Ik heb een paar vraagjes over de helmen gebruikt door Canadezen:
Hoe weet je dat de helm gebruikt is door Canadezen? Want anders kan je toch gewoon een britse helm kopen...
Was het normaal/standaard dat er een embleem op de helm zat?
Welke helm is het beste om een model rond de bevrijding neer te zetten? Een MkIII, of werd de MkII ook nog zeer vaak gebruikt?
Helm Canadees
- Dodo
- Lid
Helm Canadees
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
- Tex
- Lid
- Contacteer:
- Dodo
- Lid
Aha, ok bedankt!Tex schreef:wat ik weet van mijn provincie is dat de MKII erg veel werd gebruikt
Dan ga ik waarschijnlijk voor de MkII, die vind ik mooier

"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
- Nico Roelofs
- Lid
- Contacteer:
Een Canadese helm is te herkennen aan de kleur. Deze is anders als de Britse. Ook het binnenwerk is wat anders. Als in de helm een stempel CL/C, G.S.W. of AG/C staat dan is het een Canadese productie. Alle anderen zijn Brits.
Emblemen op de helm zag je niet vaak. Dit zie je vooral bij vroege producties. Helmen met plaatjes zijn ook vrij zeldzaam.
De MkIII helm werd pas laat 1943 geproduceerd. Maar deze is rond de bevrijding wel veel gedragen net als de MkII helm. Je moet gewoon even kijken wat je zelf het mooiste vindt en op oorlogs foto's kijken wat ze gedragen hebben.
Emblemen op de helm zag je niet vaak. Dit zie je vooral bij vroege producties. Helmen met plaatjes zijn ook vrij zeldzaam.
De MkIII helm werd pas laat 1943 geproduceerd. Maar deze is rond de bevrijding wel veel gedragen net als de MkII helm. Je moet gewoon even kijken wat je zelf het mooiste vindt en op oorlogs foto's kijken wat ze gedragen hebben.
- Dodo
- Lid
Ok, heel erg bedankt. Dan ga ik nu even plaatjes zoeken van de beide binnenwerken, kan ik gaan vergelijken.
Wat was het grote verschil in kleur dan? Lichter, net als webbing??
Wat was het grote verschil in kleur dan? Lichter, net als webbing??
- Nico Roelofs
- Lid
- Contacteer:
- Dodo
- Lid
Ok, bedankt!!Nico Roelofs schreef:Ja kleur moet je eigenlijk zien. Maar mocht ik je zaterdag oppikken voor de beurs dan kan ik het je bij mij thuis wel laten zien.