verschil tussen een nederlandse en een amerikaanse helm

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
sobell

verschil tussen een nederlandse en een amerikaanse helm

Bericht door sobell »

dit is mischien een domme vraag maar ik kan het verschil tussen een nederlandse en een ww2 amerikaanse helm niet vinden.
wie kan mij helpen?

mvg
Gebruikersavatar
Guido
Lid
Berichten: 4247
Lid geworden op: 06 okt 2003, 22:35
Locatie: Boxmeer

Bericht door Guido »

je bedoeld de Nederlandse na-oorlogse M1 helm, en de Amerikaanse oorlogse M1 helm?

Nou de verf opzich verschild al een hele boel, de Amerikaanse oorlogse heeft het gemengt met kurk, dus een grover oppervlakte. En de Nederlandse weer een glad matte groene kleur.

De rand van de Amerikaanse helmen zijn van een ander soort metaal en roesten niet, de Nederlandse rand kan dus wel roesten.

Bij de Nederlandse helm zit de las naad van de rand altijd achter, en bij een oorlogse Amerikaanse voornamelijk voor, maar laat oorlogse (zeg ik dit goed?) hebben het weer achter. De Nederlandse hebben in de rand voor in ook een stempeling.

De binnenhelmen en de webbing zijn wat lastig voor mij, gezien ik daar niet zo veel verstand van hebt, maar er zijn hier zat mensen die daar meer over kwijt kunnen!

Dit zijn een beetje de globale verschillen. Als er iets niet aan klopt hoor je dat vast wel van andere leden hier!
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

ik bedoel inderdaad de nederlandse naaoorlogse helm en de amerikaanse oorlogse

bedankt !
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
Frankie
Lid
Berichten: 422
Lid geworden op: 29 dec 2004, 00:34
Locatie: Holland
Contacteer:

Bericht door Frankie »

Hier heb je een intressante link over de M1 helm.

http://www.m-1helmet.com/m-1helmet.html
LEST WE FORGET !
Gebruikersavatar
robin.h
Lid
Berichten: 1877
Lid geworden op: 11 nov 2002, 17:23
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Bericht door robin.h »

http://home.zonnet.nl/potsdepot/historie.htm

Vergelijk dit maar eens met een na-oorlogse helm.
Mijn nieuwe verzamelsite: " http://www.worldwar2collector.tk "
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

Ook wel geinig om te weten.

Een oorlogse helm heeft een overspanning van 17" (inch, 2,54 cm.) van bail (bevestigingshaak voor de kinriem) tot bail. Een na-oorlogse 19".
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

bedankt allemaal!

ik wou dit graag weten omdat er een dump vlak bij mij in de buurt zit, die niet kijken naar waarde maar naar kwaliteit. zo is er een canadees jasje te koop uit ww2 voor maar 11 euro omdat hij niet in prachtstaat is. en ik heb daar dus ook een belgiesche helm gekocht uit 1941 voor maar 17,50. en daar stonden toevallig ook helmen die heel er op de amerikaanse leken dus vandaar dat ik het even wou weten.

mvg
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

sobel schreef:...een belgiesche helm gekocht uit 1941....
Hoe zie dat eruit???

JOhan
29th Let's Go!!!!!
Skylighter
Lid
Berichten: 2088
Lid geworden op: 06 jun 2004, 17:54

Bericht door Skylighter »

sobel schreef:bedankt allemaal!

ik wou dit graag weten omdat er een dump vlak bij mij in de buurt zit, die niet kijken naar waarde maar naar kwaliteit. zo is er een canadees jasje te koop uit ww2 voor maar 11 euro omdat hij niet in prachtstaat is. en ik heb daar dus ook een belgiesche helm gekocht uit 1941 voor maar 17,50. en daar stonden toevallig ook helmen die heel er op de amerikaanse leken dus vandaar dat ik het even wou weten.

mvg
Is dat toevallig in de buurt van Gorinchem?
Gebruikersavatar
luc
Lid
Berichten: 606
Lid geworden op: 05 apr 2005, 18:04
Locatie: eeklo , oost vlaanderen
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 2 keer

Bericht door luc »

johan willaert schreef:
sobel schreef:...een belgiesche helm gekocht uit 1941....
Hoe zie dat eruit???

JOhan
ja , dat wil ik wel ook eens zien

luc
Skylighter
Lid
Berichten: 2088
Lid geworden op: 06 jun 2004, 17:54

Bericht door Skylighter »

luc schreef:
johan willaert schreef:
sobel schreef:...een belgiesche helm gekocht uit 1941....
Hoe zie dat eruit???

JOhan
ja , dat wil ik wel ook eens zien

luc
Ik denk dat hij de bekende Engelse helm bedoeld, die doorgebruikt is na de oorlog, dus met een Belgisch vlaggetje erop.
Gebruikersavatar
Peter
Lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 24 okt 2003, 21:44
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door Peter »

US M1 liners hebben ook een makersstempel in de kroon waarvan foto's op het forum te vinden zijn. De webbing is wat lichter van kleur bij de vroege modellen. Ook op de site van potsdepot staat uitgelged hoe een WO2 M1 eruit ziet.
Daar is 'ie weer!
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

Skylighter schreef:
sobel schreef:bedankt allemaal!

ik wou dit graag weten omdat er een dump vlak bij mij in de buurt zit, die niet kijken naar waarde maar naar kwaliteit. zo is er een canadees jasje te koop uit ww2 voor maar 11 euro omdat hij niet in prachtstaat is. en ik heb daar dus ook een belgiesche helm gekocht uit 1941 voor maar 17,50. en daar stonden toevallig ook helmen die heel er op de amerikaanse leken dus vandaar dat ik het even wou weten.

mvg
Is dat toevallig in de buurt van Gorinchem?
dat is inderdaat in de buurt van gorinchem hamstra om precies te zijn.
en ja het is een engels model met belgisch vlaggetje.
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1752
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Bericht door earlymb »

Gebruikersavatar
Michiel M.
Lid
Berichten: 2466
Lid geworden op: 29 okt 2004, 17:01
Locatie: Beek en Donk
Contacteer:

Bericht door Michiel M. »

Peter schreef:US M1 liners hebben ook een makersstempel in de kroon waarvan foto's op het forum te vinden zijn. De webbing is wat lichter van kleur bij de vroege modellen. Ook op de site van potsdepot staat uitgelged hoe een WO2 M1 eruit ziet.
Afbeelding

;)
Plaats reactie