Peter's US impressie en nieuwe aankopen. Update pag.35!
Even wat tijd over, en ik dacht aan een groepsportretje:

Vlnr: D-day GI met HBT over wool en M41 jacket, 2nd LT Khaki summer dress 5th Army, GI latewar met M43 uniform en tenslotte een GI wool uniform met Parsons jacket. Ze staan nog in m,n studiekamer, het moet nog verkassen naar de zolder...

Vlnr: D-day GI met HBT over wool en M41 jacket, 2nd LT Khaki summer dress 5th Army, GI latewar met M43 uniform en tenslotte een GI wool uniform met Parsons jacket. Ze staan nog in m,n studiekamer, het moet nog verkassen naar de zolder...
Daar is 'ie weer!
- SiNiStEr
- Lid
-
- Lid
Even een wat late reactie: ik heb er bewust voor gekozen de uitrusting aan de lichte kant te houden, daar de gemiddelde GI genoeg had aan de belt, canteen first aid kit en een haversack. Twee van mijn infantrymen dragen ( niet zichtbaar op de foto ) op de rug een haversack met T-handle, de infanterist met M43 uniform een musettebag. Dus toch redelijk bepakt
. Leek mij wel een realistische uitmonstering daar de gemiddelde zandhaas een broertje dood had aan zware bepakking.
Dank jullie voor jullie complimenten!

Dank jullie voor jullie complimenten!

Daar is 'ie weer!
Ik heb weer leuke items binnen en we trappen af met een liner: 

Een fijne St. Claire liner. Een low pressure liner met de originele vroege lak.

Te zien zijn de uitsparingen voor de bails, wat alleen bij de St. Claire voorkomt.

Het binnenwerk, de headband en chinstrap zijn door mij toegevoegd, en origineel WWII. Dat maakt de liner af!

De wollen slaapzak had ik al, echter was het incompleet. Het werd issued met een waterproof cotton outer bag en een liner, en de outer bag heb ik gevonden, nu nog de liner. Beide zijn 1944 gedateerd.
De Sleeping Bag, M44.

Label, wool bag.

Label, cotton bag.
Enjoy!

Een fijne St. Claire liner. Een low pressure liner met de originele vroege lak.

Te zien zijn de uitsparingen voor de bails, wat alleen bij de St. Claire voorkomt.

Het binnenwerk, de headband en chinstrap zijn door mij toegevoegd, en origineel WWII. Dat maakt de liner af!

De wollen slaapzak had ik al, echter was het incompleet. Het werd issued met een waterproof cotton outer bag en een liner, en de outer bag heb ik gevonden, nu nog de liner. Beide zijn 1944 gedateerd.
De Sleeping Bag, M44.

Label, wool bag.

Label, cotton bag.
Enjoy!

Daar is 'ie weer!
Nieuw binnen: een M43 broek in HBT textiel wat niet gebruikelijk is:

Hetzelfde model als de standaard M43 broek, met de tabs naar voren. In tegenstelling tot het exemplaar die in From Doughboy to GI staat afgebeeld heeft deze de gewone kunststof knopen ipv de 13-star tack-ons.

Ook de gebruiksaanwijzing zit erin gestempeld...

...maar helaas is het label verwassen.

Aan de broekspijpen zijn ook nog de tabs aanwezig. Al met al een nette broek die door het HBT een vreemd verhaal is! Enjoy!

Hetzelfde model als de standaard M43 broek, met de tabs naar voren. In tegenstelling tot het exemplaar die in From Doughboy to GI staat afgebeeld heeft deze de gewone kunststof knopen ipv de 13-star tack-ons.

Ook de gebruiksaanwijzing zit erin gestempeld...

...maar helaas is het label verwassen.

Aan de broekspijpen zijn ook nog de tabs aanwezig. Al met al een nette broek die door het HBT een vreemd verhaal is! Enjoy!
Daar is 'ie weer!
Re: Peter's US impressie en nieuwe aankopen. Update pag.25!
Nieuw binnen: wederom een M1 helm, een McCord fixbale met Westinghouse liner.

Lak is gewoon voorzien van kurk, lekker salty look!

Kinbanden komen overeen met de staat van de rest van de helm.... Raised bar buckle, stamped, van messing.

De liner, Westinghouse, helaas zonder chinstrap en headband.... Overigens heb ik die inmiddels vervangen door een St. Claire, die geen thuis had.

Deze zat er bij: een Civil Defense helm, civiel dus, maar zeker niet minder interessant!

Het binnenwerk, ook volgens het Riddell principe. In de helm staat ook een stempel: US Govt Property.
Over een week komt er nóg een M1 helm bij...
Enjoy!

Lak is gewoon voorzien van kurk, lekker salty look!

Kinbanden komen overeen met de staat van de rest van de helm.... Raised bar buckle, stamped, van messing.

De liner, Westinghouse, helaas zonder chinstrap en headband.... Overigens heb ik die inmiddels vervangen door een St. Claire, die geen thuis had.

Deze zat er bij: een Civil Defense helm, civiel dus, maar zeker niet minder interessant!

Het binnenwerk, ook volgens het Riddell principe. In de helm staat ook een stempel: US Govt Property.
Over een week komt er nóg een M1 helm bij...

Enjoy!
Daar is 'ie weer!
- SV Kenny
- Lid
- Contacteer:
Mooie aanwinsten.
Maar ik vraag het me al een tijdje af, is dat normaal om met die binnewerken van Amerikaanse helmen te "spelen"? Ik bedoel, als er een bandje ontbreekt, er een nieuw op zetten, of zelfs hele liners verwisselen. Als er bij een Duitse helm iets is wat er niet in 1945 aan was , is hij "waardeloos". Waarom is dit bij Amerikaanse helmen dan wel acceptabel?
Maar ik vraag het me al een tijdje af, is dat normaal om met die binnewerken van Amerikaanse helmen te "spelen"? Ik bedoel, als er een bandje ontbreekt, er een nieuw op zetten, of zelfs hele liners verwisselen. Als er bij een Duitse helm iets is wat er niet in 1945 aan was , is hij "waardeloos". Waarom is dit bij Amerikaanse helmen dan wel acceptabel?
Dit is bij US helmen wel acceptabel omdat deze onderdelen los werden verstrekt, de GI kreeg de shell en de liner maar moest zelf de juiste maat napestrap uitkiezen en de hoofdband zelf installeren. Ook de kinband kon desgewenst vervangen worden. Van deze onderdelen werden indertijd grote reserve aantallen vervaardigd. Het is ook zo dat er aanzienlijk meer liners werden vervaardigd dan shells. Let wel: de onderdelen die ik toevoeg zijn origineel wo2, naoorlogse onderdelen zijn geen optie. Verder is het zo dat als een US helm een bewezen set is, dwz dat de shell en liner dezelfde eigenaar hadden ( dezelfde naam in zowel de shell als de liner ) dan doe ik niets aan de helm. De meeste zijn echter niet id' en kunnen ( mits met originele onderdelen ) compleet gemaakt worden. Bij Duitse helmen liggen de zaken anders, deze werden met binnenwerk op maat geleverd en waren in tegenstelling tot US helmen niet onderling uitwisselbaar met uitzondering van de kinband.
Daar is 'ie weer!