Poolse para's
- Michiel M.
- Lid
- Contacteer:
Poolse para's
Hey,
Ik had even een vraagje. Tijdens Market Garden hebben er dus ook Polen gesprongen, veel mensen vergeten deze mensen, zij hebben immers ook er veel verliezen geleden.
Dus was het mijn idee, om een pools para uniform bij elkaar te verzamelen. Ik denk dat dit duurder is dat de engelse para's. Maar dat weet ik dus niet zeker.
En nog een vraagje, droegen ze het zelfde embleem als de britse paratroopers?
MvG
Michiel
Ik had even een vraagje. Tijdens Market Garden hebben er dus ook Polen gesprongen, veel mensen vergeten deze mensen, zij hebben immers ook er veel verliezen geleden.
Dus was het mijn idee, om een pools para uniform bij elkaar te verzamelen. Ik denk dat dit duurder is dat de engelse para's. Maar dat weet ik dus niet zeker.
MvG
Michiel
At the going down of the sun and in the morning,
We will remember them.
We will remember them.
- Nico Roelofs
- Lid
- Contacteer:
Nee de Poolse para's droegen andere emblemen en baretten. De baret is heel erg zeldzaam. Zoveel Poolse para's waren er niet dus zijn er ook niet zoveel van gemaakt. Een helm zou dan wel aan te raden zijn.
Ook veel Poolse para's paste de kraag van hun bd aan. Ze wilde zich toch een beetje onderscheiden van de Britse para. René verbeter me als ik het fout heb.
Ook veel Poolse para's paste de kraag van hun bd aan. Ze wilde zich toch een beetje onderscheiden van de Britse para. René verbeter me als ik het fout heb.
- Michiel M.
- Lid
- Contacteer:
- Nico Roelofs
- Lid
- Contacteer:
Hier een foto van 2 Poolse para's. De 2 bij de vickers. De baret is tevens een orginele, dit was de eerste orginele die hij tegen kwam in ruim 30 jaar verzamelen. De emblemen zullen ook niet makkelijk te vinden zijn. Je zult dan toch snel naar repro baret en emblemen gaan. Je kan natuurlijk wel een smock en een helm doen maar dan zie je niet dat het om een Pool gaat.

Deze 2 poppen staan in het Betuws oorlogsmuseum. http://www.betuwsoorlogsmuseum.nl

Deze 2 poppen staan in het Betuws oorlogsmuseum. http://www.betuwsoorlogsmuseum.nl
- Maj.Cain
- Lid
- Contacteer:
Re: Poolse para's
Jah er is idd kwa respect en eerbied en herkenning van af Britse kant te weinig aan de Polen erkent!!101st Michiel schreef:Hey,
MvG
Michiel
Ik vindt het ook storend om te zien dat de Poolse Para's op het Airborne Cemetry niet in rijen naast hun Britse kamaraden begrafen zijn in plaats van rondom de buitenkant.
1 ding weet ik wel zeker, van de Britse veteranen hebben heel veel respect voor hun Poolse kamaraden, de hogere Officieren hebben de Polen als zondebok gebruikt vindt ik en vooral Monty, maar das een andere discussie.
In alle eerlijkheid zeg ik tegen je dat het heeeel erg moeilijk wordt om een originele Poolse parachutist of Gliderborne bij elkaar te krijgen!!
Je beste kans is om een pop te maken met de standaard ammoboots (+/- 120 euro), anklets, 15/20 euro, originele p40 bd broek (+/- 200/300 euro),of je kiest voor een repro broek (+/-150 euro)
Een originele Smock (+/- 700/1200 euro), camoveil(+/- 50 euro) origineel of repro, Parahelm (+/- 300/500 euro) of repro 150 euro.
Op een repro helm zou je een Poolse adelaar kunnen proberen te maken.
En dan webbing, je kan makkelijk nog aan originele webbing komen Brits, alleen de Para's gebruikten blanco om hun webbing te camo'n, de Poolse webbing is van grijs achtige kleur, je zou dus een potje blanco kunnen zoeken met die juiste kleur, zijn er ook nog wel!!
Dan denk ik persoonlijk het allermoeilijkste, de battle dress en insignia, baret, persoonlijk denk ik dat dit samen met nog wat items tot de Polish Holy Grail items horen!!
Ik heb nog nooit originele Poolse Airborne insignia te koop zien staan op ebay b.v., en bij de handelaren die ik ken is het ook een rariteit.
Er staat een paybook van een poolse para te koop op ebay, 300 pond!!
Dus of je gaat voor een totaal repro pop met kleine items die je origineel kan aanschaffen(webbing), of je probeert een verzamelaar te vinden die toevalig een complete pop heeft staan en weg doet, dan heb je wel een dikke bult in je portomonee nodig, dit is niet sarcastisch bedoelt hoor!!
Of zoals ik eerder zei, je maakt een Gliderborne Poolse soldaat, die hadden immers ook geen parabroeken met grote beenzakken aan!!
Die geef je originele schoenen wordt ook moeilijk maar je hebt ze ook van de jaren 50, zijn precies het zelfde en goedkoper.
Anklets, smock, helm, webbing en die grijze kleur om het te blancoen.
Als je dat weet te doen heb je in mijn ogen een correcte Poolse Airborne!!
Het is wel een hele investering als je alles origineel wilt doen, maar zoals ik hier boven heb voorgesteld is hetdenk ik wel te doen!!
Misschien kunnen en willen je ouders je hierbij helpen, het is immers geen slechte investering in je toekomst, deze items verkoop je altijd met een meer waarde!!
Dus jah het is mogelijk zowel origineel (op een paar items na) als repro.
Het is maar net of je het geld er voor hebt en eraan wilt uitgeven!!
Ik zou me eerst in de boeken verdiepen en op ebay en mp kijken b.v., en pas alsjeblieft op met insignia, als iemand zegt dit is origineel denk dan even terug aan dit topic!!
Poolse repro para insignia is wel aan te komen!!
Ik hoop dat ik je hiermee genoeg heb geinformeerd, ik vindt het ook swell dat je zo over de Poolse para's denkt!!! respect!!
Als je beslist het te doen dan wens ik je veel succes toe en als je me hulp nodig hebt dan holar je maar!!!
Dobra, dobra!!Polski
Greets,
Maj.Cain
Red Devils of Arnhem/Oosterbeek
http://www.156PARA.com
- Michiel M.
- Lid
- Contacteer:
- Maj.Cain
- Lid
- Contacteer:
Is goed mate, no problem!!
Als je wilt dat ik op items let en je waarschuw zeg je het maar!!
Greets,
Rene
Als je wilt dat ik op items let en je waarschuw zeg je het maar!!
Greets,
Rene
- Robert
- Lid
- Contacteer:
hallo
ik zou als ik jou was ook in het boek de Polen van Driel lezen.
staat alles in over dat de polen in Driel zijn. en foto's enz.
heb het zelf ook een keer gelezen en heb er veel van op gestoken.
dus een echte aanraader om meer te weten te komen over de Polen
MVG Robert
ik zou als ik jou was ook in het boek de Polen van Driel lezen.
staat alles in over dat de polen in Driel zijn. en foto's enz.
heb het zelf ook een keer gelezen en heb er veel van op gestoken.
dus een echte aanraader om meer te weten te komen over de Polen
MVG Robert
Verzamel gebied Arnhem-Nijmegen
- Michiel M.
- Lid
- Contacteer:
- Hell-Fire
- Lid
Michiel, dat gaat je heel veel tijd en geld kosten om er eentje bij elkaar te krijgen, maar respect als het gaat lukken.
Ik heb nog wel een tip voor je, dit boek van Harlan Glenn. Er staat een heel stuk in over de 1st Independent Parachute Brigade, er staat ook wat beschrijving in over Poolse spullen zoals de helm, baret maar ook de insignia`s. Dus misschien als begin
Maar alvast veel succes, als ik je kan helpen hoor ik het wel. Ik heb dan nog niet zoveel kennis als René
maar ik schiet aardig op

Ik heb nog wel een tip voor je, dit boek van Harlan Glenn. Er staat een heel stuk in over de 1st Independent Parachute Brigade, er staat ook wat beschrijving in over Poolse spullen zoals de helm, baret maar ook de insignia`s. Dus misschien als begin

Maar alvast veel succes, als ik je kan helpen hoor ik het wel. Ik heb dan nog niet zoveel kennis als René

"Das gibt`s doch nicht, schnee im september, dass müssen Fallschirmjäger sein."
A German Officer on 17-09-`44
Tommy-Talk.com
Tommy-Talk.com
- Maj.Cain
- Lid
- Contacteer:
Let wel op Mates dat daar ook veel repro in staat!!
En ook niet alles is 100% accuraat maar ik heb het boek zelf ook en het is geen verkeerde aankoop!!
En ook niet alles is 100% accuraat maar ik heb het boek zelf ook en het is geen verkeerde aankoop!!
- Maj.Cain
- Lid
- Contacteer:
Ik kan het zo niet met zekerheid beoordelen moeilijk, als ik naar dat bevesteging kijk lijkt het ok, maar ik durf me handen er niet aan te branden als ik niet eerst in handen heb gehad!!
Is wel een begin!!
- Hell-Fire
- Lid
Dat er veel repro in staat is waar, maar je heb dan wel alvast een kleine beschrijving van een aantal stukken.Maj.Cain schreef:Let wel op Mates dat daar ook veel repro in staat!!
Je kan je dan iets van een klein beetje orienteren.
"Das gibt`s doch nicht, schnee im september, dass müssen Fallschirmjäger sein."
Tommy-Talk.com
Tommy-Talk.com
- asjemenou
- Moderator & Beste Avatar 2009
- Gegeven: 51 keer
- Ontvangen: 93 keer
Uit de nalatenschap
Dit zijn dan misschien wel geen insigne’s van Poolse para’s of van de Poolse pantserdivisie maar apart en 100% origineel zijn ze wel.
Ze zijn afkomstig uit de nalatenschap van een Poolse veteraan. Een kennis van mij had een Poolse aangetrouwde oom, een veteraan. De beste man is al jaren geleden overleden. Zijn Hollandse vrouw is een aantal jaren geleden overleden. Bij het leeghalen van het huis kwamen deze insigne’s en riem te voorschijn. Ik heb ze toen gekregen. Aan mij werd gevraagd of dat ik meer over de veteraan te weten kon komen. De man praatte weinig over z’n oorlogsverleden. En er is dus niets of weinig bekend van 'm. Uit de medailles/insigne’s is wel het volgende op te maken;
Na de Duitse inval van Polen in 1939 is de Poolse persoon in kwestie gevlucht naar Frankrijk. Waarschijnlijk is de riem (zie foto) meegenomen en afkomstig van z'n eigen Poolse uniform. In Frankrijk heeft hij deel uitgemaakt van de 2e Poolse infanterie divisie (Dywizja Strzelcow Pieszych). Deze divisie was gelegerd bij de Franse Maginot linie nabij de Duits Zwitserse grens.
Tijdens de Duitse inval in Frankrijk in 1940 raakte de 2e Poolse divisie na zware gevechten geïsoleerd van de overige Franse troepen en men zag geen andere mogelijkheid dan de grens met Zwitserland over te steken en zich te laten interneren. Voor dit aandeel in deze gevechten zal hij na de oorlog wel de Franse medailles hebben gekregen.
Zijn verblijf in Zwitserland word bevestigd door z’n schoonfamilie want volgens hen zou hij een relatie hebben gehad in die tijd met een Zwitserse vrouw. De beide Poolse adelaars zijn vervaardigd in 1941 bij de gebroeders Huguenin te Le Locle in Zwitserland. Hoelang hij in Zwitserland is gebleven is niet bekend. Waarschijnlijk is hij ontsnapt uit Zwitserland of is hij vrijgekocht door de Poolse regering in ballingschap. Volgens z’n schoonfamilie heeft hij tijdens de oorlog ook in Italië gezeten. Het Italiaanse herdenkingsspeldje bevestigd dit wel min of meer. Het zou kunnen betekenen dat de Poolse veteraan deel heeft genomen aan de gevechten om Monte Cassino (2e Poolse Korps). Of hoe de veteraan in Nederland is terecht gekomen is ook niet met zekerheid te zeggen. Destijds had de Nederlandse regering wel de regel dat voor elke in Nederland gesneuvelde Poolse militair er zich één Poolse veteraan mocht vestigen in Nederland. Waarschijnlijk is hij er één van geweest en zo zou hij ook wel aan z’n Nederlandse vrouw zijn gekomen. Veel gegevens over de Poolse veteraan heb ik niet. Het Sikorski instituut in Londen biedt ook geen uitkomst. Zij verstrekken geen gegevens aan niet naaste familieleden. Ook z’n schoonfamilie krijgt geen gegevens los. Ze hebben een andere naam dan de Poolse veteraan. Het verhaal van de Poolse veteraan zal waarschijnlijk altijd wel onbekend blijven.

Boven v.l.n.r. Italiaans herdenkingsspeldje voor de veteranen van het 2e Poolse korps, 2 Poolse adelaars van de “Dywizja Strzelcow Pieszych” (2e infanterie divisie) vervaardigd door de gebroeders Hugunin te Le Locle, Zwitserland in 1941.
Onder v.l.n.r. Médaille des prisonniers civils, déportés et otages 1914-1918. Verleend aan civiele gevangenen, gedeporteerden en gegijzelden.
Médaille commémorative 1939-1945 met France spange. Verleend aan militairen die deelnamen aan de gevechten in Frankrijk in 1940.
Croix du combattant volontaire 1914-1918. Verleend aan buitenlandse oorlogsvrijwilligers in Franse dienst.

De riem is een vooroorlogse Poolse riem voor manschappen. Mooi gestempeld en gedateerd 1931.
N.B. De Médaille des prisonniers civils, déportés et otages 1914-1918 en Croix du combattant volontaire 1914-1918 zouden ook nog na de 2e wereldoorlog zijn verleend wegens gebrek aan nieuwere medailles. Beide zouden afkomstig zijn uit vooroorlogse voorraden.
Wat de exacte waarde van deze Poolse militaria is weet ik niet. Tijdens mijn speurtocht naar gegevens omtrent de Poolse veteraan ben ik destijds in contact gekomen met een in de Verenigde Staten woonachtige Poolse militaria verzamelaar. Zijn vader was zelf een Poolse veteraan. Volgens zijn zeggen zijn de beide Poolse adelaars van de 2e infanterie divisie vrij zeldzaam. Hij zelf had ze in ieder geval niet in z'n verzameling.
Ze zijn afkomstig uit de nalatenschap van een Poolse veteraan. Een kennis van mij had een Poolse aangetrouwde oom, een veteraan. De beste man is al jaren geleden overleden. Zijn Hollandse vrouw is een aantal jaren geleden overleden. Bij het leeghalen van het huis kwamen deze insigne’s en riem te voorschijn. Ik heb ze toen gekregen. Aan mij werd gevraagd of dat ik meer over de veteraan te weten kon komen. De man praatte weinig over z’n oorlogsverleden. En er is dus niets of weinig bekend van 'm. Uit de medailles/insigne’s is wel het volgende op te maken;
Na de Duitse inval van Polen in 1939 is de Poolse persoon in kwestie gevlucht naar Frankrijk. Waarschijnlijk is de riem (zie foto) meegenomen en afkomstig van z'n eigen Poolse uniform. In Frankrijk heeft hij deel uitgemaakt van de 2e Poolse infanterie divisie (Dywizja Strzelcow Pieszych). Deze divisie was gelegerd bij de Franse Maginot linie nabij de Duits Zwitserse grens.
Tijdens de Duitse inval in Frankrijk in 1940 raakte de 2e Poolse divisie na zware gevechten geïsoleerd van de overige Franse troepen en men zag geen andere mogelijkheid dan de grens met Zwitserland over te steken en zich te laten interneren. Voor dit aandeel in deze gevechten zal hij na de oorlog wel de Franse medailles hebben gekregen.
Zijn verblijf in Zwitserland word bevestigd door z’n schoonfamilie want volgens hen zou hij een relatie hebben gehad in die tijd met een Zwitserse vrouw. De beide Poolse adelaars zijn vervaardigd in 1941 bij de gebroeders Huguenin te Le Locle in Zwitserland. Hoelang hij in Zwitserland is gebleven is niet bekend. Waarschijnlijk is hij ontsnapt uit Zwitserland of is hij vrijgekocht door de Poolse regering in ballingschap. Volgens z’n schoonfamilie heeft hij tijdens de oorlog ook in Italië gezeten. Het Italiaanse herdenkingsspeldje bevestigd dit wel min of meer. Het zou kunnen betekenen dat de Poolse veteraan deel heeft genomen aan de gevechten om Monte Cassino (2e Poolse Korps). Of hoe de veteraan in Nederland is terecht gekomen is ook niet met zekerheid te zeggen. Destijds had de Nederlandse regering wel de regel dat voor elke in Nederland gesneuvelde Poolse militair er zich één Poolse veteraan mocht vestigen in Nederland. Waarschijnlijk is hij er één van geweest en zo zou hij ook wel aan z’n Nederlandse vrouw zijn gekomen. Veel gegevens over de Poolse veteraan heb ik niet. Het Sikorski instituut in Londen biedt ook geen uitkomst. Zij verstrekken geen gegevens aan niet naaste familieleden. Ook z’n schoonfamilie krijgt geen gegevens los. Ze hebben een andere naam dan de Poolse veteraan. Het verhaal van de Poolse veteraan zal waarschijnlijk altijd wel onbekend blijven.

Boven v.l.n.r. Italiaans herdenkingsspeldje voor de veteranen van het 2e Poolse korps, 2 Poolse adelaars van de “Dywizja Strzelcow Pieszych” (2e infanterie divisie) vervaardigd door de gebroeders Hugunin te Le Locle, Zwitserland in 1941.
Onder v.l.n.r. Médaille des prisonniers civils, déportés et otages 1914-1918. Verleend aan civiele gevangenen, gedeporteerden en gegijzelden.
Médaille commémorative 1939-1945 met France spange. Verleend aan militairen die deelnamen aan de gevechten in Frankrijk in 1940.
Croix du combattant volontaire 1914-1918. Verleend aan buitenlandse oorlogsvrijwilligers in Franse dienst.

De riem is een vooroorlogse Poolse riem voor manschappen. Mooi gestempeld en gedateerd 1931.
N.B. De Médaille des prisonniers civils, déportés et otages 1914-1918 en Croix du combattant volontaire 1914-1918 zouden ook nog na de 2e wereldoorlog zijn verleend wegens gebrek aan nieuwere medailles. Beide zouden afkomstig zijn uit vooroorlogse voorraden.
Wat de exacte waarde van deze Poolse militaria is weet ik niet. Tijdens mijn speurtocht naar gegevens omtrent de Poolse veteraan ben ik destijds in contact gekomen met een in de Verenigde Staten woonachtige Poolse militaria verzamelaar. Zijn vader was zelf een Poolse veteraan. Volgens zijn zeggen zijn de beide Poolse adelaars van de 2e infanterie divisie vrij zeldzaam. Hij zelf had ze in ieder geval niet in z'n verzameling.
- Maj.Cain
- Lid
- Contacteer:
asjemenou
Indrukwekkend verhaal en mooie items, ik had een vermoeden dat het wel goed zat zoals ik al zei maar vondt het toch moeilijk voor mij dan om het zo te beoordelen als ik de sol/las/pit niet had gezien en dergelijke.
Het blijven mooie historische items, alleen voor een verzamelaar niet makkelijk te bemachtigen!!
Tenzij je er genoeg geld voor hebt natuurlijk!!
Zeker een mooie collectie Pools!!

Indrukwekkend verhaal en mooie items, ik had een vermoeden dat het wel goed zat zoals ik al zei maar vondt het toch moeilijk voor mij dan om het zo te beoordelen als ik de sol/las/pit niet had gezien en dergelijke.
Het blijven mooie historische items, alleen voor een verzamelaar niet makkelijk te bemachtigen!!
Tenzij je er genoeg geld voor hebt natuurlijk!!
Zeker een mooie collectie Pools!!