gebruik van wapens in het leger.

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
gilles
Lid

gebruik van wapens in het leger.

Bericht door gilles »

Hi gasten, heb 2 vragen over het gebruik van wapens in het US leger.

1.Ik heb eens gehoord dat soldaten hun zelf een colt mochten aanschaffen.
Klopt dit?

2.Er waren thompspns, garands, m-1 carabines, .30 mg's, bazookas enz....

Maar wie besliste wie welk wapen kreeg?
Persoonlijk zou ik liefst 'op stap gaan' met een thompsonof carbine, maar mocht je dat zelf kiezen of werd dat aangeduid?
Wedden dat je hier niet durft op klikken:

http://www.freewebs.com/gillesstaels
johan willaert
Lid
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 4 keer

Bericht door johan willaert »

Sommigen hadden idd hun eigen handwapen bij.... Dit werd echter niet in alle eenheden getolereerd...

Soort wapen werd toegekend per specialiteit en functie (volgens T/O&E-Table of Organisation and Equipment)
Eens in het gevecht nam men wat voorhanden was.... Voorkeuren werden bepaald door het gewicht, doeltrefende dracht, functionaliteit, stopkracht, enz....

En geloof me, je zou niet elke dag met een geladen Thompson rond willen lopen..!! :wink:

Johan
29th Let's Go!!!!!
SiNiStEr
Lid

Bericht door SiNiStEr »

Neeh maar dat hele uniform van toen met toebehoren was al onbenullig zwaar.
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Mr_Flibble
Lid

Bericht door Mr_Flibble »

Amerikaanse soldaten van lage rang mochten officieel geen handwapens dragen tijdens WO2, maar deze regel werd vaak genegeerd. Een Colt aan je zijde geeft een extra gevoel van veiligheid. Vandaar dat veel GIs op een of andere manier wel aan een handwapen kwamen. Dan wel opgestuurd vanuit Amerika, Oorlogsbuit of gewoon gestolen.
Het verbod werd ook vaak niet gehandhaaft door de officieren.

De verschillende wapens werden ook onderling verhandeld natuurlijk. Alles was te koop/te ruil onder de GIs ;)
In Tabulas Argenteas Refero
gilles
Lid

Bericht door gilles »

thx :)
Wedden dat je hier niet durft op klikken:

http://www.freewebs.com/gillesstaels
Marc 82 Recon
Lid

Bericht door Marc 82 Recon »

dit was ook niet enkel de colt maar ook andere wapens werden regelmatig door familieleden of vrienden overzees gestuurd Pistolen, Revolvers, Shotguns, Jachtgeweren en messen. Dit is zo blijven duren tot zelfs na de Vietnam oorlog maar voortaan is dit absoluut verboden

wat betreft het uitdelen van de bewapening.

standaard infanteriewapen was de M1 Garand zeer goed wapen in mijn ogen enige nadeel is maar 8 kogels maar het zijn er al 3 meer dan de duitse K98 en ja de Springfield voor de Sniperjongens he deze die tijdens hun opleidingen er met kop en schouders bovenuit staken met het vuren van hun wapen..

de carbine werd meestal uitgereikt aan radiopersoneel en mensen met speciale taken aangezien zij meestal al zoveel kilo materiaal moesten meenemen kregen ze een lichter wapen.

BAR werd uitgerijkt op 1 BAR schutter voor 12 mensen

De SMG (thompson of M3 grease gun) werden veel gebruikt door armored crews aangezien ze redelijk weinig plaats hadden in hun blikken doosjes maar werden ook uitgedeeld onder de gewone eenheden om wat snelvurend ondersteuningsvuur te kunnen bieden n het heeft een ongelofelijke stoppingskracht zo een .45 :)
earlymb
Moderator
Moderator
Ontvangen: 29 keer

Bericht door earlymb »

In een typisch "rifle squad" was er een soldaat met een M1903 Springfield met schietbeker voor geweergranaten, terwijl de commandant en zijn 2e man meestal met een Thompson of een carbine waren uitgerust. Vaak was er ook nog een BAR schutter, of soms nog een schutter met helper voor het .30 machinegeweer die soms ook nog carbines hadden. De rest was uitgerust met het standaard M1 geweer. Hierdoor zijn vele uitzonderingen en andere combinaties mogelijk. :)

Grtn

David
Brianlinden
Lid
Lid

Bericht door Brianlinden »

johan willaert schreef:Sommigen hadden idd hun eigen handwapen bij.... Dit werd echter niet in alle eenheden getolereerd...
Hoe zit het dan met gegeven handwapens want in "Heilige" BoB zie je dat als ze alles inpakken die Paratrooper een wapen krijgt via de post.

Werden pakketjes niet opengemaakt?

Ben toch wel nieuwschierig!
Marc 82 Recon
Lid

Bericht door Marc 82 Recon »

als dat toegelaten word door de eenheid dat eigen wapens gedragen worden tjah dan mogen ze dat houden...
Private Burges, Marc J
19900519
48th Armored Medical Bn, 2nd Armored Division
Mr_Flibble
Lid

De Carbine was dan ook ontwikkeld om soldaten met ondersteunende taken iets zwaarders te geven dan een pistool. In de tijd van Blitzkrieg Tactieken kon je jezelf wel eens onder vuur vinden als een vijand door de linies brak. Als chauffeur vind je het dan wel prettig iets meer te hebben dan een pistool.

De stopkracht van de Carbine patroon bleek in een aantal gevallen te laag. Een feit waar ze in Korea nog veel mee te kampen kregen. Maar ook al tijdens WO2.
Zo kwam ik de volgende verhalen al eens tegen:
Een marinier kon zijn hele Carbine magazijn leegschieten op een forse Japanse soldaat die met een BANZAI-aanval op hem af kwam stormen. Uiteindelijk schoot zijn fox-hole buddy hem met een schot van zijn M1 Garand dood. De marinier had binnen een dag zijn M1 Garand terug.

De bemanning van een M8 scoutcar van de 82nd Recon/2nd Armored schoot met hun M1 Carbines op een vluchtende Duitse soldaat tijdens de Battle of the Bulge. Een infanterist schoot hem dood met een schot van zijn Garand. Ze vonden in de voering van de Duitser zijn overjas 4 Carbine kogelpunten. Die bemanning zorgde ervoor dat ze in het vervolg altijd iemand met een Garand bij hadden.
Mr_Flibble
Lid

Brianlinden schreef: Hoe zit het dan met gegeven handwapens want in "Heilige" BoB zie je dat als ze alles inpakken die Paratrooper een wapen krijgt via de post.

Werden pakketjes niet opengemaakt?

Ben toch wel nieuwschierig!
Materiaal wat vanuit de States kwam was niet zo'n probleem, iemand die een vuurwapen kreeg zou toch niet gemakkelijk aan bepaalde type munitie komen.
Het grootste probleem was buitwapens mee terugnemen naar de USA. Bagage en post van officieren werd niet gecontroleerd bij aankomst, van wat ik gelezen heb is dat soldaten vaak het zekere voor het onzekere namen en hun souvenierwapens overboord gooiden alvorens te ontschepen.
Brianlinden
Lid
Lid

Bericht door Brianlinden »

Stonden er straffen op? buitwapens meenemen. Ik herinner me een foto waar ze in de rij stonden om de buitwapens te Declareren zegmaar
johan willaert
Lid
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 4 keer

Bericht door johan willaert »

Mr_Flibble schreef:Het grootste probleem was buitwapens mee terugnemen naar de USA. Bagage en post van officieren werd niet gecontroleerd bij aankomst, van wat ik gelezen heb is dat soldaten vaak het zekere voor het onzekere namen en hun souvenierwapens overboord gooiden.
Dit is niet zo.....
Buitgemaakte wapens en uitrusting konden zonder problemen naar huis verscheept worden mits toestemming van de Eenheidscommandanten die hiervoor over de juiste documenten beschikten om dit soort zaken te regelen...
Bij veel Duitse wapens in US collecties vind je deze documenten trouwens nog terug...

Ik kan het niet van buiten zeggen, maar volgens mij vind je een voorbeeld achteraan in de GI Collector's Guide....

'Vietnam was the last war in which individual soldiers were allowed to retain war trophy guns'

Johan
29th Let's Go!!!!!
Mr_Flibble
Lid

Ik heb een paar accounts gehoord van Amerikaanse soldaten die hun trofee-wapens overboord gegooid hebben. Lijkt mij dat zij de moeite niet hebben willen nemen om de correcte papieren te verkrijgen ;)

Na de oorlog kregen de GIs ook de kans om hun eigen wapens te behouden door ze te kopen bij het afzwaaien. Tenminste...Garands en Carbines zover ik weet.
Dean-
Lid

Bericht door Dean- »

Mr_Flibble schreef:Na de oorlog kregen de GIs ook de kans om hun eigen wapens te behouden door ze te kopen bij het afzwaaien. Tenminste...Garands en Carbines zover ik weet.
Zou me niks verbazen, wapens genoeg toen toch :P
''Man hat uns zwar die welt genomen aber beim himmel hat man es nicht geschafft''