Roel R. schreef:Op een ander forum zei men dit over het document. Zhukov, kun jij hier iets over zeggen? Staat er geen legereenheid bij?
"Op de overwinning over Japan
Documentnr. 230215
Bewijsschrift
Naar aanleiding van deelname aan oorlogshandelingen tegen de japanse imperialisten
jongste sergeant (ik weet niet of dat een officiele titel is, letterlijk vertaald)
Tomoshkevic
Alexander Timofeevic
middels het bevelschrift van het presidium van de hoogste sovjet van de USSR van 30 september 1945
de maatschappelijke medaille
"Op de overwinning op Japan"
Namens het presidium van de hoogste sovjet van de USSR
2(?)8 september 1946
Koegandir (?)
De medaille met oorkonde is zoals al eerder vermeld de medaille "Voor de overwinning op Japan". Voor op de medaille staat in het Russisch de tekst "Voor de overwinning op Japan". Achterop de medaille het opschrift "3 september 1945". De medaille is ontworpen door ene Romanow en is maar liefst meer dan 1,8 miljoen keer verleend!
Misschien kan je wat meer gedetailleerde foto's van de medaille maken van zowel de voor- als de achterkant. Wellicht kan ik dan beter zien of om wat voor een type het gaat. Er bestaan nogal wat verschillende type's van deze medaille.
Je geeft zelf in je laatste antwoord al de vertaling van de oorkonde dus die hoef ik niet meer voor je te vertalen.
Het documentnummer is nogal ruim voor deze medaille omdat deze campagnemedaille namelijk geen verleningsnummer heeft.
Het document staat op naam van ene Alexander Timofeevic Tomoshkevic. Een typische Russische naam. Een Rus draagt altijd twee namen. Aan de tweede naam kan je zien of hoe zijn vader heet in dit geval. Zodat voor iedereen meteen duidelijk is óf van welke familie/geslacht hij komt. De derde is z'n familienaam.
Alexander Tomoshkevic heeft de rang, zoals je al zelf vermeld, van jongste sergeant (Mladschi sershant- zie foto's). Dit is een rang die wij in het Nederlandse leger eigenlijk niet kennen. Misschien kan je het wel het beste vergelijken met een korporaal 1e klas. Volgens één van mijn boeken is de rang ook uit te leggen als een gezagvoerder over een sectie soldaten. Terwijl een Sershant (3 strepen) een gezagvoerder over een peleton zou zijn. Starschi sershant (oudste sergeant) en Starschina (sergeant-majoor) zijn weer hogere opvolgende rangen.
Koegandir is naar mijn mening een plaatsnaam ook al kan ik via een atlas of Internet niets onder deze naam vinden. Meestal staat op dit regeltje de plaats van uitreiking door het aldaar "vertegenwoordigende Sovjet gezag". Dit kon dan door een militair gebeuren maar ook door een plaatselijke partijfunctionaris. o.i.d. De ciifers achter deze naam zeggen mij eigenlijk niets net als wat daar weer achter staat. Het laatste lijkt te beginnen met of een Cyrillische G of het is een 2. Als het een 2 is dan zou dit voor het 2e Verre Oosten front van generaal Purkayev kunnen staan. Nogmaals zeker ben ik hier niet van en zo goed Russisch lezen kan ik nu ook weer niet. Op de laatste regel staan wat handtekeningen/namen van hogere officieren of aanvoerders waaronder Alexander Tomoshkevic heeft gediend. Ik kan ze niet ontcijferen maar als het een generaalsnaam betreft dan weet je meteen tot welk leger/front Alexander Tomoshkevic heeft behoort.
Zoals mijn onderwerpnaam al zegt, is de oorlog in Mantsjoerije in augustus 1945 een vergeten oorlog. Ze was ook van korte duur. je vind er ook niet zoveel documentatie over. Zelfs de Russen vinden deze oorlog minder belangrijk dan de strijd tegen de Duitsers. Bijgaand een kaartje van de militaire operatie in Mantsjoerije en foto's van de rangen van een "Mladschi sershant" der infanterie na 1943. Hoewel deze rangen behoren op het uitgaanstenue werden ze ook dikwijls op het velduniform gedragen. De reden hiervoor was dat ze dat gewoon mooi vonden staan of omdat er op dat moment geen gedekte rangen voorradig waren.