Je nieuwste aankoop - Deel 3

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Gesloten
johan willaert
Lid
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

earlymb schreef:Wat voor cartouches heb je in het hout staan? :wink:
Deze dingen dus....
Afbeelding

De WW2 Rear Sights worden wel met de dag moeilijker te vinden....
Het trekkermechanisme op de bovenste Garand is ofwel heel laat-oorlogs of na-oorlogs...

JOhan
29th Let's Go!!!!!
Peter
Lid
Contacteer:

Bericht door Peter »

earlymb schreef:
Peter schreef:Wat zie jij dat na-oorlogs is, ik zie alleen m,n vloerbedekking en die is zeker na-oorlogs. :wink: Het is een eerlijke Garand, die nummergelijk is en waaraan ( afgezien van de loop ) niet gerommeld is.
De stelknop van het achterste vizier. Die hoort een "locking-balkje" te hebben. Bij vrijwel alle Garands werd dit echter vervangen, maar soms zijn ze nog wel los te koop. Wat voor cartouches heb je in het hout staan? :wink:

Grtn

David
De cartouches zijn erg vaag maar het is ongeveer hetzelfde als op de foto die Johan stuurde. Wat betekent het eigenlijk?
Daar is 'ie weer!
Frankie
Lid
Contacteer:

Bericht door Frankie »

johan willaert schreef:
earlymb schreef:Wat voor cartouches heb je in het hout staan? :wink:
Deze dingen dus....
Afbeelding

De WW2 Rear Sights worden wel met de dag moeilijker te vinden....
Het trekkermechanisme op de bovenste Garand is ofwel heel laat-oorlogs of na-oorlogs...

JOhan

Johan op Ciney heb ik een Garand gezien die had aan de zijkant (links of rechts dat weet ik niet meer) op de kolf met hoofdletters MT staan. Wat houd dit in?

Frank.
LEST WE FORGET !
Peter
Lid
Contacteer:

Bericht door Peter »

earlymb schreef:
Peter schreef:
De onderste Garand, mijn enige aankoop van La Gleize. 100% orgineel, maar ook 100% onklaar. De bovenste is te koop, overigens.
100% origineel? Dat is practisch onmogelijk. Ik zie er al iets na-oorlogs aan :P . De haversack is een M1910 2e model. :wink:

Grtn

David
Hallo David, wat is eigenlijk het verschil tussen een M1910 1e model en een 2e model haversack?
Daar is 'ie weer!
Tim Y.
Lid

Bericht door Tim Y. »

foto!foto!
Sorry, ik heb helaas geen tijd gehad om vandaag foto's te maken. Ik zal er morgen maken, met mijn vaders nieuwe Canon 350D. Als ik toch bezig ben zal ik ook even foto's maken van mijn andere aanwinsten waar ik ook nog geen foto's van heb geplaatst.
- Voorheen: Lt. Tim_NL
A man is not dead, until he is forgotten.
Michiel M.
Lid
Contacteer:

Bericht door Michiel M. »

Lt. Tim_NL schreef:
foto!foto!
met mijn vaders nieuwe Canon 350D.
Toe maar .... ;)
At the going down of the sun and in the morning,
We will remember them.
seabee
Lid

Bericht door seabee »

earlymb schreef:
Peter schreef:Wat zie jij dat na-oorlogs is, ik zie alleen m,n vloerbedekking en die is zeker na-oorlogs. :wink: Het is een eerlijke Garand, die nummergelijk is en waaraan ( afgezien van de loop ) niet gerommeld is.
De stelknop van het achterste vizier. Die hoort een "locking-balkje" te hebben. Bij vrijwel alle Garands werd dit echter vervangen, maar soms zijn ze nog wel los te koop. :wink:

Grtn

David
Ik heb het oorlogse vizier op mijn Garand waarmee ik schiet. Ik kan wel begrijpen dat deze vervangen zijn, het loopt constant los, je moet het met een tang vastzetten. Dit is het enige minpuntje van de Garand
CAN DO
earlymb
Moderator
Moderator
Ontvangen: 27 keer
Contacteer:

Bericht door earlymb »

Peter schreef:De cartouches zijn erg vaag maar het is ongeveer hetzelfde als op de foto die Johan stuurde. Wat betekent het eigenlijk?
Je zult iets duidelijker moeten zijn met wat er precies staat. De bovenste letters staat voor de fabrikant van het wapen, en de onderste zijn de initialen van de inspecteur. Het is bekend wanneer deze waren aangesteld, en dus kan je kijken of jouw exemplaar een "matching" kolf heeft. In het geval van Johan's M1 staat er "SA/GAW", wat staat voor Springfield Armory (de fabriek), en kolonel George A. Woody, de inspecteur. Ik moet even opzoeken van wanneer tot wanneer hij dat precies was.
Frankie schreef:Johan op Ciney heb ik een Garand gezien die had aan de zijkant (links of rechts dat weet ik niet meer) op de kolf met hoofdletters MT staan. Wat houd dit in?Frank.
MT betekent dat het een kolf is voor een door Beretta in Italië gemaakte licentie van de M1, gebruikt door het na-oorlogse Italiaanse leger. Ik heb zo'n kolf in de M1938 scabbard op m'n jeep hangen.
Peter schreef:Hallo David, wat is eigenlijk het verschil tussen een M1910 1e model en een 2e model haversack?
Het eerste model heeft andere schouderbanden. Ik zal eens kijken of ik wat foto's kan vinden. :wink:

Grtn

David
Tim Y.
Lid

Bericht door Tim Y. »

Hier dan de foto's van mijn nieuwe aankopen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Van het M41 field jacket, is helaas de QM-tag eruit, de M43 Entrenching Shovel is 1944 gedateerd.

En hier de nieuwe M1 Garand van een vriend:

Afbeelding

Afbeelding

Tom met z'n M1 Garand en mijn bayonet.

Afbeelding

Afbeelding

Het rear sight.
- Voorheen: Lt. Tim_NL
A man is not dead, until he is forgotten.
Peter
Lid
Contacteer:

Bericht door Peter »

earlymb schreef:
Peter schreef:De cartouches zijn erg vaag maar het is ongeveer hetzelfde als op de foto die Johan stuurde. Wat betekent het eigenlijk?
Je zult iets duidelijker moeten zijn met wat er precies staat. De bovenste letters staat voor de fabrikant van het wapen, en de onderste zijn de initialen van de inspecteur. Het is bekend wanneer deze waren aangesteld, en dus kan je kijken of jouw exemplaar een "matching" kolf heeft. In het geval van Johan's M1 staat er "SA/GAW", wat staat voor Springfield Armory (de fabriek), en kolonel George A. Woody, de inspecteur. Ik moet even opzoeken van wanneer tot wanneer hij dat precies was.
Frankie schreef:Johan op Ciney heb ik een Garand gezien die had aan de zijkant (links of rechts dat weet ik niet meer) op de kolf met hoofdletters MT staan. Wat houd dit in?Frank.
MT betekent dat het een kolf is voor een door Beretta in Italië gemaakte licentie van de M1, gebruikt door het na-oorlogse Italiaanse leger. Ik heb zo'n kolf in de M1938 scabbard op m'n jeep hangen.
Peter schreef:Hallo David, wat is eigenlijk het verschil tussen een M1910 1e model en een 2e model haversack?
Het eerste model heeft andere schouderbanden. Ik zal eens kijken of ik wat foto's kan vinden. :wink:

Grtn

David
De cartouche op m,n Garand is bijna weggesleten ( of weggepoetst om het hout mooier te maken ) en moeilijk te lezen. In elk geval bedankt voor de info! Wat de M1910 Haversack betreft: ik ben benieuwd naar de foto's!
Daar is 'ie weer!
SiNiStEr
Lid

Bericht door SiNiStEr »

Super cool man die M1 Garand Tim!!! Ik hoop nog steeds dat ik zoeen van Peter over kan nemen. Overigens is je jasje pcies dezelfde maat als mijn B3 jacket. :lol: ;)
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Robin V
Lid

Bericht door Robin V »

Vergeet het, die Garand is de mijne :P
:cheer:
Zodra alles geregeld en gemonteerd is heb ik een pop volledig met bewapening af.
De volgende zin is fout. De vorige zin is juist.
posse
Lid

Bericht door posse »

US mustard pants uit la Gleize

Afbeelding

Afbeelding

posse
Laatst gewijzigd door posse op 23 jun 2005, 18:32, 1 keer totaal gewijzigd.
SiNiStEr
Lid

Bericht door SiNiStEr »

Numb schreef:Vergeet het, die Garand is de mijne :P
:cheer:
Zodra alles geregeld en gemonteerd is heb ik een pop volledig met bewapening af.
Hoe onbeschofd, jij hebt ten slotte al een M1 Carabine als ik mij niet vergis. :(
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
posse
Lid

Bericht door posse »

Nog wat kleinigheden US uit la Gleize:

first aid packets, pfc. stripes (dankjewel J...n) en 2 originele Garand bandoleers!

Afbeelding
Gesloten