Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Ik kwam deze foto tegen van een Mortarpit in Oosterbeek. Op de foto staan Private Ron "Ginger" Tierney, Corporal Jim McDowell en Private Norman "Jock" Knight. Het viel me op dat Private Tierney, naar het lijkt, twee aan elkaargezette tasjes aan zijn koppel draagt die lijken op patrol pouches (zie bijgevoegde foto) Kan iemand mij vertellen waar deze webbing voor diende?
Alvast bedankt voor de hulp.
Dit is de foto in kwestie
Deze foto is van dezelfde put maar dan van de andere kant genomen (ook wat bekender).
De vermoedelijke tasjes. [/img]
"Never tell people how to do things. Tell them what to do and they will surprise you with their ingenuity."
Ik denk dat hij een ander tasje draagt dan dat jij vermoed. Het tasje wat jij op de onderste foto laat zien is de cartridge carrier. In ieder zakje konden 2 clips van 5 .303 patronen.
Deze werden voor op de buik gedragen omdat je ook je kruisriemen hier aan vast maakte. Op de eerste foto is duidelijk te zien dat hij het in zijn zij draagt. Ik zat te denken aan een kompas tasje of een pistool munitietasje. Maar als ik dan weer naar het dekseltje kijk op de eerste foto lijkt die weer heel erg op die van een cartridge carrier en niet op een kompas tasje of een pistool munitie tasje. Om eerlijk te zijn durf ik niet te zeggen welke hij nou draagt. Misschien heb ik een type over het hoofd gezien?
Daar heb ik zelf ook eerst naar gekeken en heb het ook vergeleken met mijn eigen webbing. Nu kwam ik op Ebay dit tasje tegen waarvan beweerd werd dat het een Grenade Pouch was, (in de foto hoogstwaarschijnlijk niet het geval omdat het voorste tasje daar al te plat voor is). Nu weet ik dat er op Ebay wel meer namaak en verzinsels verkocht worden maar weet iemand dan misschien of er meer van dit soort 'aparte' webbing in omloop was?
"Never tell people how to do things. Tell them what to do and they will surprise you with their ingenuity."
Misschien heeft hij bij het tasje voor de munitie van de .303 het ding om je kruisriem aan vast te maken afgeknipt. Of hij heeft het er achter doorgestoken. Maar het lijkt me inderdaad erg plat voor een granaat pouch, of er zit niks meer in.
Ik vermoed dat het een zo'n granaat pouch is. Als je goed op de foto kijkt zie je dat het ook om '2' pouches gaat en dat de 'flap' ook net zo hoog als bij de granaat pouches op de foto.
Alleen ik denk niet dat er een granaat in zit moet ik eerlijk zijn. Het lijkt wel gewoon munitie. Bij de eerste pouches zie je iets aan de zijkant van de flap, die lijkt wel gewoon munitie.
Lance-corporal Eccles van de Gallipoli II lijkt ze ook te dragen.
Ik begin zelf steeds meer te denken dat het partol pouches zijn, ook omdat er nergens in boeken of het internet iets bericht wordt over "grenade pouches" (en op Ebay zeggen ze wel meer).
Al die tijd was het antwoord misschien nogal dichtbij. Op deze bekende foto is het duidelijk te zien. Ik heb vanmiddag herdrukken van de foto bekeken bij een vriend van me en hierop is duidelijk te zien dat de webbing straps met gespen over de patrolpouches heen hangen. Hij wist me te vertellen dat dit mensen van het RASC waren. Maar weet iemand of andere (airborne)troopers deze ook mee in gevecht droegen, daarmee bedoel ik of dit volgens regulations was of gewoon een vernuftig ideetje van de militairen om meer munitie mee te kunnen nemen?
Groeten Willem
lee enfield schreef:ga ik het moeilijk voor je maken want ik heb ze thuis liggen zonder koppel pasanten
als je een foto wilt hoor ik het wel
groeten
k to the evin
Heb je ook al ergens een beschrijving kunnen vinden dat deze ook daadwerkelijk uitgerijkt zijn? Bijvoorbeeld uit voorschriften uit of van voor de oorlog of boeken die naar zoiets refereren? Of een getuigenverslag van een veteraan ofzo die verteld dat ze zoiets zelf verbouwden? Alvast bedankt voor je antwoord.
GliderRider schreef: Maar weet iemand of andere (airborne)troopers deze ook mee in gevecht droegen, daarmee bedoel ik of dit volgens regulations was of gewoon een vernuftig ideetje van de militairen om meer munitie mee te kunnen nemen?
Mmm... Ik denk dat de Airborne troopers ook wel van alles wat droegen. Er zijn ook enkele foto's bekend waar ze met het lange model tankholster rondlopen. Dus zou mij niets verbazen dat ze dingen droegen die tegen de voorschriften zijn.
GliderRider schreef: Maar weet iemand of andere (airborne)troopers deze ook mee in gevecht droegen, daarmee bedoel ik of dit volgens regulations was of gewoon een vernuftig ideetje van de militairen om meer munitie mee te kunnen nemen?
Mmm... Ik denk dat de Airborne troopers ook wel van alles wat droegen. Er zijn ook enkele foto's bekend waar ze met het lange model tankholster rondlopen. Dus zou mij niets verbazen dat ze dingen droegen die tegen de voorschriften zijn.
De enige foto's waarop een vroeg model tankerholster te zien is zijn de foto's van Captain Killick (ten minste als er meerdere foto's van hem zijn).
En zover de Arnhem/Oosterbeek foto's berichtten dragen alleen de AFPU-ers het latere (korte) model tankerholster. Maar aangezien meerdere troopers deze extra-ammopouches dragen moet daar toch wel iets over bekend zijn?