had een vraag die iemand mij stelde over de adrian helm, hoe deze aan zijn naam kwam?
iemand een idee?
wet trouwens echt niet waar ik deze vraag moest plaatsen, dus plaats ik hem maar hier.
alvast bedankt.
mvg
Simon
hoe komt de Adrian helm aan zijn naam?
- Simon
- Lid
hoe komt de Adrian helm aan zijn naam?
You can bomb the world in to pieces, but you can't bomb it into peace
- barry
- Lid
- Contacteer:
Bron: Armamentaria 10General Adrian, Itendant militair van het Franse leger, vernam dat de poilu's in de loopgraven de deksel van het etensblik op de rood-blauwe kepi zetten tegen de dodende granaatsplinters. De generaal werd hierdoor op een idee gebracht. Er moeste een stalen voering voor de kepi worden ontworpen welke onzichtbaar zou zijn en de schedel voor een deel zou beschermen. De mooie vlotte kepi, de trots van de armee, behoefde dan niet te worden afgeschaft.
Deze pantsering van de kepi voldeed uiteraard niet, zodat er een commissie in het leven werd geroepen welke tot taak kreeg een uniforme stalen helm te ontwikkelen (1914/1915).
Eduard Detaille, de beroemde Franse schilder van het militaire genre, maakte het ontwerp. Sterk geinspireerd door de Bourguignotte, een Franse piekeniershelm uit de 16de en 17de eew, waarvan een exemplaar in de vitrines van het legermuseum in het Hotel des Invalides te Parijs lag, kwam in 1915 als de "casque-Adrian" of zakelijker gezegd: "helm Model 1915" van de tekentafel, picturaal, joyeus, maar waardeloos, het dient gezegd te worden.
-F.U.B.A.R-
-
- Lid
- Gegeven: 4 keer
- Ontvangen: 2 keer
- Contacteer:
- steelpots
- Lid
En nog een voorbeeld.johan willaert schreef:Een voorbeeld hiervan zie je op een Franse mannequin uit 1914 in het Legermuseum te Brussel....barry schreef:Er moeste een stalen voering voor de kepi worden ontworpen welke onzichtbaar zou zijn en de schedel voor een deel zou beschermen.
JOhan
http://www.steelhelmets.com/index.php?o ... tail&id=24
- jeroen1944
- Lid
Hey nu weet ik hoe de Britse paras aan het idee voor hun helm kwamen!steelpots schreef:En nog een voorbeeld.johan willaert schreef:Een voorbeeld hiervan zie je op een Franse mannequin uit 1914 in het Legermuseum te Brussel....barry schreef:Er moeste een stalen voering voor de kepi worden ontworpen welke onzichtbaar zou zijn en de schedel voor een deel zou beschermen.
JOhan
http://www.steelhelmets.com/index.php?o ... tail&id=24