Royal Canadian Dragoons

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Bjorn
Lid

Bericht door Bjorn »

Een veteraan waar ik contact mee heb zat ook bij de Royal Canadian Dragoons.
Zodra hij mij heeft teruggeschreven zal ik hem wel even het een en ander vragen voor je Jurryt. :)

Ik heb trouwens in mijn zoektocht naar fotos van de RCD zelf ook maar twee foto's gevonden van hun in actie in Groningen.... :| Jammer
Jurryt
Lid

Bericht door Jurryt »

BjornSpiN schreef:Een veteraan waar ik contact mee heb zat ook bij de Royal Canadian Dragoons.
Zodra hij mij heeft teruggeschreven zal ik hem wel even het een en ander vragen voor je Jurryt. :)

Ik heb trouwens in mijn zoektocht naar fotos van de RCD zelf ook maar twee foto's gevonden van hun in actie in Groningen.... :| Jammer
Zeker jammer dat er maar weinig foto's van hen zijn waar je enkele patches etc. op kan zien. Wil je deze man ook vragen of hij nog weet welke patches hij op zijn Battle dress had? (Evt. tekeningetje van mij mee sturen, zodat hij misschien iets herkent ) als dat zou kunnen zou dat zeer mooi zijn!
SiNiStEr
Lid

Bericht door SiNiStEr »

Dodo schreef:Op die plek zitten alleen de rang insignes. (logisch kom ik nu op) Denk dat het een ranginsigne van een lance-corporal is.
Neeh dat is het niet, als je de foto van een afstandje bekijkt zie je de V-vorm van de Lance-corporal insigne onder het gele rondje van Jurryt zitten. Zo te zien is het een rechthoekige insigne die Jurryt omcirkeld heeft. Ik heb zelf nog geen idee wat daarin zou kunnen staan, maar ben zelf ook aan het kijken of ik nog een foto kan vinden van een insigne op die plek.
Overigens is 'Canadezen in actie' van Hen Bollen en Paul Vroemen dat gaat over alle Canadeze en ook deels Britse acties in heel Nederland ook een zeer geschikt boek voor jou Jurryt. Ik leen hem zelf nu telkens van de openbare bibliotheek in mijn woonplaats. :) :wink:

(P.S. er staat wel een grote fout in het boek op pagina 10, hier zie je Canadezen op een uitgeschakelde Duitse tank zitten. Er wordt gezegd dat het hier een Tiger-tank betreft, dit is echter een Panzer IV :evil: )
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Dodo
Lid

Bericht door Dodo »

Jurryt schreef:
Tex schreef:ik denk dat als het een ruit is het of een gehele rode ruit is die staat voor 1st corps of een rode ruit met 2 blauwe kartels in het midden van links naar rechts lopen, die staat voor Royal Canadian Artillery, 1st corps
Daarom vermoed ik ook rode ruit aangezien RCD 1st corps was ;)

Dodo:
Ja klopt. Alleen wat staat er? Er kan van alles nog staan, zoals bijv. een tank (wat boven de rangstrepen stond) of Sergeant majoor ding etc. Kan van alles zijn... :/
Ik vermoed dat het gewoon een vlek is.
Insignia van WO's, Engineers, Artillery etc. kunnen het niet zijn. Er ontbreekt een rangaanduiding hiervoor en bovendien zou deze insigne helemaal verkeerd geplaatst zijn. Moet namelijk loodrecht onder de straatnaam, de evt. Canada titel en de Formation sign zijn, en dat is in dit geval geheel niet zo.
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Jurryt
Lid

Bericht door Jurryt »

Dus waarschijnlijk is hij gewoon zo:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Dodo
Lid

Bericht door Dodo »

Jep.
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
Dodo
Lid

Bericht door Dodo »

Dit kwam ik net tegen op marktplaats.nl

Royal Canadian Dragoons Badge
Skylighter
Lid

Bericht door Skylighter »

Dodo schreef:Dit kwam ik net tegen op marktplaats.nl

Royal Canadian Dragoons Badge
Dat is die man van quartermaster.
Jurryt
Lid

Bericht door Jurryt »

Bedankt. Maar aan zulke dingen kan ik nog genoeg komen ;) Het gaat mij nu om de 1st corps patches en CANADA patches. maar bedankt!
jeroen1944
Lid

Bericht door jeroen1944 »

Jurryt schreef:Ik heb onlangs een foto gevonden van enkele RCD soldaten in ons dorp. Deze viel mij wel op. Een RCD in een BD, Weet iemand wat voor patch in het de cirkel staat? (Links is een getekende versie van mij, zodat je kan zien hoe het ong. eruit ziet in werkelijkheid etc)

Afbeelding
Volgens mij is het de patch van de 1WW Mk1 tank zoals op blz 82 van tBS.

groetjes Jeroen
jeroen1944
Lid

ps. Ik heb nog canadese anklets liggen in mint staat, als je geinteresseerd bent?
Jurryt
Lid

Bericht door Jurryt »

Is het ook mogelijk om die bladzijde in te scannen/foto van te maken? Zou ik op prijs stellen!

Die anklets. Ik ben er niet zeer opzoek naar, maar ben zeker wel in geinteresseerd. Helaas is mijn PC onlangs BOEM gegaan en moet ik enkele maanden gaan sparen voor nieuwe PC :/
jeroen1944
Lid

Ha, Jurryt helaas heb ik geen scanner, maar dat boek heb je toch ook. The British Soldier blz 82. Dit was voor alle RTR eenheden tijdens WW1, en de Westminster Dragoons mochten (als enige) deze patch tijdens WW2 dragen. Jou toekomstige pop wordt er toch ook eentje van de Dragoons, alleen canadees dan. Zal het morgen eens opzoeken of het ook in de Canadian soldier staat.

Jeroentje
Jurryt
Lid

Bericht door Jurryt »

Is goed, bedankt jeroentje! Ik zal zo eens in TBS kijken!
Jurryt
Lid

Bericht door Jurryt »

Ik heb nog even een vraag. Dit kom ik op een site tegen:

De meest normale 1 corps patches
Afbeelding

En hier 1st corpst patches met RCD (Royal Canadian Dragoons) erin. Hoe zit dit? Officiers? Of zou je bij deze geen straatnaam moeten hebben?
Afbeelding
Plaats reactie