(Us ? ) M1 helm

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
Darryl
Lid

(Us ? ) M1 helm

Bericht door Darryl »

Ik heb even een vraagje.
Als een M1 helm voor dat sneetje heeft is hij altijd uit wo2 of niet?
Ik heb er namelijk een gevonden op zolder.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De kinbandjes zijn uit 1950.
Toen mijn opa in dienst zat was hij zijn eigen M1 kwijt. Dus hij moest een nieuwe, hij pakte deze (Wo2) helm als vervanger.
They shall not grow old, as we that are left grow old. Age shall not weary Them, not the years condemn.
At the going down of the Sun, and in the morning. We will remember them.
earlymb
Moderator
Moderator
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Bericht door earlymb »

Alleen helmen met het sneetje aan de VOORKANT zijn zeker WO2. Ik kan het niet goed zien of deze dat heeft.

Grtn

David
Darryl
Lid

Bericht door Darryl »

earlymb schreef:Alleen helmen met het sneetje aan de VOORKANT zijn zeker WO2. Ik kan het niet goed zien of deze dat heeft.

Grtn

David
Op de eerste foto zie je het 8) .
Ik krijg gewoon geen close-up foto nondeju!
They shall not grow old, as we that are left grow old. Age shall not weary Them, not the years condemn.
seabee
Lid

Bericht door seabee »

earlymb schreef:Alleen helmen met het sneetje aan de VOORKANT zijn zeker WO2. Ik kan het niet goed zien of deze dat heeft.

Grtn

David
Als er niet mee gerotzooid is wel. Ik heb al helmen gezien dat ze de achterkant dicht smeren en de voorkant inzagen. Wat voor structuur zit er op de helm? kurk of zand?
CAN DO
Darryl
Lid

Bericht door Darryl »

seabee schreef:

Grtn

David
Als er niet mee gerotzooid is wel. Ik heb al helmen gezien dat ze de achterkant dicht smeren en de voorkant inzagen. Wat voor structuur zit er op de helm? kurk of zand?
Ik heb maar even een (geprobeerd) close-up foto gemaakt.
Afbeelding
Ik kan achteraan geen sneetje ontdekken....Er zit hier en daar wat kurk.
Moet er ALTIJD kurk op een helm zitten?
earlymb
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door earlymb »

Je hebt inderdaad een WO2 M1 helm, gemaakt ergens vanaf midden 1943 (frontseam flex bales). De originele verf werd in de fabriek meestal (niet altijd) vermengd met gemalen kurk om de glans weg te nemen. Hier zijn vaak wel resten van over. Ik heb ter illustratie een paar foto's van een van mijn minte M1 helmen hieronder gezet. Deze helm is nooit uitgegeven, en zit zelfs nog in de originele fabrieksverpakking. Het is een vroege flex-bale, met khaki kinriemen en frontseam. De verf is op enkele kleine krassen na onbeschadigd. De aan de binnenkant gestampte "S" staat voor de fabrikant, Schlueter (die ongeveer 10% van alle buitenhelmen tijdens WO2 maakte). De laatste foto geeft goed weer hoe de kurk eruit ziet.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Grtn :wink:

David
Darryl
Lid

Bericht door Darryl »

Bedankt!

Werden er vaak van die M1 helmen gemaakt zonder kurk erop?
earlymb
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door earlymb »

Darryl schreef:Bedankt!

Nee. In augustus 1945 werd het kurk vervangen door zand. Dit werd gebruikt tot het einde van de US M1 productie in de jaren '80. In NL gemaakte M1 helmen hadden helemaal niets door de verf gemengd. 8)

Grtn

David
Darryl
Lid

Bericht door Darryl »

earlymb schreef:
Darryl schreef:Bedankt!

Nee. In augustus 1945 werd het kurk vervangen door zand. Dit werd gebruikt tot het einde van de US M1 productie in de jaren '80. In NL gemaakte M1 helmen hadden helemaal niets door de verf gemengd. 8)

Grtn

David
Oke dan weet ik genoeg! :D
Plaats reactie