Peter's US impressie en nieuwe aankopen. Update pag.35!

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
Peter
Lid
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Re: Peter's US impressie en nieuwe aankopen. Update pag.31!

Bericht door Peter »

Dat is een andere reden die wel genoemd wordt... ;)
Daar is 'ie weer!
S1991
Lid
Contacteer:

Bericht door S1991 »

Peter schreef:Op de RVS rand hoorde wel degelijk verf te zitten maar het probleem was dat verf zich niet goed hechtte aan RVS. Daarom is men reeds vanaf 1943 gaan zoeken naar een oplossing, en deze werd gevonden in het gebruik van hetzelfde materiaal als waarvan de helmschaal werd vervaardigd: mangaanstaal. Waarom de seam naar de achterzijde verplaatst werd is niet helemaal duidelijk, maar een wijziging in het productieproces kan een reden zijn.
Ah oke, hartelijk dank Peter.
Weer wat wijzer geworden met de labyrint van M1 helmen. :) :yes:
“Brad, my three best divisions are the 4th Armored, the 80th and the 26th. I’ll concentrate the 4th Armored at Longwy beginning tonight, I’ll start the 80th on Luxembourg tomorrow morning, and I’ll alert the 26th to be ready to move." General Patton
Peter
Lid
Contacteer:

Bericht door Peter »

Niet echt wo2 maar absoluut US of A made! De ACH! ACH is de Advanced Combat Helmet die tegenwoordig gedragen wordt door het US leger. De ACH is de opvolger van de PASGT ( Personnel Armor System Ground Troop ) helm, ook wel Fritz-pot genoemd. Om te beginnen wat fotootjes van de PASGT:

Afbeelding

Voorzijde PASGT..

Afbeelding

zijaanzicht PASGT, waarom het ook wel de Fritz-pot wordt genoemd lijkt me wel duidelijk.. ;)

Afbeelding

..en de binnenzijde. Het is vervaardigd uit Kevlar en werd vanaf 1980 tot 1998 gedragen door de US strijdkrachten.

Afbeelding

Tenslotte: PASGT met cover. Desert in dit geval.
De PASGT werd opgevolgd door de ACH, hoewel de USMC nog steeds een op de PASGT lijkende helm draagt dragen de overige strijdkrachten dit model helm:

Afbeelding

De ACH zonder cover, dit is een ander exemplaar dan de ACH op de volgende foto's...
Vandaag plofte dit exemplaartje op m,n deurmat :cheer: en is de derde ACH die ik in m,n verzameling heb, twee zijn nooit gebruikt, deze is wél gebruikt, in Irak!

Afbeelding

De ACH, een veteraantje!

Afbeelding

Zijaanzichje, te zien is dat het compacter is dan de PASGT...

Afbeelding

...achterkant met de reflectievlakken van de helmband..

Afbeelding

..en tenslotte de binnenkant met pads. Het systeem met straps is vervangen door het padsysteem wat als comfortabeler werd/wordt ervaren. De pads zijn van het merk Oregon en niet GI issue, daar de GI issue pads als zeer oncomfortabel bekend staan. De helm werd geleverd zonder helmcover, maar gelukkig had ik er nog één liggen. ;)
Het is absoluut geen wo2 helm, maar het lijkt me interessant genoeg dit met jullie te delen! Overigens zijn de tabs met klittenband op het helmcover tabs voor het verbergen van Infrarood identificatievlakken.. Enjoy! :)
Daar is 'ie weer!
Peter
Lid
Contacteer:

Bericht door Peter »

Terug naar de Tweede Wereldoorlog met deze helmen, maar toch met een klein snufje Korea-oorlog... ;)

Ik ben weer een mooie helm rijker: een Westinghouse Jumpliner! gemaakt in wo2 en heeft ook dienst gedaan in Korea. Enjoy!

Afbeelding

De voorkant, strak in de lak wat na de Tweede Wereldoorlog is gebeurd... Het is echter wel een WO2 Westinghouse!

Afbeelding

De webbing is gebruikt, er staan 2 ASN in, waarvan de RA ( jawel: Korea ) het duidelijkst te lezen is. Een eerlijke gebruikte pot! Met cast buckles, overigens.

Afbeelding

:love: Wat vind ik het een beauty... 82nd 508th RCT...

Afbeelding

..1st battalion.

En ook deze mocht ik verwelkomen in m,n collectie:

Afbeelding

Een mooi linertje...

Afbeelding

...in gebruikte staat...

Afbeelding

...van de maker Inland. Het is een vroeg model zonder de drukkertjes voor de rayon headband, met unpainted A-washers.

Enjoy! :)
Daar is 'ie weer!
Peter
Lid
Contacteer:

Re: Peter's US impressie en nieuwe aankopen. Update pag.32!

Bericht door Peter »

Vandaag op de mat geploft: een paar British Made roughouts! Roughouts zijn op zich al schaars, British Made met toecaps en conservationsoles ben ik nog niet tegengekomen. De maat is enorm, overigens! 8)

Afbeelding

De schoenen, zo op het oog lijken ze op de schoenen die door de US Marines en de Navy worden gedragen...

Afbeelding

...echter hebben deze toecaps zoals Type II composition soles schoenen, de standaard US GI schoen..

Afbeelding

..de zolen zijn niet van het model zoals je tegenkomt bij US roughouts, hoewel ze wel US gefabriceerd zijn maar gesneden worden volgens Brits model ( vergelijk de zolen van de andere BM roughouts in m,n collectie maar eens met deze... Niet letten op het feit dat deze van leder zijn maar puur op de snit. ).

Afbeelding

Stempel, mooi 1944 gedateerd. Redelijk late fabrikatiedatum daar de double buckleboot al standaard was...

Afbeelding

...en tenslotte de stempeling in het voetbed van de schoenen, te zien is de Broad Arrow wat typisch is voor British Made producten.
Al met al een aanwinst waar ik zéér blij mee ben! Er is nog een helmpje onderweg waarvan ik zeker nog plaatjes zal plaatsen. Enjoy the shoepictures! :)
Daar is 'ie weer!
Akko
Lid

Bericht door Akko »

WOw, petje af :o
Zeer indrukwekkende verzameling moet ik zeggen.
Vooral de complete GI zijn magnifiek
Doe zo verder ;)
Delete mijn account, ik ben het forum zijn kinderachtigheid beu zoals velen al hebben ondervonden.
rood
Lid

Bericht door rood »

Dit zijn inderdaad mooie aanwinsten!
zjopske
Lid
Contacteer:

Bericht door zjopske »

Mooie aanwinsten inderdaad.
Ik ben niet echt van het geallieerde spul maar ziet er toch zeer mooi uit :)

Hoe bewaar/tentoonstel je je helmen? Op een simpele plank, op zolder of heb je er speciale kasten voor.
Altijd op zoek naar Nederlandse foto`s van voor 1940!
Bekijk mijn vernieuwde website op: http://www.nederland-paraat.nl
Peter
Lid
Contacteer:

Bericht door Peter »

Dank voor de reacties! @ Zjopske: ik leg de helmen in een doodgewone kast, ik moet er wel bij zeggen dat dat gebeurd omdat ik al een tijd bezig ben met de zolder te verbouwen. Uiteindelijk komen de helmen op schappen te staan. Ik heb het geluk dat het niet vochtig is in m,n huis, dus van roestvorming is geen sprake. Ik behandel de helmen niet, ik maakt ze ook niet schoon met schoonmaakmiddelen. Ik doe er niets aan, behalve wegzetten :lol:. In diezelfde kast hangen overigens ook een deel van m,n uniformen, in speciale kledingzakken en tussen de motteballen.
Daar is 'ie weer!
Peter
Lid
Contacteer:

Bericht door Peter »

Ter afwisseling maar weer 'ns een helmpje:

Afbeelding

een liner waarvan de verflaag compleet verdwenen is. Het is een Westinghouse...

Afbeelding

...die blauw van kleur is geweest.

Afbeelding

Het interessante is de binnenkant: het is een transitional Westinghouse. Rayon suspension maar met unpainted A-washers.

Afbeelding

Een xloseup van één van de A-washers...

Afbeelding

...en tenslotte de kroonstempel. Enjoy! :)
Daar is 'ie weer!
rood
Lid

Bericht door rood »

Ik heb er weinig verstand van. Maar wat betekend die blauwe verf?

En heb je een boek/boeken die je aan kan raden over amerikaanse helmen
Peter
Lid
Contacteer:

Bericht door Peter »

Om je vraag te beantwoorden: ik geen idee wat de blauwe verf betreft. Het kan van alles betekenen, Shore Patrol, Navy, Coastguard.... nogmaals: geen idee. Boeken over de US M1 die ik aan kan raden zijn onder andere het boek van Pieter Oosterman, the M1 helmet of ww2 GI die je hier kan bestellen. Ook zijn er enkele boeken van Mark Reynosa over de WO2 M1 helm die wat dieper ingaan op het productie proces: The M1 helmet of world war two en The post-war M1 helmet, die inzicht geven in de verschillen tussen de WO2 M1 en de postwar M1. Ik hoop je in elk geval vooruit geholpen te hebben wat de boeken betreft! Succes!
Daar is 'ie weer!
Peter
Lid
Contacteer:

Bericht door Peter »

Eentje uit de "oude doos": wat een helmnetje wel niet kan doen met een helmpje!

Het gaat hier om een McCord frontseam swivelbale met een midwar Inland liner, allebei in gebruikte staat. Lekker salty, zoals de Yankees het zouden uitdrukken!

Afbeelding

Toch een aardigheidje om te zien dat op deze manier een helm er op vooruit gaat!

Afbeelding

Afbeelding

Op de foto's is goed te zien dat de shell niet echt in topstaat is... Toch is het een mooi helmpje, lekker gebruikt wat zo z,n charme heeft.

Afbeelding

De binnenkant, deze zal jullie zeker wel bekend voorkomen! Deze Inland is reeds eerder geplaatst...
;)
Daar is 'ie weer!
Peter
Lid
Contacteer:

Bericht door Peter »

Meteen even nieuwe plaatjes geschoten van m,n British Made schoenen.. Mooi opgevuld en met veters!

Afbeelding

Zo komen ze toch meer tot hun recht, vind ik. Deze schoenen zijn een beetje vreemd: het heeft conservationsoles zoals US Navy/USMC boondockers en een toecap zoals bij russet brown Type II's.

Afbeelding

Shotje van de zolen: schuine afsnede zoals je ook bij de wat "gewonere" variant ziet...

Afbeelding

..zoals zichtbaar op deze foto van m,n ander BM shoes, die geen rubberen zool en toecap hebben. Een mooi voorbeeld van een variatie op British Made schoenen.

:)
Daar is 'ie weer!
US army
Lid

Bericht door US army »

Geweldige verzameling!

Ook die helmen. Prachtige ACH helm!
"Nuts!" - General MacAuliffe
'Ik schreef mijn naam in een steen om zeker te weten dat ik nooit zou worden vergeten' - Harmen van Straaten

Opzoek naar BOB patched items
Plaats reactie