Vreemde Webbing (UK)

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Maj.Cain
Lid
Contacteer:

Bericht door Maj.Cain »

Ik zou zeggen duik de bekende boeken in die de laatste tijd zijn uitgegeven.
Wil natuurlijk niet altijd zeggen dat als het granadepouches waren/zijn dat er granades in gestopt werden als er b.v. ook mags in passen.
Ik heb in ieder geval dit type webbing niet en zitten dus ook niet op mijn poppen.
Red Devils of Arnhem/Oosterbeek
http://www.156PARA.com
GliderRider
Lid
Contacteer:

Bericht door GliderRider »

Maj.Cain schreef:Ik zou zeggen duik de bekende boeken in die de laatste tijd zijn uitgegeven.
Wil natuurlijk niet altijd zeggen dat als het granadepouches waren/zijn dat er granades in gestopt werden als er b.v. ook mags in passen.
Ik heb in ieder geval dit type webbing niet en zitten dus ook niet op mijn poppen.
Dit heb ik al gedaan, en ik heb het er met verschillende andere verzamelaars over gehad. Maar niemand heeft me concreet kunnen zeggen, "deze tasjes zijn in 19.... geintroduceerd en vanaf 19... uitgereikt aan de troepen". Ook heb ik nog geen boeken onder ogen gehad waar ze in beschreven staan.

Mijn vraag, zijn deze tasjes officiele army issue of gewoon een stukje vernuftigheid van de troepen?
"Never tell people how to do things. Tell them what to do and they will surprise you with their ingenuity."

http://www.tommy-talk.com
Maj.Cain
Lid
Contacteer:

Bericht door Maj.Cain »

Ik denk gewoon Army issue!!
Michiel M.
Lid
Contacteer:

Bericht door Michiel M. »

I agree m8 ;)

Kijk als er nu 1 iemand was die dit had gedaan, zou ik zeggen van; dat heeft ie zelf gedaan.
Maar je hebt bewijs dat meerdere soldaten dit hebben gedaan, op dezelfde manier, dan lijkt me het of heel erge toeval, of het is gewoon army issue.

Mij lijkt het dus Army issue
lee enfield
Lid

Bericht door lee enfield »

army issue. inderdaad
GliderRider
Lid
Contacteer:

Fijne uitleg. Op de foto's zijn 3 man te zien die zoiets dragen. Nou als "zoveel" militairen het doen dan zal het wel army issue zijn. :?

Concreet bewijs, dat wil ik graag hebben. Ik heb al verschillende boeken doorgeplozen en aan mensen nagevraagd die het ook in boeken nageplozen hebben en we zijn er niet achter kunnen komen en hier wordt doodleuk gezegd; ARMY ISSUE!

Waar baseren jullie dat op?
"Never tell people how to do things. Tell them what to do and they will surprise you with their ingenuity."

Maj.Cain
Lid
Contacteer:

Bericht door Maj.Cain »

Kijk ik kom 2 types tegen, degene die je al toonde, alleen heb je de tekst weg gelaten waar juist wat interesants op staat!
Cartridge carriers issued in pairs for NON-Infantry personal armed with rifle!!

Bijde foto's tonen non Infantry personel, Mortar crew, 6-ponder crew!
Dan als ze wel een pistool nog droegen hadden ze American M1911A1 pouch of Browning HP 35 pistol mags!!

Het zouden ook nog ammo pouches kunnen zijn, met de ammo voor pistool, mij lijkt gewoon het bovenste, standard army issue webbing for the non infantry personeel die wel met een geweer bewapend waren.

Granade pouch lijken het mij niet.

Dus vandaar mijn gedachte Army issue!
En ik heb trouwens nog niet mee gemaakt, gehoord of tegen gekomen, dat ik webbing tegen ben gekomen wat zelf door de troops is vernuftigd.
Maar goed ik acht niks onmogelijk maar ik trek me conclusies.
Hoop dat dit duidelijker voor je is!

Groet,

Maj.Cain
Jurryt
Lid

Bericht door Jurryt »

Bewijs jij het tegendeel dan maar. Vermoeden hier zijn army issue, maar als jij dat niet wilt aannemen, bewijs jij dan, zoals gezegd, het tegendeel?
Robin V
Lid

Bericht door Robin V »

Het lijkt me niet meer dan logisch dat als dit een prive-aanmaak is, er verscheidene diviseleden zullen geweest zijn die een identiek hebben gemaakt. Maar om zomaar vanop een paar foto's te baseren of onbekende webbing army-issue is of niet, kan ik helaas niet. Chapeau voor zij die dit wel kunnen
De volgende zin is fout. De vorige zin is juist.
Jurryt
Lid

Bericht door Jurryt »

Maj.Cain schreef:Dus vandaar mijn gedachte Army issue!
En ik heb trouwens nog niet mee gemaakt, gehoord of tegen gekomen, dat ik webbing tegen ben gekomen wat zelf door de troops is vernuftigd.
Airborne museum Hartenstein. Beneden. Paratrooper heeft basic pouches met aan de zeikanten 2 stenpouches opgenaaid die op een stengunbandolier zaten. Ik denk wel dat er een foto is op het forum
Maj.Cain
Lid
Contacteer:

Bericht door Maj.Cain »

Jah ok maar daar doelde ik niet echt op, natuurlijk kan je op een sten/bren/ of basic pouch een extra houder naaien voor een extra mag.
Ik doelde meer op de vraag hebben ze dit zelf gemaakt met b.v. losse stukken webbing van tasjes of small packs b.v..

Cain
GliderRider
Lid
Contacteer:

Maj.Cain schreef:Kijk ik kom 2 types tegen, degene die je al toonde, alleen heb je de tekst weg gelaten waar juist wat interesants op staat!

Dan als ze wel een pistool nog droegen hadden ze American M1911A1 pouch of Browning HP 35 pistol mags!!

Het zouden ook nog ammo pouches kunnen zijn, met de ammo voor pistool, mij lijkt gewoon het bovenste, standard army issue webbing for the non infantry personeel die wel met een geweer bewapend waren.

Groet,

Maj.Cain
zie hieronder het correcte bericht. (ik weet niet hoe ik het voor elkaar gekregen heb om het twee keer te posten)
Laatst gewijzigd door GliderRider op 04 jul 2005, 20:51, 1 keer totaal gewijzigd.

GliderRider
Lid
Contacteer:

Jurryt schreef:Bewijs jij het tegendeel dan maar. Vermoeden hier zijn army issue, maar als jij dat niet wilt aannemen, bewijs jij dan, zoals gezegd, het tegendeel?
Dit vind ik erg makkelijk, omdat ik hierboven ook al gezegd heb dat ik nog niets over die pouches in boeken ben tegengekomen!

Ik vraag hier gewoon hoe jullie erover denken en of de antwoorden/vermoedens gemotiveerd kunnen worden. Daar is dit forum toch ook voor bedoeld of niet dan. :wink:

GliderRider
Lid
Contacteer:

Maj.Cain schreef:Kijk ik kom 2 types tegen, degene die je al toonde, alleen heb je de tekst weg gelaten waar juist wat interesants op staat!

Groet,

Maj.Cain
Kijk hier is een onderbouwing hier kan ik wat meer mee. Bij de 6-pounder zijn er bij de crew duidelijk universal pouches te zien. Bij de mortarcrew echter niet. Zelf lijkt mij dan dat ze bedoeld waren voor extra ammo mee te nemen en modified zijn door de strap er aan de achterkant af te snijden. Dit denk ik omdat een mortarcrew toch net zo dicht zoniet nog dichter op de frontlijn zaten als Anti-tank personeel. Op de foto voor hartenstein heb je, naar mijn mening, volkomen gelijk omdat het hier RASC mensen betreft, die zich dus niet dicht bij het front bevonden.

Maj.Cain
Lid
Contacteer:

Bericht door Maj.Cain »

Vergeet niet dat de Anti tank crews mee gingen met de battalions, dus de A/T crews kwamen zekers in de frontlinie te zitten , wel wat meer naar achteren geschoven natuurlijk,en zeker in de laatste dagen hadden ze het zwaar te vorduren.
En de frontlinie die was op een gegeven moment overal, zo gauw een 6 ponder of Mortar was uitgeschakeld werden de bemaningen aan de rifle company's ingedeeld b.v. of bij andere regimenten/onderdelen.
Maar het belangrijkste in jou vraag is denk ik nu wel beantwoord, deze pouches werden dus gedragen (aangepast door sommigen) om extra ammo te dragen voor hun wapen.
De Airbornes hebben voor hun zelf bepaald welke uitvoering pouch ze op hun belt hebben bevestigd en voorzien van ammo clips.
De strap eraf gehaald om het passender te maken is natuurlijk heel goed mogelijk en practischer, dus zeker ook denkbaar.
Maar ik denk toch wel dat het gewoon Army issue uitrusting stukken zijn, of U.S. webbing.

Groet,
Maj.Cain
Plaats reactie