brits para uniform.

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Jurryt
Lid

Bericht door Jurryt »

Kijk, dit is een P40 jasje (Je hebt ze ook in groene knopen, alleen deze zijn meestal 1944/1945) Op de broek zie je de knopen ook gewoon (Niet te zien op de foto)

Afbeelding

Dit mag dan wel een Canadees jasje zijn met Canadese emblemen. Maar deze zijn bijna identiek aan de Britse P37 model jasjes. De Britse P37 model jasjes zijn wat bruiner (Zoals te zien op foto boven) (Canadese jasjes zijn groen) Maar hier zie je duidelijk dat er een flap over de knopen hangt. Dus de knopen zijn niet te zien. Zelfde geld voor een P37 model broek.

Afbeelding

Dit was dan even een korte uitleg
SJORS-SJORS
Lid

Bericht door SJORS-SJORS »

bedankt :)
Windhund - Grenadier
Panzergrenadiere,
vorwärts, zum Siege voran!
Maj.Cain
Lid
Contacteer:

Bericht door Maj.Cain »

ik heb foto gezien op hun site is p37 model
Red Devils of Arnhem/Oosterbeek
http://www.156PARA.com
Devilmorfose
Lid

Bericht door Devilmorfose »

Jep.. WPG maakt (nog) geen P40 broeken en jassen.
Ik zou inderdaad ook voor een P40 jasje gaan, parabroek of p40 broek hangt een beetje vanaf wat voor onderdeel je wilt gaan doen.

Maar ik zou zeggen, verdiep je er eerst wat meer in ;)

Boeken, boeken, boeken.
SignalH
Lid

Bericht door SignalH »

Voor Jurryt.

Mooi en bijzonder P40 jasje. Wat dit bijzonder maakt is dat het een vroege versie betreft. Zoals je zegt is dit ondermeer te merken aan de kleur van de knopen (al kunnen die ondehevig zijn aan vevanging) maar voral aan het feit dat hier nog een "oud" etiket werd gebruikt. De etiketten me de term "Blouses Serge" werden aanvankelijk voor de P37 gebruikt, maar nadien verder tot uitputting van de stocks opgebruikt.
En wat dit jasje dan echt bijzonder maakt is de bijkomende stempel "1940 patttern" iets wat maar zelden voorkomt.
Nog een vraagje; hoeveel binnenzakken heeft dit jasje?

En voor Sjors-Sjors, Of je nu gaat verzamelen of aan reenacment doen, een goede documentatie is onontbeerlijk !!! Dsu eerst investeren in papier en dan komt de rest vanzelf!

Vriendelijke groeten,

PS: en voor de "slimmerikken" onder ons, de datum (dus vroeg of laat) kun je natuurlijk ook afleiden van het etiket, maar ze zijn niet alle zo duidelijk als deze. Soms ontbreekt de datum of is hij onleesbaaar. :wink:
Tank Destroyer
Lid

Bericht door Tank Destroyer »

Dit is de parabroek die WPG verkoopt:

Afbeelding
SiNiStEr
Lid

Bericht door SiNiStEr »

Jurryt deze jasjes zijn toch niet van jou of wel? Ik heb ze ten minste nog nooit bij je collectie update zien staan. :?
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Jurryt
Lid

Bericht door Jurryt »

SignalH schreef:Voor Jurryt.

Mooi en bijzonder P40 jasje. Wat dit bijzonder maakt is dat het een vroege versie betreft. Zoals je zegt is dit ondermeer te merken aan de kleur van de knopen (al kunnen die ondehevig zijn aan vevanging) maar voral aan het feit dat hier nog een "oud" etiket werd gebruikt. De etiketten me de term "Blouses Serge" werden aanvankelijk voor de P37 gebruikt, maar nadien verder tot uitputting van de stocks opgebruikt.
En wat dit jasje dan echt bijzonder maakt is de bijkomende stempel "1940 patttern" iets wat maar zelden voorkomt.
Nog een vraagje; hoeveel binnenzakken heeft dit jasje?

En voor Sjors-Sjors, Of je nu gaat verzamelen of aan reenacment doen, een goede documentatie is onontbeerlijk !!! Dsu eerst investeren in papier en dan komt de rest vanzelf!

Vriendelijke groeten,

PS: en voor de "slimmerikken" onder ons, de datum (dus vroeg of laat) kun je natuurlijk ook afleiden van het etiket, maar ze zijn niet alle zo duidelijk als deze. Soms ontbreekt de datum of is hij onleesbaaar. :wink:
Hallo,

Dit jasje is helaas niet van mij, is zeker een mooi jasje. Ook een extra stempel met de datum 1943 staat op het etiket. In dit jaar is waarschijnlijk het jasje gerepareerd. Ik neem aan dat er 2 binnenzakken in zit, aangezien de datum vrij vroeg is en zoals je zegt, er gebruik gemaakt word van een oud etiket.

Ik zoek nog wel een dergelijk jasje met emblemen voor mijn stengunner. Dus als jij mij kan helpen met zo'n jasje, zou dat erg mooi zijn.

Ik heb je verder nog nooit op het forum gezien, dus namens mij welkom, wat verzamel jij zoal? ook Brits/Canadees? Graag antwoord over PB als je het niet erg vind, we moeten tenslotte niet al te off-topic geraken !

Jur
Hell-Fire
Lid

Bericht door Hell-Fire »

Welk boek je ook kan gebruiken om er wat meer over te komen weten is:

D-day paratroopers, the British, the Canadians and the French
van Jean Bouchery en Philippe Charbonnier
ISBN: 2-915239-31-2

Kom je ook genoeg te weten over de para`s :wink:
"Das gibt`s doch nicht, schnee im september, dass müssen Fallschirmjäger sein."
A German Officer on 17-09-`44

Tommy-Talk.com