US Service Dress

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
MaximusAurelius
Lid

US Service Dress

Bericht door MaximusAurelius »

Ik ben op zoek naar een Service Dress en nou vroeg ik me af waar ik op moet letten (uitgezonderd de datum en het daarbij behorende model nattuurlijk).
Is er bijvoorbeeld een verschil tussen een 4-pocket voor een officier en een EM, zit er verschil tussen een infanterie jas en een jas van de para's, enz.
Marc 82 Recon
Lid

Bericht door Marc 82 Recon »

Enige verschil is tussen officieren en enlisted men

Officieren hebben de donkerbruine chocoladekleur met 3 goudkleurige knopen en een riem over een plastic knoop.
De EM versie is 4 goudkleurige knopen vooraan.

Wat je kunt doen is als je een grotere maat nodig hebt is bij Peter De Brabander gaan horen die verkoopt reproducties. Bijna niet van origineel te onderscheiden.
Private Burges, Marc J
19900519
48th Armored Medical Bn, 2nd Armored Division
Mr_Flibble
Lid
Contacteer:

Bericht door Mr_Flibble »

Verder hangt het alleen af van de insignias die je eraan hangt of het gaat om een gewone infanterist of een para.

Na 1941 werden de visor cap en de lederen garrison belt niet meer officieel gedragen op een EM Class A uniform. Maar veel GIs hielden die kledingstukken toch bij zich of kochten die bij de PX. Het kwam neer op een kwestie van smaak.

Ik zit nog te wachten op een zwarte stropdas en een garrison belt voor mijn vroeg-oorlogse Class A. ;)
In Tabulas Argenteas Refero
MaximusAurelius
Lid

Ik heb begrepen dat Peter de prijzen wat opgeschroefd heeft. 135 eurootjes voor een SD vindt ik voorlopig nog wat te duur. Ik heb er laatst een gezien met een wat lichtere groene kleur. Kan dit toch wel origineel zijn (verkleurd of originele kleur)?
Hoe werkt het precies met die maten... Meestal zie ik een 38 (R) maar die is mij denk ik te klein. Ik ben ongeveer 1,95 meter en 90kg, wat voor maat zou ik moeten hebben?
Mr_Flibble
Lid
Contacteer:

het getal is je borstomvang in inches gemeten onder je oksels.
dat kun je zelf opmeten of laten doen. Vergeet niet dat je je blouse er nog onder moet kunnen dragen.

de letter is de lengte. R van Regular is meestal goed voor mensen tot 6 voet (ongeveer 1.85m). bij de L(long ;) ) is de jas 2" langer

Ik zelf draag 44R (al ben ik 1.86m):
http://www.flibweb.nl/rickspics/images/ww2/bu0516.jpg
Marc 82 Recon
Lid

Als ik jou was zou ik peter gewoon een mailtje sturen ;)

quartermaster@skynet.be

Wat betreft groenachtige die zijn enkel origineel als het natuurlijk in het labeltje staat. Maar kheb er nog geen tegengekomen met die kleur die origineel was. Kan een serieuze verkleuring zijn natuurlijk maar dan nog als je het gebruikt voor re-enactment mag het er natuurlijk niet 60 jaar oud uitzien he, toen kreeg men natuurlijk geen spullen die al 60 jaar ergens lagen maar gloednieuwe spulletjes.
Private Burges, Marc J
19900519
Mr_Flibble
Lid
Contacteer:

Is groen niet een modernere kleur?
MaximusAurelius
Lid

Peter wilde misschien dit weekend misschien ook naar Roermond komen, dus dan zie ik hem toch nog.

Allemaal alvast bedankt voor de info.
Marc 82 Recon
Lid

jep de lichtere groene kleur is sinds vietnam in gebruik
Private Burges, Marc J
19900519
Mr_Flibble
Lid
Contacteer:

Oh, ik was van plan dit weekend ook in Roermond te zijn met nog een paar Engineers.

Misschien treffen we elkaar daar nog.

Groet,

Rick
MaximusAurelius
Lid

Lijkt me leuk.... hebben jullie een scenario gepland? Misschien kunnen we weer samenwerken.
Mr_Flibble
Lid
Contacteer:

We zijn niet met heel veel mensen van Mars dit keer. Ik weet verder ook niet wat de plannen zijn. Behalve dat ik weer een plaatsje heb in de M8 van Rob.
MaximusAurelius
Lid

Is er een eenvoudige manier om een 40-45 dress te onderscheiden van een naoorlogse? Ik zie er namelijk wel eens op Ebay staan voor nog geen 20euro, maar op de kleine fotootjes zie ik geen verschil met de originele. (Ik kan me niet voorstellen dat dit de goeie zijn.)
Plaats reactie