Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Op de 4e foto heb ik een rode pijl geplaatst bij een stempel. Helaas is de stempel niet meer te lezen. Als ik zo de beweringen eens lees dan moet een Britse WOII liner zwart zijn. Maar ik hoor ook de verhalen dat er wel degelijk gedurende WOII bruine liners zijn vervaardigd.
Ik hoor ook de beweringen dat voor een WOII liner de zwarte bekleding glad moet zijn. Liners met een bobbeltjesstructuur zouden na oorlogs zijn. De liner van de getoonde helm is voorzien van een gladde zwarte bekleding. Wie kan mij een duidelijk antwoord geven?
Laatst gewijzigd door asjemenou op 09 jul 2005, 19:11, 1 keer totaal gewijzigd.
asjemenou schreef:Op de 4e foto heb ik een rode pijl geplaatst bij een stempel. Helaas is de stempel niet meer te lezen. Als ik zo de beweringen eens lees dan moet een Britse WOII liner zwart zijn. Maar ik hoor ook de verhalen dat er wel degelijk gedurende WOII bruine liners zijn vervaardigd. Hoe zit dit dan? Wie kan mij een duidelijk antwoord geven?
Ik heb eens navraag gedaan bij een Britse helmen verzamelaar. Die wist mij te vertellen dat er maar 1 Britse fabriek was die bruine binnenwerken maakte. Het gene wat bij jou ook bruin is. Maar de stempeling moest er dan wel goed ingeslagen zijn, zoals men kent bij de geheel zwarte binnenwerken.
Ik vermoed dat dit een na oorlogse is. Maar 100% zekerheid durf ik niet te geven want heb nooit een oorlogse in handen gehad die van die fabriek afkomt.
Ik heb een helm met net zo'n binnenwerk als asjemenou. Staat op dezelfde plek nog een gedeelte van een stempel. Er staat iets van "MvD of MvO" de rest is onleesbaar. Iemand een idee wat het dan is. De helm zelf is trouwens wo2
MvO staat voor Ministerie van Oorlog als ik me niet vergis. Dit werd geloof ik pas na wo2 ingevoerd door Nederland. Veel Brits en Canadees materiaal is door het Nederlandse leger na de oorlog gebruikt. Gaat dus dan ook om een na oorlogs binnenwerk.