Wat is de betekenis van de volgende ribbons?...
- Jeeper704
- Lid
Er zijn wel degelijk Campaign ribbons te zien op foto's van 1944 - 1945.
En tevens ook de Oak Leaf Clusters en Battle Stars.
Bij oudere officieren zie je dan de ribbon van de WWI Victory Medal.
Wat Johan zegt is dus correct.
En tevens ook de Oak Leaf Clusters en Battle Stars.
Bij oudere officieren zie je dan de ribbon van de WWI Victory Medal.
Wat Johan zegt is dus correct.
Bring in the Hellcats! (M18 TDs)
World War II - European Theater of Operations
http://www.ww2-eto.com
World War II - European Theater of Operations
http://www.ww2-eto.com
- RLS
- Lid
Dit is mij ook op deze manier verteld door een veteraan van de 76 Infanterie divisie. Dit heb ik al eerder gezegd, maar aangezien Wilco zei dat dit niet kon (2 medailles) begon ik te twijfelen wat de veteraan nou precies bedoelde.johan willaert schreef:Wilco Vermeer schreef:met name capmagneonderscheidingen zijn pas na 1947 uitgegeven aan veteranen.
Persoonlijk denk ik dat bij een tweede uitreiking wel degelijk een medaille werd uitgereikt, maar dat men slechts eentje mocht dragen voorzien van clusters en/of clasps.
Ik hoor van veteranen dat genaamde medailles, medailles zijn die postuum werden uitgereikt...
Johan
- SiNiStEr
- Lid
Owkay ten eerst allemaal super bedankt!!!
Dit is echt een leerzaam topic! Toch zit ik nog met een vraag. Ik heb de ribbons enzo net een halfuurtje geleden binnen gekregen(:D) en ik heb dus nu een ribbonbar met daarop een goodconduct ribbon een American campaign en een ETO campaign, 3 losse good conducts waarvan een met een 2-knoopsclasp, 3 losse Victory medals waarvan een met een bronze star middenop, een losse American campaign en nog een losse ETO campaign met 4 battlestars.
Nu weet ik dat de ETO campaign ribbon met 4 battlestars ervoor staat dat de persoon die deze gedragen heeft in de ETO is geweest en aan 4 campaigns heeft meegedaan. Maar waar staat dan die Victory medal ribbon met bronze star middenop voor?

Nu weet ik dat de ETO campaign ribbon met 4 battlestars ervoor staat dat de persoon die deze gedragen heeft in de ETO is geweest en aan 4 campaigns heeft meegedaan. Maar waar staat dan die Victory medal ribbon met bronze star middenop voor?
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
-
- Lid
- Gegeven: 4 keer
- Ontvangen: 2 keer
- Contacteer:
The World War II Victory Medal is a decoration of the United States military which was created by an act of Congress in July 1945. The decoration commemorates military service during the Second World War and is awarded to any member of the United States military who served on active duty, or as a reservist, between December 7, 1941 and December 31, 1946.
The World War II Victory Medal was first issued as a ribbon, and was referred to simply as the “Victory Ribbon.” By 1946, a full medal had been established which was referred to as the World War II Victory Medal.
De Bronze Star geeft misschien aan dat de drager eveneens de WW1 Victory Medal heeft....
Johan
The World War II Victory Medal was first issued as a ribbon, and was referred to simply as the “Victory Ribbon.” By 1946, a full medal had been established which was referred to as the World War II Victory Medal.
De Bronze Star geeft misschien aan dat de drager eveneens de WW1 Victory Medal heeft....
Johan
29th Let's Go!!!!!
- SiNiStEr
- Lid
-
- Lid
- Contacteer:
Je ziet wel vaker WW2 Victory Medal Ribbons met Bronze Stars.....SiNiStEr schreef:Hmm want op die van mij zit een bronzen ster en het lijkt mij dat battlestars op de campaignribbon komen en niet op de Victory ribbon. De ster zit er ook uit alsof hij er allang opzit en niet gewoon een paar jaartjes of minder.
Johan
29th Let's Go!!!!!
-
- Lid
- Contacteer:
johan willaert schreef:Zal straks eens wat foto's posten...

Minder bekende foto van Marlene Dietrich op 29 September 1944 in Engeland...
De Navigator rechts heeft de Silver Star, Air Medal met three Oak Leaf Clusters en de ETO Campaign met Two Campaign Stars....
Detail:

Deze stevige GI heeft Stars op het ETO Ribbon... Zomer 1945

Er zijn zo honderden foto's....
Johan
29th Let's Go!!!!!
- Wilco Vermeer
- Lid
- Contacteer:
Nogmaals, en lees de institutieteksten er maar op na.
Een campagnemedaille kreeg een US militair voor het feit dat hij in het voor die medaille geldend gebied had gediend tussen december 1941 en mei cq september 1945.
Een ster werd toegekend voor een specifieke campagne in dat gebied.
De campagneonderscheiding zelf werd 1 keer verstrekt/uitgereikt. Uiteraard kon men campagneonderscheidingen van meerdere campagnes hebben.
Een campagnemedaille kreeg een US militair voor het feit dat hij in het voor die medaille geldend gebied had gediend tussen december 1941 en mei cq september 1945.
Een ster werd toegekend voor een specifieke campagne in dat gebied.
De campagneonderscheiding zelf werd 1 keer verstrekt/uitgereikt. Uiteraard kon men campagneonderscheidingen van meerdere campagnes hebben.
Mijn verzameling op: http://www.ww2historycollection.com/
(Avatar: Henk Sneevliet, vergeten verzetstrijder)
-
- Lid
- Contacteer:
Wilco Vermeer schreef:Een campagnemedaille kreeg een US militair voor het feit dat hij in het voor die medaille geldend gebied had gediend tussen december 1941 en mei cq september 1945.
Tuurlijk, maar zoals ik je begrijp zeg je dat de medaille slechts uitgereikt werd na 1947....Wilco Vermeer schreef:....met name campagneonderscheidingen zijn pas na 1947 uitgegeven aan veteranen.....
De Campaign Medals (of toch tenminste de lintjes) werden reeds tijdens WO2 gedragen... met Campaign Stars...
Johan
29th Let's Go!!!!!
- SiNiStEr
- Lid
Owkay maar waar staat dat nu dan voor? Of ben je daar zelf ook nog niet helemaal uit?johan willaert schreef:Je ziet wel vaker WW2 Victory Medal Ribbons met Bronze Stars.....SiNiStEr schreef:Hmm want op die van mij zit een bronzen ster en het lijkt mij dat battlestars op de campaignribbon komen en niet op de Victory ribbon. De ster zit er ook uit alsof hij er allang opzit en niet gewoon een paar jaartjes of minder.
Johan

'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
- Wilco Vermeer
- Lid
- Contacteer:
Ik kan slechts afgaan op wat er bij de instellingsteksten van de Campaign medals wordt aangegeven:
First Recipient
The first recipient of the Asiatic-Pacific Campaign Medal was General Douglas MacArthur, who was presented his medal on December 17, 1947.
American Campaign Medal:
The first medal was presented to General of the Army George C. Marshall on 17 December 1947.
European-African-Middle Eastern Theater medal:
The medal design was submitted to the Commission of Fine Arts on 17 September 1946 and the first sample was completed in July 1947. General Eisenhower was presented the first medal on 24 July 1947.
Ik kan er echt niets meer van maken.
First Recipient
The first recipient of the Asiatic-Pacific Campaign Medal was General Douglas MacArthur, who was presented his medal on December 17, 1947.
American Campaign Medal:
The first medal was presented to General of the Army George C. Marshall on 17 December 1947.
European-African-Middle Eastern Theater medal:
The medal design was submitted to the Commission of Fine Arts on 17 September 1946 and the first sample was completed in July 1947. General Eisenhower was presented the first medal on 24 July 1947.
Ik kan er echt niets meer van maken.
-
- Lid
- Contacteer:
Wilco,
Na nog enig opzoekingswerk blijkt dus dat in 1944 de lintjes al uitgedeeld waren maar dat het ontwerp van de medaille nog niet aanvaard was....
AR650-50 uit Februari 1944 beschrijft wel de ribbons, maar zegt over de medaille dat het design nog moet approved worden....
We hebben waarschijnlijk dus beiden gelijk....
De lintjes werden tijdens WO2 gedragen....
De medailles werden maar geslagen na 1945 en pas in 1947 uitgereikt....
Johan
Na nog enig opzoekingswerk blijkt dus dat in 1944 de lintjes al uitgedeeld waren maar dat het ontwerp van de medaille nog niet aanvaard was....
AR650-50 uit Februari 1944 beschrijft wel de ribbons, maar zegt over de medaille dat het design nog moet approved worden....
We hebben waarschijnlijk dus beiden gelijk....
De lintjes werden tijdens WO2 gedragen....
De medailles werden maar geslagen na 1945 en pas in 1947 uitgereikt....
Johan
29th Let's Go!!!!!
- Wilco Vermeer
- Lid
- Contacteer:
Klopt voor zover ik ook heb kunnen achterhalen, maar dat betekend wwarschijnlijk dus wel dat de onderscheidingen officieus werden toegekend en na vastlegging van het ontwerp officieel werden uitgereikt.
Immers als de onderscheidingen ook al eerder officieel werden toegekend, dan zouden de officiele teksten over de onderscheidingen (onder andere te vinden op de Amerikaanse overheidssites en veteranensites, hiervan melding hebben gemaakt.
Ik ga er derhalve vanuit dat op basis van de in 1942 vastgestelde criteria, de "verlening" voorshands (dus vooruitlopend op de officiele bevestiging) werden uitgevoerd door uitreiking van alleen de "ribbon bar".
Immers als de onderscheidingen ook al eerder officieel werden toegekend, dan zouden de officiele teksten over de onderscheidingen (onder andere te vinden op de Amerikaanse overheidssites en veteranensites, hiervan melding hebben gemaakt.
Ik ga er derhalve vanuit dat op basis van de in 1942 vastgestelde criteria, de "verlening" voorshands (dus vooruitlopend op de officiele bevestiging) werden uitgevoerd door uitreiking van alleen de "ribbon bar".