Helm m28 of m34

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
aKoni
Lid
Ontvangen: 1 keer

Helm m28 of m34

Bericht door aKoni »

Afbeelding

Deze helm was groen overgeverft, heb voorzichtig de groene laag eraf geschuurd (is er nog niet helemaal af zoals je ziet) en daaronder zat een zwarte laag met een gouden embleem voorop (embleem helemaal niet duidelijk zichtbaar). Nou is mijn vraag, wat kan het embleem geweest zijn en welk type helm is het precies?

Dank je
Jurryt
Lid

Bericht door Jurryt »

Al ben ik er geen expert in, toch denk ik dat dit de M28 model is. De M34 had niet zo'n 'diepe achterflap'. De plaat was gewoon het leger plaat van de Nederlandse leger voor 1940. Deze werd er soms ook afgehaald.
aKoni
Lid

Bericht door aKoni »

Dank je :)
Het was niet de bronsgekleurde plaat (die eraf werd gehaald vanwege scherpschutters las ik) maar een sticker of geverft embleem, ik heb de helm nader bekeken en het lijkt ongeveer 15 tot 20 cm breed geweest te zijn.
Guido
Lid

Bericht door Guido »

om even terug te komen op dat met die plaat! wie heeft dat verzonnen??? want ik heb NERGENS een rapport gezien of een veteraan gesproken die dit mij kon vertellen dat dat werkelijk werd gedaan!

kan iemand een bron hier over vinden??

maar de helm als zwarte onderlaag denk ik aan LBD, het embleem kan vanalles zijn geweest daar kan ik je niet mee helpen. Zijn heb ik nog geen Nederlandse helm in mijn collectie gehad met een goudkleuring embleem voor op. maar interessant stuk.
Guido
Lid

Bericht door Guido »

Ik bedacht me net even iets. Is het geen Luftschutz embleem?? deze helmen werden ook door de Luftschutz gebruikt!
aKoni
Lid

Bericht door aKoni »

guido, dank je, maar het embleem is zover vergaan door de groene verflaag erover dat er alleen nog maar sporen van te zien zijn, ik kan wel de vorm aangeven want die is nog ongeveer te herkennen *start photoshop op*
aKoni
Lid

Bericht door aKoni »

Afbeelding
Afbeelding

de bovenste foto geeft de vorm ongeveer aan, de onderste laat zien dat er daadwerkelijk een goude kleur opzit/zat
Jurryt
Lid

Bericht door Jurryt »

Guido schreef:om even terug te komen op dat met die plaat! wie heeft dat verzonnen??? want ik heb NERGENS een rapport gezien of een veteraan gesproken die dit mij kon vertellen dat dat werkelijk werd gedaan!

Mijn oud oom en mijn overgroot opa
Wilco Vermeer
Lid
Contacteer:

Bericht door Wilco Vermeer »

Het is een M 34 die was namelijk meer gewelfd en niet andersom.
Voorop zat inderdaad standaard een brons of zwartkleurige leeuwenembleem indien deze helm standaar militair was.
Luchtbeschermingsdienst had zwarte exemplaren evenals politie, branfdweer enz. Op de zwarte helemen konden banden geschilders zijn in diverse kleuren om aan te geven welke rang of functie de drager in LBD, politie of brandweer had.
Mijn verzameling op: http://www.ww2historycollection.com/
(Avatar: Henk Sneevliet, vergeten verzetstrijder)
k98s
Lid

Bericht door k98s »

Ik heb gehoord, dat de zwarte een groene onderlaag hadden, en de groene een zwarte onderlaag hadden... Klopt dit?
Wilco Vermeer
Lid
Contacteer:

Bericht door Wilco Vermeer »

Nee hoor totale onzin. Nu ja totaal, als je de groene laag weghaalt van een originele helm zal er wellicht een donkere grondlaag onder zitten, maar of dit nu zwarte verf is lijkt me niet erg belangrijk. Het verhaal wat je schetst is anders ontstaan. Aan het eind van Wo2 werden door de BS helmen gebruikt die groen waren en met zwart waren overgespoten. Na Wo2 zijn vele helmen van de politie overgenomen door de Binnenlandse stirjdkrachten met als doel te dienen voor de eerste naoorlogse uitrusting. Deze werden groen overgespoten, een lichte groene kleur, lichter dan de vooroorlogse helmen. Hierdoor is voor zover ik weet het verhaaltje ontstaan.
Mijn verzameling op: http://www.ww2historycollection.com/
(Avatar: Henk Sneevliet, vergeten verzetstrijder)
Dean-
Lid
Contacteer:

Bericht door Dean- »

Guido schreef:om even terug te komen op dat met die plaat! wie heeft dat verzonnen??? want ik heb NERGENS een rapport gezien of een veteraan gesproken die dit mij kon vertellen dat dat werkelijk werd gedaan!

Hey Guido,

dit heb ik ook wel eens gehoord, omdat waar de plaat zat een zwakke plek in de helm was dat hij er vaak afgehaald werd (tijdens de strijd ;))...

Zal kijken of ik het terugvind in een van me boeken.

MVG, Dean
''Man hat uns zwar die welt genomen aber beim himmel hat man es nicht geschafft''
SiNiStEr
Lid

Bericht door SiNiStEr »

Het verhaal van de plaat die van de helm verwijderd werd in verband met scherpschutters enzo klopt. Het is inderdaad zo dat deze plaat een mooi doelwit vormde voor Duitse scherpschutters. Deze platen werden en dan ook in de meidagen massaal afgehaald. Echter deed niet iedere soldaat dit, vandaar dat je ze ook nog vind met plaat maar deze zijn in aanzienlijk mindere mate te vinden.
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
aKoni
Lid

Bericht door aKoni »

Bedankt voor de reacties! Ik weet alleen 70% zeker dat het geen band om de helm was, zoals je kan zien aan de vorm die ik erop heb getekend met photoshop (de outline is nog redelijk zichtbaar). Mocht het toch een rang kleur zijn welke rang kan de persoon die deze helm gedragen heeft gehad hebben?

Over het embleem wat soldaten eraf haalden vanwege scherpschutters (makkelijk doelwit), ik heb dit ergens gelezen in een persoonlijk ervarings verhaal van een nederlandse soldaat.
Guido
Lid

Bericht door Guido »

SiNiStEr schreef:Het verhaal van de plaat die van de helm verwijderd werd in verband met scherpschutters enzo klopt. Het is inderdaad zo dat deze plaat een mooi doelwit vormde voor Duitse scherpschutters. Deze platen werden en dan ook in de meidagen massaal afgehaald. Echter deed niet iedere soldaat dit, vandaar dat je ze ook nog vind met plaat maar deze zijn in aanzienlijk mindere mate te vinden.

dit zegt dus iedereen, maar nog nooit een serieuze bron gezien die dat kon vertellen met rapporten etc.

De angst bij de manschappen kan ik geloven, maar als die kogel op de helm kwam was het toch einde verhaal met of zonder plaat.

@ Dean, graag want ik geloof er zelf nog niet in.

@Jurryt, ah ok hmm maakt het een stuk geloofwaardiger gezien je overgrootvader bij nederlands leger diende. Maar heb je dit van hem zelf gehoord of via via? let me know! interessant
Plaats reactie