Peter's US impressie en nieuwe aankopen. Update pag.35!

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
Peter
Lid
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door Peter »

Kan zijn, ik weet het niet. De verf aan de buitenkant is onaangetast, daarom weet ik niet of het opnieuw gelast is of niet.... De puntlas ziet er nog gaaf uit, dat is het vreemde. Neemt niet weg dat het een mooie en zeldzame helm is waar ik zeer blij mee ben! :)
Daar is 'ie weer!
Dodo
Lid

Bericht door Dodo »

Peter schreef:Neemt niet weg dat het een mooie en zeldzame helm is waar ik zeer blij mee ben!
Klopt als een bus! Het is een erg mooie aanwinst en je mag er met recht trots op zijn hoor!
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Peter
Lid
Contacteer:

Bericht door Peter »

Wederom nieuwe aanwinsten: twee swivelbale M1 helmen! Met grote dank aan SiNiStEr :cheer: :P

Afbeelding

Mooi naast elkaar op m,n bureau, de shells zijn niet mint maar 100% orgineel en nog in de kurk...

Afbeelding

....te zien zijn de achterkanten van de helmen met de kinbanden, één is OD#4 de ander OD#7...

Afbeelding

...detail van de sluiting, zwart gelakt ijzer aan de OD#7 straps wat op latewar duidt. Ook leuk te zien dat voor het stiksel OD#4 garen is gebruikt!

Afbeelding

Vroegere kinbanden met brass hardware, de raised buckle is hier duidelijk te zien...

Afbeelding

....de webbing in de liners ( Links: Westinghouse, Rechts:Firestone )...

Afbeelding

...en tenslotte de firestoneliner, met markering aan de voorkant. 2nd LT USN? De manchetrang van de 2nd LT op het DT van de USN. De strepen zijn orgineel aan de liner, de kleur en toestand van de markering komt geheel overeen met de staat van de helm.
Daar is 'ie weer!
Justin
Lid

Bericht door Justin »

Erg mooi :)
Meer dan 330 jaar,
Staat hij al met zijn leven klaar
Van poolcirkel, tot evenaar
De marinier, de marinier…
Omhoog omlaag, door berg en dal
Het interesseert hem echt geen bal
Hij vecht op zee en aan de wal
De marinier, de marinier
Peter
Lid
Contacteer:

Bericht door Peter »

Ik vond het tijd om een van m,n poppen een ander aanzien te geven:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Het draagt van boven naar beneden:

-M1 fixbale ( Schlueter ) met St. Claire liner
-Fieldjacket OD, 2nd pattern met daaronder een wool shirt en een 2nd pattern HBT jacket
-M43 HBT broek
-Leggings, dismounted
-Service shoes, type II

De uitrusting bestaat uit:

-M1910 canteen
-M1912 pistolbelt
-M1928 haversack
-M1910 entrenchingtool
-Pouch, ammunition

Wat nog ontbreekt is de first aid pouch met blikkie, als iemand er nog één heeft liggen houd ik me aanbevolen!
Enjoy! ;)
Daar is 'ie weer!
Loek D.
Lid

Bericht door Loek D. »

Mooie GI Peter!!!
Gebeurde dit vaker, een HBT jasje onder een Parsons?
Heb wel vaker complete HBT overalls gezien met een Parsons daaroverheen. Prachtige service shoes en M1!
Peter
Lid
Contacteer:

Bericht door Peter »

Dat een field jacket over de HBT suit werd gedragen gebeurde wel vaker, de jas is overigens geen Parsons maar de opvolger ervan ( Field jacket OD ook wel M41 2nd pattern ). De first wave assault troops tijdens D-Day droegen geïmpregneerde ( tegen chemische gassen ) HBT suits ( two-piece ) met daarover de M41. Onder de HBT werd de wool trousers en shirt gedragen. De HBT die mijn pop draagt is overigens niet geïmpregneerd maar wel van het juiste model en uiteraard orgineel WO2. ;) Ik ben van plan de pop nog af te maken met een assault gasmask, maar dat zal nog wel even duren voordat ik die heb...
Daar is 'ie weer!
Dodo
Lid

Bericht door Dodo »

Een erg mooie pop Peter.
Bij de stoottroepen zag je ook veel soldaten die hun HBT jasje droegen en het Assault Jacket (eroverheen logischerwijs), maar géén M41. In het boek "The World War 2 GI in Color Photographs" zie je hier enkele mooie afbeeldingen van.

Misschien een leuk idee om een gasmaskertas (evt. mét gasmasker) eraan te hangen. Werden nogal eens als GPB gebruikt. Een gevechtsmes (of bajonet) en nog enkele ammo pouches + bandoleer?

Ga je nog een inf div patch erop naaien?
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
Loek D.
Lid

Bericht door Loek D. »

Peter schreef:Dat een field jacket over de HBT suit werd gedragen gebeurde wel vaker, de jas is overigens geen Parsons maar de opvolger ervan ( Field jacket OD ook wel M41 2nd pattern ). De first wave assault troops tijdens D-Day droegen geïmpregneerde ( tegen chemische gassen ) HBT suits ( two-piece ) met daarover de M41. Onder de HBT werd de wool trousers en shirt gedragen. De HBT die mijn pop draagt is overigens niet geïmpregneerd maar wel van het juiste model en uiteraard orgineel WO2. ;) Ik ben van plan de pop nog af te maken met een assault gasmask, maar dat zal nog wel even duren voordat ik die heb...
OK, dit is dus een 1st wave assault team lid :D
Ik noemde hem even Parsons omdat M41 ook niet echte en correcte benaming is. Laten we hen inderdaad maar "Jacket, field, OD, 2nd pat." noemen. Keep on goin' like this!
johan willaert
Lid
Gegeven: 4 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

29th en 1st ID droegen impregneerde M41 en wol

4th ID en 90th ID droegen impregneerde HBT over de Wol en M41...

Rangers droegen mengeling van impregneerde HBT, M41 en wol....

Er waren natuurlijk uitzonderingen...

Johan
29th Let's Go!!!!!
Peter
Lid
Contacteer:

Bericht door Peter »

Er zijn veel foto's bekend waarop te zien is dat de geïmpregneerde HBT ( logischerwijs ) over de M41 gedragen werd, maar ook van geïmpregneerde M41 jassen over wol. Legio variaties, dus! De pop stelt inderdaad een 1st wave Normandië infanterist voor en mijn inspiratie ervoor is afkomstig uit het boek Spearheading D-Day waarin dergelijke foto's te vinden zijn. Om het te vervolledigen ben ik nu rustig aan het zoeken naar een complete assault gasmaskset met rubberized bag ( en een USN life preserver belt ), maar daar die niet echt gemakkelijk te vinden zijn en duur bovendien dus gaat het even duren. Ik ben er niet over uit of ik de jas ga voorzien van patches, hoewel als je de jas goed bekijkt er wel ghostmarks te zien zijn... Het later aanbrengen van patches vind ik een lastig punt, daar ik me afvraag in hoeverre je afbreuk doet aan de originaliteit van een item. Hoe dan ook: wordt vervolgd!
Daar is 'ie weer!
Dodo
Lid

Bericht door Dodo »

Peter schreef:Er zijn veel foto's bekend waarop te zien is dat de geïmpregneerde HBT ( logischerwijs ) over de M41 gedragen werd, maar ook van geïmpregneerde M41 jassen over wol. Legio variaties, dus! De pop stelt inderdaad een 1st wave Normandië infanterist voor en mijn inspiratie ervoor is afkomstig uit het boek Spearheading D-Day waarin dergelijke foto's te vinden zijn. Om het te vervolledigen ben ik nu rustig aan het zoeken naar een complete assault gasmaskset met rubberized bag ( en een USN life preserver belt ), maar daar die niet echt gemakkelijk te vinden zijn en duur bovendien dus gaat het even duren. Ik ben er niet over uit of ik de jas ga voorzien van patches, hoewel als je de jas goed bekijkt er wel ghostmarks te zien zijn... Het later aanbrengen van patches vind ik een lastig punt, daar ik me afvraag in hoeverre je afbreuk doet aan de originaliteit van een item. Hoe dan ook: wordt vervolgd!
Oke, klinkt goed. Die assault gas masks bag's zijn nog wel goed te vinden. Die komen regelmatig voorbij op ebay, en ook nog in goede staat en voor de prijs van iets van 35 euro tot 50 euro. Niet zo erg veel dus. Het vullen met een origineel gasmasker is alleen zo lastig... :P

Wat betreft het aanbrengen van patches: je van dat originele katoendraad kopen, en daarmee de patches aanbrengen met het minimum aan steken. Ik vind zelf dat dat wel moet kunnen. Je probeert namelijk als verzamelaar een zo volledig mogelijke presentatie van de geschiedenis neer te zetten.

Patches hoeven trouwens niet, je ziet genoeg foto's van soldaten die de patches níet hebben aangenaaid. Er is een hele mooie foto van US 1st ID soldaten (een stuk of 20) met één neger op de kade vlak voor de overtocht naar Normandië. Deze foto staat ook in het boek Spearheading D-Day van Gawne (op pagina 32 mocht je dit boek hebben). Hier zie je verschillende variaties in het aanbrengen van patches... ;)
sobel
Lid

Bericht door sobel »

Ik denk zelf dat assault gas masks bags wel wat duurder zijn, zeker als je er eentje wilt die voor juni 44 is gedateerd...
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Peter
Lid
Contacteer:

Bericht door Peter »

sobel schreef:Ik denk zelf dat assault gas masks bags wel wat duurder zijn, zeker als je er eentje wilt die voor juni 44 is gedateerd...
Ik weet het... de pest is dat ik er één wil die geheel compleet is, dus met gasmasker! En die zijn schaars en duur! Sparen dan maar ;)
Daar is 'ie weer!
Dodo
Lid

Bericht door Dodo »

Peter schreef:
sobel schreef:Ik denk zelf dat assault gas masks bags wel wat duurder zijn, zeker als je er eentje wilt die voor juni 44 is gedateerd...
Ik weet het... de pest is dat ik er één wil die geheel compleet is, dus met gasmasker! En die zijn schaars en duur! Sparen dan maar ;)
Hmm sorry.. Die met 3 knoopjes komen wel wat vaker voor, maar die moet je niet hebben...
Plaats reactie