Kolf

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
Dodo
Lid

Kolf

Bericht door Dodo »

Een tijdje geleden, op de frankrijk-barcelona reis van school, kwam ik in het Oorlogsmuseum in Parijs terecht. Al met al een aardige, ietwat saai opgezette, tentoonstelling. Veel materiaal dat door de Amerikanen in bruikleen is gesteld voor landen zoals Algarije, en meerdere toenmalige Franse kolonies. Bij 1 van deze mannequins kwam ik dit geweer tegen. Een Springfield dacht ik, met een wel heel aparte kolf. Iemand een idee of dit ding een aparte functie had. En is het een kenmerk dat de afdankertjes naar de Franse kolonies gingen?

Afbeelding
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Guido
Lid

Bericht door Guido »

dit is een MAS 1936 standaard frans wapen gebruikt in frankrijk '40.

welke kleur heeft de kolf daar? want moet gewoon van hout zijn zover ik weet. verder een dood normale MAS 1936
Dodo
Lid

Bericht door Dodo »

Guido schreef:dit is een MAS 1936 standaard frans wapen gebruikt in frankrijk '40.

welke kleur heeft de kolf daar? want moet gewoon van hout zijn zover ik weet.
Dit is metaal..!!
100% zker
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
Guido
Lid

Bericht door Guido »

nou ja weet niet over de metalen kolven, maar zoals ik al geedit had in vorige bericht "een dood normale MAS 1936" alleen die metalen kolf is wat raar! nooit gezien
k98s
Lid

Bericht door k98s »

Is dit niet er later op gezet? Die dingen wordne vaker aangepast na de oorlog. voor de rest geen standaard op speciaal iets volgens mij :S
Dodo
Lid

Bericht door Dodo »

k98s schreef:Is dit niet er later op gezet? Die dingen wordne vaker aangepast na de oorlog. voor de rest geen standaard op speciaal iets volgens mij :S
Beetje raar om een geweer met een na-oorlogse kolf te gebruiken, wel heel onzorgvuldig..
johan willaert
Lid
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

Een MAS 36 met plooikolf, ontwikkeld in de jaren 50...., gebruikt in Indochina in '54 en Algerije in '58....

De kolf klapt langs onderen naar voor...

Johan
29th Let's Go!!!!!
Plaats reactie