Poolse para's

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Gebruikersavatar
lee enfield
Lid
Berichten: 243
Lid geworden op: 02 jan 2005, 23:51

Bericht door lee enfield »

hallo jongens

ik zit bij LHGH een engelse para re-enactment
veel van ons vinden polen saai
ik ben er een voorstander van en ga als het goed is naar abwo als pool
en dat baret embleem is niet echt hij heeft te veel schepe hoeken en de puntjes moesten dacht ik 18 zijn en bij deze zijn het er 13
zelf heb ik al 2 poolse borst wings te pakken kunnen krijgen
en heb een dvd gekocht met wat ze hebben gedaan in driel
en op de hoeken van je kraag van je battle dress komen op iedere hoek een parachute te komen die zijn echt moeilijk te vinden zowel als repro en al echte
voor die grijze blanco kan je RAF spul gebruiken wel lang zoeken maar dan heb je ook wat en hoef je geen goed spul in de blanco te zetten

hoop dat ik je geholpen heb als me pool af is laat ik foto's zien
groeten kevin
Gebruikersavatar
Brianlinden
Lid
Lid
Berichten: 2504
Lid geworden op: 03 jan 2004, 22:13
Locatie: Leiden

Bericht door Brianlinden »

waar komt jouw pool vandaan kev.

Noordpool of zuidpool
Gebruikersavatar
lee enfield
Lid
Berichten: 243
Lid geworden op: 02 jan 2005, 23:51

Bericht door lee enfield »

dacht noordpool
nee hoor ik haal alles uit polen
zie hier een orginele poolse para van een vriend van me
de kraagspiegels zijn het moeilijkst

http://img249.echo.cx/img249/8312/dsc006734zs.jpg
Gebruikersavatar
Alex
Beste Signature 2007
Beste Signature 2007
Berichten: 2352
Lid geworden op: 04 jun 2005, 12:20
Locatie: hellevoetsluis

Bericht door Alex »

Brianlinden schreef:waar komt jouw pool vandaan kev.

Noordpool of zuidpool
_/-\o-
Gebruikersavatar
Michiel M.
Lid
Berichten: 2466
Lid geworden op: 29 okt 2004, 17:01
Locatie: Beek en Donk
Contacteer:

Bericht door Michiel M. »

Afbeelding

Afbeelding

Deze? Ik weet niet of ze orgineel zijn, zo te zien wel? Jullie?
Gebruikersavatar
Robspad
Lid
Berichten: 72
Lid geworden op: 17 apr 2005, 16:53

Bericht door Robspad »

Subject is very big. Many types eagles' were used in Polish Brigade.
"101st Michiel: Is deze orgineel denk je?"
This eagle is orginal. Very popular he was in II Polish Corps in Italy. Happened seldomness in 1 Polish Brigade was. Really on occupation in Germany make ones apperance often.
Book Harlan Glenn it contains mistakes a Polish parachutists. One eagles there showed Harlan is then present eagle.
I ask about statement in English. It interests me this very. It will be me pleasantly.
Greetings
Robert
Gebruikersavatar
Robin V
Lid
Berichten: 1620
Lid geworden op: 05 okt 2003, 13:55
Locatie: Brussel

Bericht door Robin V »

Misschien moet je eerst wachten tot je referentieboeken hebt. Dan kan je je al wat baseren, en niet telkens vragen of ze al dan niet origineel zijn. Veel Poolse para-experts zitten hier ook niet...
De volgende zin is fout. De vorige zin is juist.
Gebruikersavatar
Robspad
Lid
Berichten: 72
Lid geworden op: 17 apr 2005, 16:53

Bericht door Robspad »

"101st Michiel: Deze? Ik weet niet of ze orgineel zijn, zo te zien wel? Jullie?"
These colar patch is copy.
The orginal colar patch this type enclose photo:
Numb - I not understand Dutch - I ask English
Maj.Cain and asjemenou I ask translation your statements.
Greetings :)
Robert
Afbeelding
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

So this patches are original:
Afbeelding
And these patches are fakes:
Afbeelding

?
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Gebruikersavatar
Maj.Cain
Lid
Berichten: 1349
Lid geworden op: 13 okt 2004, 17:07
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bericht door Maj.Cain »

101st Michiel schreef:Afbeelding

Afbeelding

Deze? Ik weet niet of ze orgineel zijn, zo te zien wel? Jullie?
Hums deze lijken verdomd veel op de repro's de Cunnard verkoopt op Ebay!!
For our Polish Friend: These look exactly like the ones Cunnard sells on Ebay.com, he is a maker of repro British/Polish insignia!!

Kijkend naar de achterkant durf ik met 75/80% te zeggen dat deze repro zijn!!
Waar heb je deze pic vandaan als vragen mag, als Ebay is weet ik genoeg!!

For Robert: Looking at the back of the patches i will dare to say 75%/80% sure repro, wear did you get this picture if i may ask, if its from ebay then im am sure there fakes!

Hoe duur zijn ze?

What price are they?

Ik denk dat je beste kans om echte insignia te vinden van de Polish para's in Polen zelf is of in Engeland, en altijd ebay in de gaten houden!!

I think your best shot to obtain proper insignia of the Polish para's is either in Poland or in the U.K., and allways keep a sharp look out on Ebay.

Succes, Goodluck!!

Maj.Cain
Red Devils of Arnhem/Oosterbeek
http://www.156PARA.com
Gebruikersavatar
lee enfield
Lid
Berichten: 243
Lid geworden op: 02 jan 2005, 23:51

Bericht door lee enfield »

juist dat doe ik ook naar polen gaan vind je veel
Gebruikersavatar
Maj.Cain
Lid
Berichten: 1349
Lid geworden op: 13 okt 2004, 17:07
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Poolse para's translation for Robert

Bericht door Maj.Cain »

Maj.Cain schreef:
101st Michiel schreef:Hey,

Ik had even een vraagje. Tijdens Market Garden hebben er dus ook Polen gesprongen, veel mensen vergeten deze mensen, zij hebben immers ook er veel verliezen geleden.

Dus was het mijn idee, om een pools para uniform bij elkaar te verzamelen. Ik denk dat dit duurder is dat de engelse para's. Maar dat weet ik dus niet zeker.

En nog een vraagje, droegen ze het zelfde embleem als de britse paratroopers?

MvG

Michiel
Jah er is idd kwa respect en eerbied en herkenning van af Britse kant te weinig aan de Polen erkent!!
Yes indeed on the British side there has been little or no admeration or respect shown to the Polish para's!!

Ik vindt het ook storend om te zien dat de Poolse Para's op het Airborne Cemetry niet in rijen naast hun Britse kamaraden begrafen zijn in plaats van rondom de buitenkant.

I find it disturbing to see that the Polish Para's whom also are at rest in the Airborne cemetry are not burried in rows next to there British comrades, instead of the outer ring.

1 ding weet ik wel zeker, van de Britse veteranen hebben heel veel respect voor hun Poolse kamaraden, de hogere Officieren hebben de Polen als zondebok gebruikt vindt ik en vooral Monty, maar das een andere discussie.

There's one thing i know for sure and that's the British Arnhem/Ooserbeek vets do have much, respect honour and dignity for there Polish comrades, the high ranking British Officers had contempt for the Polish officers and have partially put the blame on them, Monty aspecially, but that's a different discussion.

In alle eerlijkheid zeg ik tegen je dat het heeeel erg moeilijk wordt om een originele Poolse parachutist of Gliderborne bij elkaar te krijgen!!

I must tell you in all honesty that it will be very difficult to complete an original Polish parachutist or Gliderborne soldier!!

Je beste kans is om een pop te maken met de standaard ammoboots (+/- 120 euro), anklets, 15/20 euro, originele p40 bd broek (+/- 200/300 euro),of je kiest voor een repro broek (+/-150 euro)

Your best chance will be to make a mannequin with the standard outfit, like ammoboots,anklets etc, etc.


Een originele Smock (+/- 700/1200 euro), camoveil(+/- 50 euro) origineel of repro, Parahelm (+/- 300/500 euro) of repro 150 euro.

An original smock (price in euro's), camoveilm, etc etc.

Op een repro helm zou je een Poolse adelaar kunnen proberen te maken.

You could try the make the Polish eagle on a repro parahelmet.

En dan webbing, je kan makkelijk nog aan originele webbing komen Brits, alleen de Para's gebruikten blanco om hun webbing te camo'n, de Poolse webbing is van grijs achtige kleur, je zou dus een potje blanco kunnen zoeken met die juiste kleur, zijn er ook nog wel!!

And then the webbing, you can get original British webbing, only the para's used to camo their gear with blanco, the Polish webbing is a grey colour blanco, this colour is still findable on ebay or other militaria site's in the U.K..


Dan denk ik persoonlijk het allermoeilijkste, de battle dress en insignia, baret, persoonlijk denk ik dat dit samen met nog wat items tot de Polish Holy Grail items horen!!

Then in my opinion the hardest of them all, the battle dress and insignia, beret, speaking for myself i think these items are the Polish Airborne Holy Grail items, and very hard to come by!!



Ik heb nog nooit originele Poolse Airborne insignia te koop zien staan op ebay b.v., en bij de handelaren die ik ken is het ook een rariteit.

I have never seen original Polish Airborne insignia for sale on ebay, and the dealers i know speak of a rarity.


Er staat een paybook van een poolse para te koop op ebay, 300 pond!!

There's a paybook for sale on ebay , 300 gbpounds!!


Dus of je gaat voor een totaal repro pop met kleine items die je origineel kan aanschaffen(webbing), of je probeert een verzamelaar te vinden die toevalig een complete pop heeft staan en weg doet, dan heb je wel een dikke bult in je portomonee nodig, dit is niet sarcastisch bedoelt hoor!!

So you either go for a repro mannquin with small items like webbing which you can get original instead of repro, or you try to find a collector who is willing to sell his Polish para to you, mind you, you'll need a large bump in your wallet!!this is no sarcasme!!

Of zoals ik eerder zei, je maakt een Gliderborne Poolse soldaat, die hadden immers ook geen parabroeken met grote beenzakken aan!!

Or like i mentioned before try to make a Gliderborne Polish soldier, then you do'n't have the problem of the paratrouser with large leftleg pocket;)


Die geef je originele schoenen wordt ook moeilijk maar je hebt ze ook van de jaren 50, zijn precies het zelfde en goedkoper.

Give him some original ammoboots, this will also become a problem as they have become much harder to obtain these days!!


Anklets, smock, helm, webbing en die grijze kleur om het te blancoen.

" , " , helmet, webbing and the grey colour to blancoe it.

Als je dat weet te doen heb je in mijn ogen een correcte Poolse Airborne!!

If you manege toget all of these items, you will have in my opinion a true Polish Airborne!

Het is wel een hele investering als je alles origineel wilt doen, maar zoals ik hier boven heb voorgesteld is hetdenk ik wel te doen!!

Its quite an investment if you want to have all the original items, but like i mentioned before it is possible!!

Misschien kunnen en willen je ouders je hierbij helpen, het is immers geen slechte investering in je toekomst, deze items verkoop je altijd met een meer waarde!!

Maybe your parents are willing to help you in this search, its a good clean investment in the future, you will allways sell them for more money!!

Dus jah het is mogelijk zowel origineel (op een paar items na) als repro.

So yes it is possible original or repro (except for a few items) .

Het is maar net of je het geld er voor hebt en eraan wilt uitgeven!!

Its just like this, you either have the cash for it and are willing to spend it.

Ik zou me eerst in de boeken verdiepen en op ebay en mp kijken b.v., en pas alsjeblieft op met insignia, als iemand zegt dit is origineel denk dan even terug aan dit topic!!

If i were you i 1st start looking in the books, check ebay and MARKTPLAATS, if anyone tells you this is original for sure, please remember this topic!!


Poolse repro para insignia is wel aan te komen!!

Polish repro insignia is easily come by!!

Ik hoop dat ik je hiermee genoeg heb geinformeerd, ik vindt het ook swell dat je zo over de Poolse para's denkt!!! respect!!

I hope that i have informed you enuff on this matter , i find it swell that you think about the Poles it that manour!!respect!!

Als je beslist het te doen dan wens ik je veel succes toe en als je me hulp nodig hebt dan holar je maar!!!

If you decide to go ahead, i wish you all the best of luck, and if you need my help just holar!!


Dobra, dobra!!Polski

I don't think that i have to translate that for you :wink:


Greets,
Maj.Cain
:lol:
Laatst gewijzigd door Maj.Cain op 28 jun 2005, 15:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Red Devils of Arnhem/Oosterbeek
http://www.156PARA.com
Gebruikersavatar
Michiel M.
Lid
Berichten: 2466
Lid geworden op: 29 okt 2004, 17:01
Locatie: Beek en Donk
Contacteer:

Bericht door Michiel M. »

Sociaal Rene ;) .

Very social of you Rene ;)

Maar deze patches heb ik idd van Ebay. Ik heb zelf ook al op de poolse Ebay gezocht, maar daar heb ik niets kunnen vinden.

These patches are indeed from Ebay. I also checked the polish Ebay, but I haven't found anything there.
Gebruikersavatar
Maj.Cain
Lid
Berichten: 1349
Lid geworden op: 13 okt 2004, 17:07
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bericht door Maj.Cain »

Lol thx, had my suspisions on them as i soon as i seen them, Cunnard the seller?
Red Devils of Arnhem/Oosterbeek
http://www.156PARA.com
Gebruikersavatar
lee enfield
Lid
Berichten: 243
Lid geworden op: 02 jan 2005, 23:51

Bericht door lee enfield »

ik heb zelf al een poolse helm met adelaar
Plaats reactie