Carrier ‘Respirator, Anti-Gas, light’

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
P37
Lid

Carrier ‘Respirator, Anti-Gas, light’

Bericht door P37 »

Ik heb een vraag over de twee compartimenten in de gasmasker draagtas Mk II. De witte lus zal onmiskenbaar zijn voor het opbergen van de Anti-dimming Stick. Ik vraag me echter af wat er thuis hoort in het "kleine tasje" met druk knoop. Het is te klein voor een blikje Dubbin. (Dubbin werd zowieso, als ik goed geinformeerd ben, veelal gedragen in de hoes van de E-tool.)
In beide zij-vakjes werden blikjes Anti-gas-Oinment gedragen en in het grote vak aan de binnenzijde hoort de koker met eyeshield maar het kleine compartimentje, met drukknoop, blijft bij mij vragen oproepen.
Kan iemand voor mij deze vraag beantwoorden?

Afbeelding
Nico Roelofs
Lid
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Daar in dat kleine vakje hoort een klein blikje met daarin een geïnpregneerd doekje. Met dit doekje kon je ervoor zorgen dat je glazen van je gasmasker niet gaan beslaan.

Links op de foto is een Canadese te zien. Hier staat altijd de datum ingestempeld en ook staat er altijd CANCO er in gestempeld. Rechts is een Engelse Deze is ook gestempeld maar dan met een nummer en datum. De doekjes zijn ook nog wel eens gestempeld zoals te zien op de foto. Op de doekjes staat dan de instructies hoe je het moet gebruiken en ook zijn deze dan gedateerd als ze gestempeld zijn.

Afbeelding

Op de acterzijde is ook de instructie aanwezig.
Afbeelding
P37
Lid

Bericht door P37 »

Typisch!! Het voorkomen van beslagen glazen is precies de functie van de Anit-Dimming(fogging)-Stick waar aan ik refereerde.
Er zijn dus blijkbaar twee types Anti-Dimming methodes mee te nemen in deze gasmaskertas.
Op de bijgesloten foto zie je een foto van de "andere" Anti-Dimming optie.
Als je het linker dopje open schroeft dan tref je een doekje aan (in het midden van de Stick zeg maar). Open je het rechter dopje dan tref je daar je Anti-Dimming compound aan. Hoe het verder werkt lijkt me voor de hand liggend.

Afbeelding
Nico Roelofs
Lid
Contacteer:

Ja klopt er zijn 2 typen. Jij hebt de Mk V en ik heb de Mk VI een iets latere versie.
jeroen1944
Lid

Bericht door jeroen1944 »

P37 schreef:Typisch!! Het voorkomen van beslagen glazen is precies de functie van de Anit-Dimming(fogging)-Stick waar aan ik refereerde.
Er zijn dus blijkbaar twee types Anti-Dimming methodes mee te nemen in deze gasmaskertas.
Op de bijgesloten foto zie je een foto van de "andere" Anti-Dimming optie.
Als je het linker dopje open schroeft dan tref je een doekje aan (in het midden van de Stick zeg maar). Open je het rechter dopje dan tref je daar je Anti-Dimming compound aan. Hoe het verder werkt lijkt me voor de hand liggend.

Afbeelding
Idd, beide zijn steeds moeilijker te krijgen, ben eigenlijk nog op zoek naar een VI, aangezien ik al n V heb, zijn trouwens wel weer leuke hebbedingetjes.....
Daan S.
Lid

Bericht door Daan S. »

Wat denk je dan dat zo'n doosje gemiddeld waard is?
jeroen1944
Lid

Stravers schreef:Wat denk je dan dat zo'n doosje gemiddeld waard is?
Welke??
Daan S.
Lid

Bericht door Daan S. »

Die kleine ronde, die onderin de gasmasker tas zaten...
jeroen1944
Lid

Heb werkelijk geen idee, voor de andere heb ik op ebay 1,25 pond betaald.. Ik denk iets van 5 euro..?
P37
Lid

Bericht door P37 »

Ik heb Anti-Dimming-Sticks Mk 7 zien staan op een Engelse site.
http://www.1944airborne.com/reenactors/
Prijs 5 Pond. Voor mijn Mk V heb ik 7,50 Euro moeten betalen. (via Marktplaats)
P37
Lid

Bericht door P37 »

Ik zag trouwens op Marktplaats ook nog blikjes Anti Dimming.
Engels en Canadees. Gewoon van die ronde zeg maar.
jeroen1944
Lid

effe checke
Daniel
Lid

Bericht door Daniel »

Kan het kloppen dat die geimpregneerde doekjes er ook met rode tekst zijn, ipv zwarte? Ik heb 2 van die blikjes, maar hebben allebei een doek met rode letters.
Nico Roelofs
Lid
Contacteer:

Daniel schreef:Kan het kloppen dat die geimpregneerde doekjes er ook met rode tekst zijn, ipv zwarte? Ik heb 2 van die blikjes, maar hebben allebei een doek met rode letters.
Ik denk wel dat het heel goed mogelijk is. Mijne is zwart. Maar rood kan volgens mij ook.
Plaats reactie