Mijn US M1

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
lt. Tim
Lid

Bericht door lt. Tim »

Het valt mij op dat de ene helm nogal ruw is en de ander erg glad, ligt dit aan het model ofzo?
-A man is not dead, until he is forgotten-
Peter
Lid
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door Peter »

Nee, het model is hetzelfde, evenals de fabrikant. De kleur is anders, navyhelmen werden opnieuw geverfd in de blauw/grijze kleur zonder kurk door de verf gemengd wat bij de standaardhelm wel gebeurde,
Daar is 'ie weer!
earlymb
Moderator
Moderator
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Bericht door earlymb »

Peter schreef:Nee, het model is hetzelfde, evenals de fabrikant. De kleur is anders, navyhelmen werden opnieuw geverfd in de blauw/grijze kleur zonder kurk door de verf gemengd wat bij de standaardhelm wel gebeurde,
Navy helmen werden gewoon overgekliederd, dus een originele helm heeft een onderlaag van ruwe groene verf. Die ruwe laag zie/voel je dus ook door de grijze verflaag heen. 8)

Grtn

David
Peter
Lid
Contacteer:

Bericht door Peter »

Bij mijn exemplaar niet, die is kaalgeschuurd en overgeverfd. Maar ik kan me voorstellen dat gewoon overkliederen ook voorkwam.
Daar is 'ie weer!
earlymb
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door earlymb »

Ik denk dat de kans groter is dat hij niet door de US Navy maar door het Deense leger is geschuurd en geverfd na de oorlog. De Denen gebruikten surplus US helmen, maar verfden deze meestal grijs. Er zijn de laatste paar jaar een aantal van deze helmen op de Nederlandse markt opgedoken, en ik heb het geluk gehad uit die partij een leuke fixed-bale met originele kinriemen (maar wel groen overgeschilderd) te kunnen halen. Ze komen van een Deense handelaar die met allerlei doorgebruikt oorlogsspul op een aantal beurzen staat. :wink:

Grtn

David
Peter
Lid
Contacteer:

Bericht door Peter »

earlymb schreef:Ik denk dat de kans groter is dat hij niet door de US Navy maar door het Deense leger is geschuurd en geverfd na de oorlog. De Denen gebruikten surplus US helmen, maar verfden deze meestal grijs. Er zijn de laatste paar jaar een aantal van deze helmen op de Nederlandse markt opgedoken, en ik heb het geluk gehad uit die partij een leuke fixed-bale met originele kinriemen (maar wel groen overgeschilderd) te kunnen halen. Ze komen van een Deense handelaar die met allerlei doorgebruikt oorlogsspul op een aantal beurzen staat. :wink:

Grtn

David
Dat wist ik niet! Klinkt zeker niet raar. Mijn helm is grijs/blauw geschilderd.
Daar is 'ie weer!
earlymb
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door earlymb »

Ik weet het natuurlijk niet zeker, maar ik kan me niet voorstellen dat ze bij de Navy de helm eerst helemaal zouden schuren om te verfen. Bovendien lijkt me dat de binnenkant niet overgeschilderd zou worden (en dus gewoon groen zou moeten zijn). Misschien zijn er absoluut originele Navy helmen te vinden die ook zodanig geschuurd zijn dat er niets meer over is van de originele laag?

Grtn

David
lt. Tim
Lid

Bericht door lt. Tim »

Mijn m1 (gewoon leger geen navy offzo) is gewoon groen, en toch glad.
Er zit een gat in dus kon ik kijken of hij over geverfd was maar ik zie maar 1 laag verf. :?
-A man is not dead, until he is forgotten-
Tank Eating Tiger
Lid

Bericht door Tank Eating Tiger »

dan is je helm gewoon na de oorlog doorgebruikt door bv Nederland of Belgie. Kan natuurlijk ook zijn dat de helm helemaal niet in de oorlog gemaakt is, dat kan ik zo niet beoordelen

Jelle
Plaats reactie