Canadese webbing

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Skylighter
Lid

Canadese webbing

Bericht door Skylighter »

Heeft iemand een voorbeeld van hoe Canadese webbing in elkaar zit? Of is dit eigenlijk hetzelfde als Engelse?
Want ik heb geen flauw idee, hoe ik deze moet bevestigen aan een webbing. Aan die reachter zit al een "riem" vast, deze haal je de door de linker en dan kan je hem weer vastmaken een de rechter....maar hier kan je geen andere dingen aan bevestigen. Wie helpt me eruit :?

Afbeelding
Nico Roelofs
Lid
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Jah dit is niet zo moeilijk. Deze heb je ook in de Engelse uitvoering. Dit zijn brentassen en geen basic pouches wat jij waarschijnlijk denkt. Deze tassen werden boven de basic pouches gedragen. Het enigste wat je er nog bij moet hebben is een brede riem die boven aan die koperen gespen gemaakt moet worden. Die brede riem liep gewoon in je nek en die kleine riem die eraan zit liep om je miiddel.
Skylighter
Lid

OK dank je wel! Die brede riem heb ik hier ook liggen :)
Nico Roelofs
Lid
Contacteer:

Vind het trouwens wel een apparte pijl die erop zit. Lijkt me trouwens geen Canadees. Eerder een Zuid-Afrikaans.
Skylighter schreef:OK dank je wel! Die brede riem heb ik hier ook liggen :)
Hoe is die gestempeld?
Skylighter
Lid

Riem is weer anders gestempeld dan de brentassen.

Afbeelding
Nico Roelofs
Lid
Contacteer:

Ja je riem is duidelijk Engels gestempeld! Dat dacht ik al want de Canadese brede riem is vaak moeilijk te vinden.

Maar de staan er in je tassen wel duidelijk Canadese stempels? Want de stempel op de achterzijde lijkt me geen Canadees maar Zuid-Afrikaans.
Skylighter
Lid

Beide tassen zijn gestempeld, de ene zl&tl 1941 en de ander zl&tl 1940
Nico Roelofs
Lid
Contacteer:

Skylighter schreef:Beide tassen zijn gestempeld, de ene zl&tl 1941 en de ander zl&tl 1940
Dat zijn toch wel weer Canadese stempels. :) Maar ik die pijl op de achterkant kan ik dan nog niet echt thuis brengen.
Skylighter
Lid

Nico Roelofs schreef:
Skylighter schreef:Beide tassen zijn gestempeld, de ene zl&tl 1941 en de ander zl&tl 1940
Dat zijn toch wel weer Canadese stempels. :) Maar ik die pijl op de achterkant kan ik dan nog niet echt thuis brengen.
Aan de binnenkant staan ook zulke pijlen, zal even foto maken. Kan het dan niet zijn, dat deze doorgebruikt zijn na de oorlog? Door een ander land dan Canada?
Skylighter
Lid

Onduidelijke foto...

Afbeelding
Jan
Lid

Bericht door Jan »

Hey,

Niet allebij de tassen werden voorop gedragen. Eén tas zat op de rug. En ik dacht dat het de rechter tas was, omdat als je de tas voorop hebt zitten je de achterkant van het geweer niet goed tegen je schouder kan zetten en dus niet goed kan schieten. Vandaar de tekst front en rear op de tassen.

Jan
Nico Roelofs
Lid
Contacteer:

Jah dit is duidelijk een Canadese pijl. Als je naar de pijl kijkt aan de buitenkant staat deze anders in "C" als de pijl aan de binnenkant. Valt me ook op dat die pijl aan de buitenkant veel duidelijker erop staat als de rest van de stempels. Zat te denken dat de pijl Zuid-Afrikaans is, dat is namelijk een "U" met daarin een pijl. Maar deze pijl wijst naar de onderzijde van de "U", maar bij de Zuid-Afrikaanse is dat naar boven. Maarja zoveel weet ik niet van de Zuid-Afrikaanse spul. Misschien dat iemand het er gewoon zelf voor de gein op heeft gezet. Misschien dat iemand anders meer over die pijl kan zeggen? :)
Jan
Lid

Bericht door Jan »

Ik ken die Canadese pijl achterop ook niet goed thuisbrengen. Ik denk dat die er zelf op is gemaakt. Als je de inkt vergelijkt met die andere stempels front en rear zie je toch een duidelijk verschil.

Jan
Skylighter
Lid

Bedankt jongens, wat ik toch zonder jullie zou moeten :D
Nico Roelofs
Lid
Contacteer:

Jan schreef:Hey,

Niet allebij de tassen werden voorop gedragen. Eén tas zat op de rug. En ik dacht dat het de rechter tas was, omdat als je de tas voorop hebt zitten je de achterkant van het geweer niet goed tegen je schouder kan zetten en dus niet goed kan schieten. Vandaar de tekst front en rear op de tassen.

Jan
Dat lijkt me erg onpraktisch! Je hebt tenslotte ook een smallpack op je rug. Vraag ik me af waar je dan die brentas kwijt moet op je rug. Je kan op die manier ook niet snel bij je munitie. Plus dat in de Britisch Soldier II en Canadian Soldier ze gwoon beide aan de voorzijde staan afgebeeld.
Plaats reactie