Herkennen van originele patches

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jelle H.
Lid
Lid
Berichten: 777
Lid geworden op: 03 okt 2004, 16:00
Contacteer:

Herkennen van originele patches

Bericht door Jelle H. »

Ik lees erg vaak dat als de patch niet oplicht onder UV licht hij echt Wo2 is.

Er zijn vast wel patches na de oorlog gemaakt die ook geen UV licht reflecteren. Dat doe ik dus af als onzin en durf daar geen koop op te baseren.

Komt het er dus in het kort op neer dat je echte patches niet kunt herkennen en maar beter geen patches kunt kopen met de gedachte dat ze echt Wo2 zijn?
I am unaware of any such activity or operation, nor would I be disposed to discuss such an operation if it did in fact exist.
Gebruikersavatar
Maj.Cain
Lid
Berichten: 1349
Lid geworden op: 13 okt 2004, 17:07
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bericht door Maj.Cain »

Ik gebruik veel referenties uit boeken en probeer altijd contact te krijgen met de mensen die een goede naam hebben met het verkopen van insignia!!
Door ook veel naar de repro's te kijken en de kwaliteiten verschil, sticksels, gebruikte stof vergelijken met originele stukken.
Vaak zijn de originele items ook dof van gebruik, geur etc.
Het is wel te doen hoor maar je moet idd vreselijk opassen!!
Succes
Red Devils of Arnhem/Oosterbeek
http://www.156PARA.com
Gebruikersavatar
robin.h
Lid
Berichten: 1877
Lid geworden op: 11 nov 2002, 17:23
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Bericht door robin.h »

Mijn nieuwe verzamelsite: " http://www.worldwar2collector.tk "
Gebruikersavatar
Jelle H.
Lid
Lid
Berichten: 777
Lid geworden op: 03 okt 2004, 16:00
Contacteer:

Bericht door Jelle H. »

Ik citeer:

Van elk kenteken is er echter ook een type met groenachtige achterzijde.... greenback genoemd.... Deze zijn wat moeilijker te vinden, maar zijn meestal wel gegarandeerd WO2 productie....
De pure US verzamelaar gaat voor deze modellen..... "

Dus als iemand een patch maakt met een groenachtige stof dan gaan wij ervan uit dat het echt is..

Ik merk al dat ik me niet moet gaan begeven op dit verzamelterein aangezien de boel zo eenvoudig is te neppen!
I am unaware of any such activity or operation, nor would I be disposed to discuss such an operation if it did in fact exist.
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1754
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Bericht door earlymb »

Als een originele patch op een kledingstuk heeft gezeten dat ooit eens gewassen is met waspoeder, heb je grote kans dat de patch onder UV-licht ook op zal gloeien door de chemische middelen in het wasmiddel. Deze check is dus niet meer dan een hulpmiddel; je moet de patch zelf goed bekijken of goede foto's vragen. :wink:

Grtn

David
Gebruikersavatar
Wilco Vermeer
Lid
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 jan 2004, 14:50
Locatie: Bemmel
Contacteer:

Bericht door Wilco Vermeer »

Patches is een heel leuke en redelijk betaalbare Wo2 verzamelhobby, maar je moet inderdaad niet per definitie alleen in Wo2 geproduceerde patches willen verzamelen, want dan loopt het weer aardig in de prijzen.

De meest gangbare patches werden gemaakt op kakhi of witte of een andere kleur stof die overheersend is in de patch. Deze patches (zie ook de andere topic) werden geproduceerd tot 1966. Als je gaat voor patches waarvan er dergelijke ook tijdens Wo2 werden gebruikt, zijn deze heel goed te verzamelen, mits je niet te kritisch bent.
Soms kan je er kopen zo uit de dozen vanuit de Amreikaanse depots. Op die dozen staan dan de fabricage data.

De Greenbacks zijn niet zozeer met een groenachtige stof gemaakt, maar hierbij is bij het wefproces gebruik gemaakt van Od draad. Het gebruik van die draad, geeft aan de achterzijde van de patch een duidelijke groene kleur weer, en niet aan de voorzijde. De garantie dat deze Wo2 geproduceerd zijn is een stuk groter.

Er is echter nog heel veel draad over uit WO2 en die worden gebruikt om patches na te maken, daarnaast zijn er aan het einde van Wo2 en direct na Wo2 ook hele partijen patches (in de normale uitvoering) geproduceerd, juist ten behoeve van veteranen enz. Deze konden in albums worden geplakt. Toch zijn er nog woveel partijen patches in Amerikaanse depots, dat het voor de meest gangbare patches niet echt loont om ze na te maken. Oppassen moet je met patches van de 82nd, 101st Airborne, 1st Airborne Army, 1st Infantry Division en de diverse US Marines patches. Die zijn al weer wat duurder en worden nogal eens nagemaakt. Van de 1st Infantry Division zijn veel patches in omloop die direct na Wo2 zijn gemaakt, maar wel precies hetzelfde zijn als de WO2 versie.

Interessant wordt het als je ook goed gaat letten op producties die bijvoorbeeld na Wo2 in Duitsland zijn gemaakt, die wijken nl weer iets af van de Amerikaanse. Ook de Britse tijdens Wo2 zijn weer iets anders dan de Amerikaanse. De vele mogelijke varianten maken het zo ook weer een heel boeiende hobby.

Maar wat anderen ook zeggen, zorg voor vele naslagwerken.

O ja en het UV verhaal, Je kan alleen concluderen dat als de patch oplicht onder UV, de kans heel groot is dat het na Wo2 is geproduceerd en je wel heel ervaren moet zijn om de goede er toch tussenuit te halen.
Mijn verzameling op: http://www.ww2historycollection.com/
(Avatar: Henk Sneevliet, vergeten verzetstrijder)
Plaats reactie