Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Na een intensieve, doch vruchteloze speurtocht van Jurryt, hierbij een vraag: wie kan dit jasje thuisbrengen? Er staan geen stempels en/of markeringen in, geen label of iets dergelijks.
De enige ondersteunende info is dat hij meegebracht is van een vakantie in Italie, met het verhaal dat het jasje Engels para is en gevonden is bij een boer......
Mocht niemand iets weten van de oorsprong, verdere info van iemand die het evt. wel thuis kan brengen, buiten het forum, uiteraard ook erg welkom!
Zover ik weet is het niet een denison smock, Daniel weet er wel van af Wat ik zo frapant vind is dat de camo Brits lijkt, maar niet de Britse camo is. Dit is vierkanter en Britse camo is ronder en overlapt elkaar...
Jurryt schreef:Zover ik weet is het niet een denison smock, Daniel weet er wel van af Wat ik zo frapant vind is dat de camo Brits lijkt, maar niet de Britse camo is. Dit is vierkanter en Britse camo is ronder en overlapt elkaar...
lee enfield schreef:het is een belg jasje deze heeft ronde camo
Zeker weten dat het Belgisch is? Lijkt mij onlogisch, als je dan de camo van zo'n Belgische na-oorlogse denison smock bekijkt. (Dit is trouwens geen para denison smock, in ieder geval geen standaart vorm dan) Heb je evt. ook nog foto's over welke Belgisch jasje het dan hebt? En informatie over dit jasje?
Jurryt heeft de foto's ook aan mij getoond via msn, ik heb toen gezegd dat mijn eerste gedachten uitgingen naar een Britse Camouflage/Sniper smock/jas waar nog een broek bij behoort.
Maar naar verder te hebben gekeken denk ik bijna 80% zeker te zijn dat dit om een naoorlogs camo jas gaat.
Als dit door de Britse para's in Italie gebruikt is vind ik het wel heel vreemd!!
Naar mijn weten droegen ze in die operatie's gewoon de standaard smocks die er toen waren, filmbeelden en foto's van Britise para's in Italie tonen de 1e type en sommigen droegen nog het allereerste type de instap smock.
Camoflage print komt ook niet overeen met de Denison smocks camo type's.
Het kan Belgisch zijn of zelfs Frans, Brits betwijfel ik maar ik kan het niet met 100% zekerheid zeggen.
Aan de zakken te zien en knopen , print, geen tailflap op de onderrug maakt het in mijn ogen zelfs niet explicit para uitvoering.
Dus ik kan het niet met 100%zekerheid zeggen maar ik denk bijna zeker na-oorlogs Belgisch/Frans
Het jasje is ook veel dunner dan een Britse smock. Het is eigenlijk meer een shirt-achtig ding. Ik heb ook niet gezegd dat hij in Italie gebruikt is door de Britten, alleen dat de (toenmalige) vriendin van mijn vader hem meegenomen heeft van een vakantie in Italie. Daar in die winkel vertelde men haar dat dit jasje op een boerderij gevonden was in de omgeving van waar airbornes gevochten hebben. Maar je zou idd verwachten dat er iets van een markering en/of stempel instaat, maar dat is niet het geval! Helaas!
Het is zeker GEEN Denison smock en lijkt er in de verste verte niet op, alleen de camo print heeft iets weg van de Belgische smocks, en dan niet die van vlak na de oorlog maar jaren 60 of zo..
ja, dat kan zo wel zijn. Maar ik kan natuurlijk ook zeggen het is Chinees omdat een maat van mij zo'n tentje heeft. Kan je maat iets duidelijker zijn? Wat voor model? mogelijk een foto? Van wanneer tot wanneer gebruikt? Een beetje informatie?