Helm m28 of m34

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Jurryt
Lid

Bericht door Jurryt »

Ik zal je het wel even over MSN zeggen zodra ik je weer zie, we moeten niet al te off-topic geraken. Anders maak je andere topic aan met dit onderwerp ;)
Dodo
Lid

Bericht door Dodo »

Guido schreef:
SiNiStEr schreef:Het verhaal van de plaat die van de helm verwijderd werd in verband met scherpschutters enzo klopt. Het is inderdaad zo dat deze plaat een mooi doelwit vormde voor Duitse scherpschutters. Deze platen werden en dan ook in de meidagen massaal afgehaald. Echter deed niet iedere soldaat dit, vandaar dat je ze ook nog vind met plaat maar deze zijn in aanzienlijk mindere mate te vinden.

dit zegt dus iedereen, maar nog nooit een serieuze bron gezien die dat kon vertellen met rapporten etc.

De angst bij de manschappen kan ik geloven, maar als die kogel op de helm kwam was het toch einde verhaal met of zonder plaat.

@ Dean, graag want ik geloof er zelf nog niet in.

@Jurryt, ah ok hmm maakt het een stuk geloofwaardiger gezien je overgrootvader bij nederlands leger diende. Maar heb je dit van hem zelf gehoord of via via? let me know! interessant
Die plaat zorgde voor een duidelijk punt om op te mikken als sluipschutter. Het enige wat hij hoefde te doen is om op die plaat te mikken, en dan had hij een slachtoffer. Als je dat mikpunt weghaald word het alweer een stukje makkelijker.
En wellicht kon die plaat er wel veels te duidelijk 'uitschieten' tussen al dat groen van de soldaten.
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Wilco Vermeer
Lid
Contacteer:

Bericht door Wilco Vermeer »

Toch wil ik even wat anders aanhalen hieromtrend.
Een sluipschutter of geoefend schutter weet dat de grootste zwakke plek op een helm het meest vlakke punt is/was. Bij de meeste helmen was dat een schot recht van voren op een punt middenvoor. Grootste penetratiekans en grootste dodelijk effect.
Laat nu precies die helmplaat bij de Nederlandse helm op die plaats zitten.
Dus of het werkleijk een mikpunt was? De koperen platen zullen zeker dat effect hebben gehad, maar ik betwijfel zeer of de zwarte platen veel aan de trefkans zullen hebben bijgedragen. Ook de gebrekkige training van de NEderlandse soldaat zal hebben bijgedragen waardoor deze zich wellicht minder verborgen hield.
Mijn verzameling op: http://www.ww2historycollection.com/
(Avatar: Henk Sneevliet, vergeten verzetstrijder)
Jurryt
Lid

Bericht door Jurryt »

Mja, als er toch hierover gepraat word. 1 Van de redenen die ik van mijn oudoom heb gehoord, is dat als de kogel tussen de plaat en de helm kwam, dan kon je dodelijk gewond geraken. Als de plaat er niet was, ketste de kogel af.

Dat verhaal met het mikpunt voor de Duitsers heb ik ook al zo vaak gehoord, maar ik weet niet zeker of ik het werkelijk geloof. Ik heb wel enkele helmen gezien (in handen gehad) waar de kogel precies door de plaat is gegaan (En een paar helmen waar de kogel tussen de plaat en helm kwam). Toch denk ik wel dat er een stukje waarheid in zit.

A goed, ik zal hem nog een keer moeten vragen om het precies uit te leggen.
aKoni
Lid
Ontvangen: 1 keer

Bericht door aKoni »

Weet echt niemand wat het gouden gedeelte precies geweest kan zijn? :?
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Gegeven: 54 keer
Ontvangen: 96 keer

Nederlandse helm

Bericht door asjemenou »

Ik sluit mij helemaal aan bij het verhaal van Wilco. De origineel zwart geverfde helmen werden gebruikt door politie, brandweer e.d. De groene door het leger. Mariniers hadden weliswaar ook een zwarte helm maar wel voorzien van een anker. Dit was overigens geen sticker ofzo.
Na de oorlog zijn veel van dit soort helmen bij de BB terecht gekomen. Ook heeft de politie ze nog gebruikt. Ik heb wel eens foto's gezien van een politie optreden uit de jaren 50 waarbij de politieagenten dit model helm dragen.
Een helm met zo'n gouden bies heb ik ook nog nooit gezien. Het kan natuurlijk ook zomaar door iemand zijn aangebracht en totaal geen betekenis hebben. Per slot van rekening is de helm ook later groen geschilderd.
Plaats reactie