dat niet heeft prima. 8)

Grtn

David
Tank Eating Tiger
Lid

Kreeg zojuist de TL-122B zaklamp binnen. Wat mij meteen opviel was de enorme stank. Het leek wel alsof hij 60 jaar lang in een varkenshok heeft gelegen. Verder is er een soort witte was achtige substantie te vinden op het oppervlak van de kunstoffe body. Deze twee kenmerken lijken toch wel veel op wat vermeld wordt op jou(David) site. Ik begin dus toch te vermoeden dat het om een oorlogse TL-122B gaat. Het is namelijk zeer onwaarschijnlijk dat deze kunstof(ik zit met studie een beetje in de kunstof bussines) na de oorlog nog werd gebruikt. Verder viel mij op dat de meeste TL-122A's zwarte onderdelen hadden. Mijn zaklamp heeft dit ook. Vandaar dat ik denk dat het om een vroege TL-122B gaat. Misschien wel een protytype? :lol:

Bedankt voor info iig!

Jelle
onne
Lid

Bericht door onne »

Dit is mijn TL-122-B.

Hij is aan beide zijden gemarkeerd met TL-122-B.

Aan de onderkant staat dit:

USA LITE
UNITED STATES ELECTRIC
MFG. CORP.
NEW YORK

Hij stinkt niet naar varkens maar naar een goor kunststof luchtje. :)

http://img22.exs.cx/img22/1637/dscf05298bk.jpg

Edit Antwerpx: volledige afbeelding naar link gewijzigd.
earlymb
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door earlymb »

Tank Eating Tiger schreef:Kreeg zojuist de TL-122B zaklamp binnen. Wat mij meteen opviel was de enorme stank. Het leek wel alsof hij 60 jaar lang in een varkenshok heeft gelegen. Verder is er een soort witte was achtige substantie te vinden op het oppervlak van de kunstoffe body. Deze twee kenmerken lijken toch wel veel op wat vermeld wordt op jou(David) site. Ik begin dus toch te vermoeden dat het om een oorlogse TL-122B gaat. Het is namelijk zeer onwaarschijnlijk dat deze kunstof(ik zit met studie een beetje in de kunstof bussines) na de oorlog nog werd gebruikt. Verder viel mij op dat de meeste TL-122A's zwarte onderdelen hadden. Mijn zaklamp heeft dit ook. Vandaar dat ik denk dat het om een vroege TL-122B gaat. Misschien wel een protytype? :lol:

Bedankt voor info iig!

Jelle
Ik ben nog steeds niet overtuigd dat de lamp WO2 militaire productie is. Zoals je ziet is het exemplaar van Onne wel gemarkeerd TL-122B. Ik kan echter niet verklaren waarom ze na de oorlog die dingen met het oude, slechte materiaal zouden maken. Zelf zou ik liever gaan voor eentje met de goede markeringen, maar wie weet heb je inderdaad een vroege productie. 8)

Grtn

David
Tank Eating Tiger
Lid

De lamp die hierboven staat is vrijwel gelijk aan die van mij. De tekst(dat wisten we al) is anders en ook het profiel van het handvat is iets anders. Verder zijn alle kleine details gelijk. Wat mij vreemd lijkt is dat ze een oorlogs model zaklamp gaan namaken met een toen al verouderd materiaal. De ontwikkeling van kunstoffen zat toen in een enorme stroom versnelling. Vandaar dat het model na deze, de TL-122C, werd gemaakt van een betere kunststof.

David, weet jij misschien van wat voor soort kunststof de TL-122B's in de oorlog zijn gemaakt. Dat kan een heleboel verklaren. Verder zal ik binnenkort wel even langs gaan bij een kunststof expert 8)

Jelle
Tank Destroyer
Lid

He Jelle,

De knopjes op die van jouw en het haakje, lijken die meer op de TL122A of op de TL122B? Of zelfs op die van een TL122C?

Als ze op een TL122A lijken, is het denk ik duidelijk dat het een vroege productie is.

Als ze op een TL122C lijken, dan is ie denk ik na-oorlogs.

Als ze op een TL122B lijken, tsja.... dan weet ik het niet.

Sander
Tank Eating Tiger
Lid

Das een goeie! Even kijken......uhm.......hij lijkt het meeste op een.......TL-122B :shock: De dingen die afwijken zijn de onderste draaidop die zwart is ipv groen. Verder lijkt hij nergens anders op...

Wel dit gevonden: http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?Vi ... 19648&rd=1 Hier lijkt hij in alle opzichten niet op!! Staat ook duidelijk TL122 op de zijkant.

Jelle
Tank Destroyer
Lid

Die civiele flashlight is ook zwart en niet groen.
Plaats reactie