vraagje (schoen)borsteltje ???

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
pigy
Lid
Berichten: 279
Lid geworden op: 13 mar 2005, 21:26

vraagje (schoen)borsteltje ???

Bericht door pigy »

ik heb vorig jaar met nieuwjaar een lot belgisch wo2 gekrgen van mijn nonkel, nu zat hier een borsteltje bij waar ik de bedoeling niet van ken dus als iemand weet waar dit borsteltje voor diende zeg het dan aub.
(ik dacht zelf aan een schoen borsteltje)

het is zeker wo2 want het zat bij mijn zakmes, rugzak, etensblik en hier staat overal het serie nummer 4754 op

http://img162.echo.cx/img162/4003/10042543wj.jpg

pigy
Gebruikersavatar
Daan S.
Lid
Berichten: 971
Lid geworden op: 10 mar 2004, 21:48

Bericht door Daan S. »

Deze lijkt op het moderne Nederlandse schoenborsteltje, deze word gebruikt om de gevechtslaarzen mee in te vetten. Heb geen idee hoe lang die al gebruikt word, enz...
Gebruikersavatar
seabee
Lid
Berichten: 987
Lid geworden op: 26 jun 2004, 13:33

Bericht door seabee »

Dit borsteltje zit iid bij de Nederlandse psu.
CAN DO
pigy
Lid
Berichten: 279
Lid geworden op: 13 mar 2005, 21:26

Bericht door pigy »

maar dat kan toch niet :? het zat bij dit lot (excl. gasmasker)
rugzak = 4754 serie nummer
zakmes = 4754 serie nummer
bostel = 4754 serie nummer
eetketel = 4754 serie nummer

http://img31.echo.cx/img31/5366/10042470af.jpg
Gebruikersavatar
Daan S.
Lid
Berichten: 971
Lid geworden op: 10 mar 2004, 21:48

Bericht door Daan S. »

We zeggen niet dat het na-oorlogs is! We zeggen dat het nu nog door het Nederlandse leger word gebruikt!

Trouwens een serie nummer is geen garantie op origineel wo2 lijkt mij....
Gebruikersavatar
marc
Lid
Berichten: 361
Lid geworden op: 01 feb 2005, 17:36
Locatie: Vlaanderen
Contacteer:

Bericht door marc »

Dat soort van schoenborstels zijn al lange tijd in gebruikt in het Belgisch leger, en in nog wel een aantal andere ook.
De vorm is nooit echt veranderd, kijk maar naar "burgerschoenborstels" (hoe moet ik dat anders omschrijven :P ), maar ja, wie poetst vandaag de dag nog zijn schoenen. :lol:
De rest is wel uit die periode, en heeft dezelfde nummer als die borstel, dus zie ik er geen graten in voor wat betreft de tijd waaruit die borstel stamt...
Leuke set dus. Geen naaizakje oid? Die zakjes die ze tot vrij recent in het ABL hadden, waren eveneens van hetzelfde model als de voor-oorlogse. Enkel een stempel maakte het verschil (heb er zo van de jaren 50 en 60).

Kan je misschien eens enkele close-ups van dat zakmes maken? Interesseert me wel...

marc
I finally found the perfect girl, I could not ask for more
She's deaf and dumb and overs*x*d and owns a liquor store
pigy
Lid
Berichten: 279
Lid geworden op: 13 mar 2005, 21:26

Bericht door pigy »

oke dus het is waarschijnlijk een schoenborsteltje

hier is een foto van het zakmes
er staat nog op het lemmet
Manuf. coutellerie
Charles Beck
NAMUR

http://img268.echo.cx/img268/2857/10042679un.jpg
Gebruikersavatar
marc
Lid
Berichten: 361
Lid geworden op: 01 feb 2005, 17:36
Locatie: Vlaanderen
Contacteer:

Bericht door marc »

Heb eens opgezocht wat er zo tot de persoonlijke uitrusting van een soldaat van net vóór WWII behoorde.
Daar zit wel degelijk een "Brosse à souliers"/schoenborstel in, en zelfs een "brosse à habits"/kleerborstel.
Of iedereen die uitgedeeld heeft gekregen is natuurlijk nog maar de vraag, maar hier buiten de kwestie.
Wat er NIET bijzit in die lijst, is een zakmes...
Dus mogelijk één van die vele privé-aankopen die nodig waren om de uitrusting aan te vullen. Dit kwam toen meer voor en als ik me niet vergis is er zelfs een tijd geweest dat de overheid er ietwat op rekende dat de militairen zelf hun uitrusting (of toch een deel) zouden aankopen...


Leuk detail: enkel de miliciens die nà 28 augustus 1938 binnengingen, kregen een tandenborstel... :lol:

marc
I finally found the perfect girl, I could not ask for more
She's deaf and dumb and overs*x*d and owns a liquor store
Plaats reactie