Nederlandse hospik 1940

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Gebruikersavatar
Mike Hazeleger
Lid
Berichten: 239
Lid geworden op: 13 nov 2005, 18:06
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Mike Hazeleger »

hij komt nog op deze site, maar op het moment staat hij er nog niet op, er staat op; gepland voor in de toekomst... en dan Hospik e.d... misschien moet je contact opnemen met iemand die die website beheerd?
succes :)! groetjes Mikey :)!
Laatst gewijzigd door Mike Hazeleger op 30 nov 2005, 22:24, 1 keer totaal gewijzigd.
'From my rotting body, flowers shall grow and I am in them and that is eternity'
Gebruikersavatar
Bert-Jan
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:51
Locatie: Diepenheim
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 14 keer

Bericht door Bert-Jan »

sorry ik kan het niet helemaal volgen ?
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Bericht door SiNiStEr »

Klopt pioneer. :) ;) Ik kwam deze toevallig tegen in mijn afbeeldingenmap toen ik dit topic gelezen had.

De helemaal witte Nederlandse helmen met een rood kruis voorop werden vooral door het rode kruis gedragen. Deze hielpen mensen die ontheemd waren e.d. Ik kan me herinneren dat ik al eens foto's heb gezien van mensen van het Rode kruis die zo'n helm ophadden.
Op de foto die ik me nog het best kan herinneren stonden 2 mensen met zo'n helm op, die dan met een grote witte vlag voorop liepen van een lange stoet met mensen die zeulden met koffers enzo. Hier stond bij dat het een stoet van ontheemden was die begeleid door 2 mensen van het rode kruis naar het platteland werden gebracht waar ze onderdak kregen bij boeren in huis en in de schuur. De witte vlag(soms ook met rood kruis erop) diende ervoor om fighterpilots te kunnen laten zien dat het geen militaire kolonne was, maar een van het rode kruis.

Je snapt wel dat dit riskante systeem wel eens mislukte waardoor een kolonne van ontheemden aangezien werd voor een militaire kolonne. Je snapt wel wat er in zo'n geval gebeurde en dat op die manier het leed van de ontheemden zover ze nog leefden nog erger werd dan het al was, maarja het kon nu eenmaal niet anders. :|
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Plaats reactie