Mosin-Nagant sniper

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
k98s
Lid
Berichten: 497
Lid geworden op: 13 apr 2005, 16:38

Bericht door k98s »

Alles wat niet grendel actie (half automaat, automatisch, m16, mp40, garand, pistolen enz enz enz) is of wat niet zwartkruit voor 45 is meen ik
Gebruikersavatar
Bert-Jan
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:51
Locatie: Diepenheim
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 14 keer

Bericht door Bert-Jan »

en dan moet ik lid zijn van een schietvereneging of zoiets

er van uitgaande dat ze al onklaar zijn gemaakt
k98s
Lid
Berichten: 497
Lid geworden op: 13 apr 2005, 16:38

Bericht door k98s »

Nee, als ze gewoon onklaar zijn (grendelgeweren) hoef je niet lid te zijn van een schietvereneging. Zwartkruit voor 45 (oa seinpistolen) mag je wel gewoon werkend hebben. <Weet ik niet 100% zeker!!!

Als je werkend wil moet je minimaal 1 jaar lid zijn voor 2 werkende geweren of andere dingen te hebben. Die moeten thuis in een kluis die in de grond vast zit opgeborgen zijn.

Maar er zijn vast mensen hier die het veel en veel beter weten!
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Gebruikersavatar
killingspree
Lid
Berichten: 1659
Lid geworden op: 21 nov 2004, 18:19
Locatie: None

Bericht door killingspree »

Als je werkend wil moet je minimaal 1 jaar lid zijn voor 2 werkende geweren of andere dingen te hebben. Die moeten thuis in een kluis die in de grond vast zit opgeborgen zijn.

Maar er zijn vast mensen hier die het veel en veel beter weten!
en dan nog mag je vanalles niet hebben !
[/quote][/list]
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4878
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 101 keer

Mosin Nagant M1891/30 Snayper

Bericht door asjemenou »

Even reageren op het Mosin Nagant gebeuren. Het verschil tussen het standaard Russische dienstgeweer Mosin Nagant en de scherpschutter versie is dat de scherpschutter versie een gebogen grendel heeft. Dit is omdat met een standaard rechte grendel het wapen niet is door te laden omdat de telescoop in de weg zit. Er worden nogal wat “fake”Russische Mosin Nagant Snayper geweren aangeboden via het Internet. Men vervangt de rechte grendel gewoon voor de gebogen grendel. Dan lijkt het heel wat maar een echte is het dan nog niet. Het serienummer van de Mosin Nagant is net zo belangrijk. Snayper versies hebben een bepaald serienummer ten opzichte van de standaard Mosin Nagant dienstgeweren. Voor de goeie orde, de Mosin Nagant Snayper versie is dus een aangepaste M1891/30 en geen M1891G of karabijnversie of iets dergelijks. Ook de door Remington in Amerika vervaardigde Mosin Nagants kunnen geen Snayper versie zijn. Je moet echt een Russische hebben uit de wapenarsenaals van Tula, Sestroryetsk of Ishevsk. Echte Russische hebben uiteraard stempels met Cyrillische (zeg maar Russische) lettertekens. Dit zeg ik omdat er ook Mosin Nagant Snayper versies uit overige Oost Europese landen of Finland bestaan.

Ik lees in deze topic ook iets over de Mosin Nagant M1981G. Dit is uiteraard de voorloper van de M1891/30. Van dit type bestaat geen Snayper versie. Hoewel dit type al verouderd was (de M1891/30 trouwens ook) ten dage van de 2e wereldoorlog werd het naast de M1891/30 gewoon door het rode leger in gebruik gehouden tot in de jaren ’50 toe. De Mosin Nagant heeft zo’n 60 jaar dienst gedaan in het Russische leger.

Ik zie ook bepaalde links naar Duitse wapenhandelaren waar je zo’n Mosin Nagant Snayper kunt kopen. Volgens de Nederlandse wapenwet is dit dus verboden omdat er in Duitsland andere regels gelden. Je mag in Nederland dus alleen een grendelgeweer (Mosin Nagant, Mauser etc.) hebben zonder vergunning die onklaar is gemaakt door een erkende Nederlandse wapenhandelaar. Deze levert bij het wapen dan ook een bewijs van onklaarheid. Dit bewijs moet je bij het deko wapen hebben anders kan je hem niet legaal doorverkopen. Dus geen onklaar gemaakte wapens of onderdelen kopen via Internet van buitenlandse aanbieders. Vergeet niet dat deze verkoper op het postpakket moet aangeven of wat er in het pakket zit. Ook worden postpakketten aan de grens nogal eens doorgelicht. Soms kan je geluk hebben maar vaker ook niet. Vervelend als je een onderdeeltje besteld voor je geweer in Duitsland en je krijgt de politie of Marechaussee op je stoep. Wie weet wat ze dan nog meer bij je vinden. Dat je toevallig een militaria verzamelaar bent daar hebben ze geen boodschap aan.

Voor wie nog meer over de Mosin Nagant wil weten; http://www.russian-mosin-nagant.com/
Gebruikersavatar
speurneus
Lid
Berichten: 165
Lid geworden op: 10 mei 2006, 14:49
Locatie: limburg belgie

Bericht door speurneus »

hallo , ik heb ergens anders op deze site al een link door gegeven , maar als je nog wapens zoekt of de prijzen wil weten , ik ben laatst op een verkoop site gestuit waar ze mooie verzamel opjecten verkopen , ik was aan het kijken voor een mooie orginele mosin nagant waarvan niet alles is vast gelast , op deze link vind je zon wapen voor 220 euro , ik weet niet of het veel is maar oke kijk zelf maar http://www.kapaza.be/detail/3068873/ groetjes speurneus.
zoek en ge zult vinden en door het juist te doen vreest gij niemand.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4878
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 101 keer

Mosin Nagants

Bericht door asjemenou »

Bedankt voor je link speurneus. Helaas kunnen de Nederlandse verzamelaars, zoals ik, die interesse zouden hebben voor de 2 Mosin Nagants uit de advertentie ze niet kopen omdat de vuurwapens in België te koop worden aangeboden. Eén ervan is meen ik zelfs nog in staat om "blanc fire" af te vuren. Dit gaat in Nederland sowieso al niet zonder vergunning lukken.
Gebruikersavatar
Darryl
Lid
Berichten: 2619
Lid geworden op: 11 okt 2004, 20:26

Bericht door Darryl »

Blanc fire mag niet verkocht worden in Belgie. Weet je zeker dat de wapens uit Belgie komen?
They shall not grow old, as we that are left grow old. Age shall not weary Them, not the years condemn.
At the going down of the Sun, and in the morning. We will remember them.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4878
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 101 keer

Belgische website

Bericht door asjemenou »

Waarom anders dergelijke objecten verkopen via een Belgische verkoopsite en... Marcus, de verkoper, is ook woonachtig in België.
Nogmaals, een leuke aanbieding maar niet voor Nederlandse verzamelaars.
Gebruikersavatar
Darryl
Lid
Berichten: 2619
Lid geworden op: 11 okt 2004, 20:26

Bericht door Darryl »

Ahh oke. Laatst verkocht een verkoper ook nagants op een Belgische verkoopsite, maar deze verkoper kwam gewoon uit Nederland. :) Het zal dan waarschijnlijk een andere verkoper zijn geweest. :wink:
They shall not grow old, as we that are left grow old. Age shall not weary Them, not the years condemn.
At the going down of the Sun, and in the morning. We will remember them.
wallienator
Lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 15 jun 2009, 21:57

Re:

Bericht door wallienator »

killingspree schreef:ja je vraagt wat is het verschil tussen een gewonen en een sniper
nou daar is maar 1 antwoord op !
de scope
verder geen verschil :lol:
tenminste geen verschillen die jij kunt zien
een sniper werd alleen gemaakt van de beste geweren !
je kon ook niet van ieder geweertje een sniper maken daar het heel perfect moet zijn

niels
de grendel is ook anders
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4878
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 101 keer

Sovjet Mosin Nagant "Snayper"

Bericht door asjemenou »

wallienator schreef:
killingspree schreef:ja je vraagt wat is het verschil tussen een gewonen en een sniper
nou daar is maar 1 antwoord op !
de scope
verder geen verschil :lol:
tenminste geen verschillen die jij kunt zien
een sniper werd alleen gemaakt van de beste geweren !
je kon ook niet van ieder geweertje een sniper maken daar het heel perfect moet zijn

niels
de grendel is ook anders
En niet alleen de (gebogen) grendel!De Sovjet Mosin Nagant M1891/30 "Snayper" uit zowel de fabriek van Toela als van Izhevsk hebben een speciaal serienummer. De kans dat je zo'n Sovjet WOII "Snayper" versie vind in Nederland is vrij klein denk ik. De Mosin Nagant "Snayper" versies die je op Ebay e.d. aantreft zijn over het algemeen of vervalst of ze zijn van Hongaarse (naoorlogse) afkomst. De Hongaarse "Snaypers" zijn te herkennen aan het getal 02 op de kamer. Sovjet WOII PU kijkers kom je nog wel eens tegen maar ook van deze kijker bestaat een vrijwel identieke Hongaarse naoorlogse versie. De ongenummerde bevestigingsplaten zijn ook Hongaars.
Na de oorlog hebben de Sovjets veel "Snayper" geweren omgebouwd naar standaard infanterie geweren. Zoals gezegd zijn deze "Snaypers" o.a. aan hun serienummer te herkennen.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2770
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Mosin-Nagant sniper

Bericht door racefiets »

Het is zelfs zo erg dat de fabriek die de PU kijkertjes maakte gewoon de productie weer heeft opgestart en 95% van de momenteel aangeboden kijkers en montages zijn dus replica. Het zijn wel replica's van uitstekende kwaliteit en gewoon geschikt om mee te schieten.
Plaats reactie