Hulp nodig bij identificeren van medailles

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
Robin V
Lid

Hulp nodig bij identificeren van medailles

Bericht door Robin V »

Ik heb onlangs op zolder bij mijn grootouders volgende medailles ontdekt. Kan iemand mij helpen bij het identificeren ervan (naam, wanneer uitgereikt,...)?
Afbeelding
"Volontaris Patria Memor 1914-1918"

Afbeelding

Afbeelding
"Bekwaamheid Zedelijkheid"

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
"L'union fait la force"

Afbeelding
"Herinneringsmedaille van de veldtocht 1914-1918(idem in Frans)"

Alvast bedankt! :)
De volgende zin is fout. De vorige zin is juist.
Peter M
Lid

Re: Hulp nodig bij identificeren van medailles

Bericht door Peter M »

Afbeelding
Medaille van de vrijwillige strijder 14-18

Afbeelding
Van links naar rechts: ridder in de kroonorde, ridder in de orde van Leopold II, oorlogskruis, IJzerkruis, Vuurkruis, medaille van de vrijwillige strijder 14-18, overwinningsmedaille 14-18, Herinneringsmedaille van de oorlog 1914-1918, militaire decoratie 1e klasse, Herinneringsmedaille 1830-1930

Afbeelding
Decoratie voor arbeid 2e klasse

Afbeelding
Lijkt mij geen onderscheiding

Afbeelding
Militair kruis, zilver

Afbeelding
Gouden medaille in de orde van Leopold II

Afbeelding
Herinneringsmedaille van de oorlog 1914-1918
Robin V
Lid

Bericht door Robin V »

Reuzebedankt! Wat is de waarde van het geheel ongeveer? (niet dat ik het zou verkopen ofzo...)
marc
Lid
Contacteer:

Bericht door marc »

FF voor de volledigheid:
dat Arbeidsereteken is de versie voor dames, vandaar de grote ovalen ring. Het wordt gedragen zoals een commandeurskruis.
(sorry peter ik kon het niet laten :P )

Militair Kruis is eerder een Burgerlijk Ereteken voor Daden van Moed in zilver.

De waarde van de medailles is niet bijzonder groot, van de miniaturen is dat al iets meer. Die combinatie is typisch voor een oudstrijder 14-18: twee keer ridder met gekruiste zwaarden/palm, de klassiekers Herinnerings-, Overwinningsmedaille, het IJzerkruis maakt het meer bijzonder (pas ingesteld in 1934 voor diegenen die de medaille nog niet hadden aangevraagd - de meeste dus wel).
Het Arbeidsereteken heeftz zo'n 20 euro waarde, maar of je dat voor die prijs op een beurs vindt is nog maar de vraag.
Kijk nog eens op de keerzijde van de Vrijwilligersmedaille (als je wil :P ), of daar volUntariis of volOntariis staat, of dat de U later over de O is geslagen.

Wat de waarde zal doen stijgen, is wanneer je op die zolder de bijbehorende diploma's vindt. Anders: tussen de 7 en 12 euro (per stuk wel te verstaan). Het zijn nu eenmaal veel voorkomende medailles en eretekens. De miniaturen steken daar dus boven uit. Zet zoiets op eBay en je kent het vervolg al wel. Wat dus niet wil zeggen dat dat faire prijzen zijn :!: :!:

marc
I finally found the perfect girl, I could not ask for more
She's deaf and dumb and overs*x*d and owns a liquor store
marc
Lid
Contacteer:

O JA

Bericht door marc »

en ALS je ze van de hand zou doen, dan pb je me maar:-)

marc
Robin V
Lid

Bericht door Robin V »

Bedankt :)

Er staat duidelijk VolOntaris.
Deze gaan niet weg, aangezien het familietsukken zijn.
:)
marc
Lid
Contacteer:

Bericht door marc »

Numb schreef:Bedankt :)

Deze gaan niet weg, aangezien het familietsukken zijn.
:)
> en zo hoort het ook :)
Geen diploma's? Dat gebeurt nou altijd, mensen ruimen op en die "papierkes" worden weggegooid. Spijtig is dat. Het geheel is mooier en aangezien Belgische eretekens en medailles niet genaamd worden is zulk een diploma de enige manier om te identificeren.
Maar aangezien ze uit jou familie komen is dat ook al deels gebeurd natuurlijk.
Weet je van wie ze precies geweest zijn?

marc
Robin V
Lid

Bericht door Robin V »

Nee, naar het schijnt zijn de oorkondes lang geleden al weggesmeten... :?

Alles behoorde toe aan Erik/Eric De Bruyn. Regiment/divisie/... is onbekend... Wel interessant is dat zijn zoon in de Tweede Wereldoorlog heeft meegevochten, maar deze medailles heb ik nooit te zien gekregen...
Tim
Lid
Contacteer:

Bericht door Tim »

Die authentieke rij medailles is prachtig! Op eBay durven ze wel eens veel geven voor zo'n medaillereeks waar niet aan geprutst is.

De "Gouden medaille in de orde van Leopold II ", dat is dan een vergulde medaille zeker ?
marc
Lid
Contacteer:

Bericht door marc »

Tim schreef:Die authentieke rij medailles is prachtig! Op eBay durven ze wel eens veel geven voor zo'n medaillereeks waar niet aan geprutst is.

> Inderdaad, zal maar geen namen noemen maar er wordt in geprutst tot en met. Een combinatie die je niet vaak tegenkomt moet toch eens een tweede keer bekeken worden.. Spijtig eigenlijk dat zoiets voorkomt maar dat zal met rap geld verdienen te maken hebben...

De "Gouden medaille in de orde van Leopold II ", dat is dan een vergulde medaille zeker ?
> vroeger verguld zilver, nu verguld brons. Hoewel eerder brons met een goudachtig kleurke er op. Kosten, weet u wel...
Simon
Lid

Bericht door Simon »

Numb schreef:Nee, naar het schijnt zijn de oorkondes lang geleden al weggesmeten... :?

Alles behoorde toe aan Erik/Eric De Bruyn. Regiment/divisie/... is onbekend... Wel interessant is dat zijn zoon in de Tweede Wereldoorlog heeft meegevochten, maar deze medailles heb ik nooit te zien gekregen...
ff naar het archief in ieper mailen met de naam en de geboorte datum, ze hebben direkt gevonden welke eenheid, medailles enzovoort...
You can bomb the world in to pieces, but you can't bomb it into peace
Plaats reactie