Despatch Rider Laat-loorlogs; welke uitrusting?

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Despatch Rider Laat-loorlogs; welke uitrusting?

Bericht door Edgar »

Kan iemand mij dit vertellen? Ik wil namelijk na mijn Duitser een Engelse motorrijder maken, ik denk over ongeveer een jaar of anderhalf.

BvD, Edgar
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Uniform bestaat uit:

Helm.
Battledres
Motorjas
Handschoenen
Motorbroek
Motorsokken
Motorlaarzen
Stofbril

Er werd in plaats van een motorbtoek ook wel een p40 of p37 broek gedragen. Dan had je automatisch ook enkelstukken en gewonen kisten nodig. Maar een motorrijder is toch mooier met een motorbroek.

De uitrusting is beetje afhankelijk van de eenheid waar in hij zat. Maar ze droegen wel weinig.

Gewoon koppel met pistoolholster of een stengun.
Kaarten tas.

Eventueel kruisriemen met koppelpassanten.
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Edgar »

Mm bedankt voor de goede info, en zijn bijv. die motorbroeken en handschoenen nog een beetje te krijgen? En welke eenheid kan ik het best bij mijn rijnoffensief-verzameling kiezen (welke waren veel actief in feb-maart 1945)?
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

RelicHunter44 schreef:Mm bedankt voor de goede info, en zijn bijv. die motorbroeken en handschoenen nog een beetje te krijgen? En welke eenheid kan ik het best bij mijn rijnoffensief-verzameling kiezen (welke waren veel actief in feb-maart 1945)?
Handschoenen en motorbroeken zijn ngo wel goed te krijgen. Alleen de motorlaarzen en sokken niet.

Ik weet niet welke eenheden daar echt actief waren. Dat zul je gewoon even in de boeken moeten kijken. In ieder geval wel de 3e Canadese Infanterie divisie. De Queen's Own Rifles hebben daar best zware verliezen geleden.

Maar om er een Canadese motorrijder neer te zetten wordt het wel een stuk moeilijker. Want dat is wel zeldzaam spul. Dan zul je Engels spul moeten gebruiken. Voor helm en laarzen is dat geen probleem. Alleen zie maar eens een Canadese motorbroek te vinden. Ik heb in me leven pas 2 Canadese motorbroeken gezien. 1 bij een kennis van mij en de andere in me eigen collectie. Dat probleem zou je kunnen oplossen door een gewone Canadese broek te gebruiken met kisten en enkelstukken.

Of uitzoeken welke Britse eenheden daar deel genoemen hebben.

Motorrijders droegen trouwens ook een niergordel.
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Edgar »

Wederom bedankt voor de goede info! En de laarzen dan, bedoel je deze?

http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll? ... eName=WDVW
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Edgar »

En bijvoorbeeld de 51ste Higland, die zal toch ook wel despatch riders gehad hebben?
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

RelicHunter44 schreef:Wederom bedankt voor de goede info! En de laarzen dan, bedoel je deze?

http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll? ... eName=WDVW
Jah dat zijn ze! Dan heb je ook nog de motorsokken nodig. En die komen dan boven de laars uit. Maar die sla je weer om zodat ze over de gespen vallen.
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

RelicHunter44 schreef:En bijvoorbeeld de 51ste Higland, die zal toch ook wel despatch riders gehad hebben?
Ja zeker! Ieder divisies beschikte wel over eenheden met motoren. De CMP en Signals hadden er al behoorlijk veel.
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Edgar »

MM ok, dan ga ik de 51ste Highland kiezen denk ik :) Maar wat vind jij mooier, die laarzen of die schoenen met enkelstukken? Vind zelf die laarzen mooier.. en lijkt me toch ook realistischer toch?
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

Is dit een DR of een infanterist....

In ieder geval heeft hij geen motorbroek of laarzen, maar gewone BD, anklets en ammo boots.....
Let ook op de MP40 op de rug....

http://users.pandora.be/theliberator/Li ... amoWLA.jpg


BTW de Britse motor is een Norton 16H
Johan
29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Edgar »

Zeer mooie foto! Die norton 16H blijft zo mooi 8) Hopelijk koopt m'n pa er binnen een paar jaar nog één :) Hij heeft alleen een norton commando 850 cc uit 1973... :lol:

Maar ik zal eens kijken wat ik zal kiezen, vind de ''echte'' motorrijdersuitrusting mooier...
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

RelicHunter44 schreef:MM ok, dan ga ik de 51ste Highland kiezen denk ik :) Maar wat vind jij mooier, die laarzen of die schoenen met enkelstukken? Vind zelf die laarzen mooier.. en lijkt me toch ook realistischer toch?
Ik vind zelf met laarzen mooier. Zo heb ik mijn motorrijder ook. Voor mijn Canadees koop ik ook gewoon laarzen. Maar met kisten kan ook, werd ook gewoon gedragen.
Is dit een DR of een infanterist....

In ieder geval heeft hij geen motorbroek of laarzen, maar gewone BD, anklets en ammo boots.....
Let ook op de MP40 op de rug....

http://users.pandora.be/theliberator/Li ... amoWLA.jpg


BTW de Britse motor is een Norton 16H
Johan
Ik denk dat het gaat om een DR. Hij draagt ook een stofbril en motorhandschoenen. Dit behoorde niet tot de uitrusting van een infanterist. Alleen draagt hij wel weer een Mk I of II helm.
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Edgar »

Vindt trouwens die MK 1/No 3 MK1 Despatch riders helmet veel mooier als zo'n mk 1/mk 2... lijkt me ook handiger model tijdens het rijden.
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Marc 82 Recon
Lid
Berichten: 1470
Lid geworden op: 14 aug 2004, 17:46
Locatie: Arendonk België

Bericht door Marc 82 Recon »

johan willaert schreef:Is dit een DR of een infanterist....

In ieder geval heeft hij geen motorbroek of laarzen, maar gewone BD, anklets en ammo boots.....
Let ook op de MP40 op de rug....

http://users.pandora.be/theliberator/Li ... amoWLA.jpg


BTW de Britse motor is een Norton 16H
Johan
toevallig een motorrijder van 2nd Armored met die camo?
Private Burges, Marc J
19900519
48th Armored Medical Bn, 2nd Armored Division
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

Marc 82 Recon schreef:toevallig een motorrijder van 2nd Armored met die camo?
Tuurlijk....
De kentekens op de WLA zijn 2/\-82R A87, dus 82nd Reconnaissance Bn....

De foto staat op mijn site en volledige caption komt volgend weekend....

Johan
29th Let's Go!!!!!
Plaats reactie