Royal Artillery

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Shifty
Lid
Contacteer:

Royal Artillery

Bericht door Shifty »

Naar aanleiding van dit topic : http://forum.wo2.nl/viewtopic.php?t=9116 , vroeg ik me af hoe een Britse soldaat van de Royal Artillery in 1944 eruit zag.

Liefst geen verwijzing naar boeken omdat ik geen Brits verzamel en dit maar een eenmalig voorval is om iets Brits te verzamelen.

Greetz
Shifty
Nico Roelofs
Lid
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

De Britse artillerist, liep gewoon in een standaard Brits uniform. Veel uitrusting droegen ze niet bij zich. De kanonnen werden altijd wel voort getrokken door gemotoriseerde voertuigen. Dus daar liet men dan ook wel hun uitrusting. Ook als je kanon in actie moet komen wil je niet al die uitrusting bij je hebben. Dus je moet denken aan een koppel, kruisriemen en koppelpasanten. Misschien nog wat klein spul aan de koppel. Aan het front had men vrijwel altijd wel een helm op. Maar als men met groot geschut achter het front zat dan hadden ze meestal een baret op. Dit werkt namelijk wat prettiger.
Shifty
Lid
Contacteer:

Bericht door Shifty »

Zeer nuttige informatie Nico waarvoor dank :!:
Shifty
Lid
Contacteer:

Bericht door Shifty »

Op de Baret moet dan dit kenteken als ik het goed voorheb :
Afbeelding

Als het mogelijk is kan je dan een foto posten van heel het uniform ?

Shifty
Nico Roelofs
Lid
Contacteer:

Jah dat is het embleem van de artillerie. Alleen dit is de na oorlogse versie. deze heeft namelijk de Queen's crown en je hebt er 1 nodig met een king's crown.

Zal eens kijken of ik nog foto's heb van artilleristen. Maar probeer op google eens te zoeken op de diverse type kanonnen die de Britten hadden. Dan kom je vast wel wat tegen.
Roel R.
Lid
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Was er nog een verschil qua kledingdracht met de mannen van de Royal Horse Artillery ?
Nico Roelofs
Lid
Contacteer:

Roel R. schreef:Was er nog een verschil qua kledingdracht met de mannen van de Royal Horse Artillery ?
Interessante vraag Roel! Dat ga ik eens uitzoeken of ik daar meer over kan vinden. Verwacht eigenlijk dat er niet of weinig veel verschil tussen zit.
Guido
Lid

Bericht door Guido »

zal straks wel even een foto maken van battle dress.

Nico, is misschien het drillich uniform van toepassing?

Het baret embleem (eigen collectie) :

Afbeelding

Afbeelding
Nico Roelofs
Lid
Contacteer:

Guido schreef:Nico, is misschien het drillich uniform van toepassing?
Drillich ken ik niet bij Britse uniformen. Je bedoelt zeker demin pakken.

Deze pakken waren bedoeld voor werk, drill of voor in de winter. En droeg men over het uniform zelf. Dus denk niet echt dat deze pakken echt gebruikt werden door de artillery.

Heb ook nog geen foto's gezien dat ze demin pakken droegen. Je ziet ze wel veel in een bloesje of shirt achter het kanon. Je krijgt het natuurlijk behoorlijk warm als je steeds kanon moet laden en vuren.

Hier nog de emblemen op mijn Canadese artillery jasje:
Afbeelding
GliderRider
Lid
Contacteer:

Bericht door GliderRider »

Nico Roelofs schreef:
Guido schreef:Nico, is misschien het drillich uniform van toepassing?
Drillich ken ik niet bij Britse uniformen. Je bedoelt zeker demin pakken.

Deze pakken waren bedoeld voor werk, drill of voor in de winter. En droeg men over het uniform zelf. Dus denk niet echt dat deze pakken echt gebruikt werden door de artillery.

Heb ook nog geen foto's gezien dat ze demin pakken droegen. Je ziet ze wel veel in een bloesje of shirt achter het kanon. Je krijgt het natuurlijk behoorlijk warm als je steeds kanon moet laden en vuren.

Hier nog de emblemen op mijn Canadese artillery jasje:
Afbeelding
Hey Nico,

De Denims werden ook gebruikt als (onofficieel) zomer uniform. De demins zijn namelijk wat dunner dan de gewone BD. Ik heb nog geen foto's gezien van Arty mannen in denims maar van infantrie in Denims heb ik hier een aantal foto's. Bij interesse let me know.

Groeten Willem
"Never tell people how to do things. Tell them what to do and they will surprise you with their ingenuity."

http://www.tommy-talk.com
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Gegeven: 52 keer
Ontvangen: 95 keer

Artillery embleem

Bericht door asjemenou »

Als ik Guido z'n artillery baretembleem eens bekijk dan zie ik enig verschil met mijn exemplaar. Zijn er soms meerdere/vroegere modellen bekend van dit embleem?
Ik zie vooral verschil tussen de kanonnen. En dan met name de affuiten. Ook de "klinknagels" op het wiel zijn anders. Bij Guido's model liggen ze zeg maar op het wiel en bij mijn model liggen ze verdiept in het wiel.
Even dacht ik aan een kopie maar dat geloof ik eigenlijk niet zo. Ik begrijp dat bij de meeste baretembleemkopieën de pen aan de achterzijde machinaal is gesoldeerd. Dat is bij mijn model echter niet zo. Hoe zit dit nu?

Afbeelding

Afbeelding
jeroen1944
Lid

Bericht door jeroen1944 »

Tja hoe moet ik dit zeggen, ik heb ook maar weinig emblemen in mn handen gehad. Maar idd als er naar mijn geval de soldering op een fabrieks-soldering lijkt laat ik hem liggen, de meeste kun je herkennen dan is er echt weinig tin gebruikt, ook is meestal het embleem niet mooi afgewerkt. Als je op zeker wilt gaan kun je beter een plastic-embleem kopen, alhoewel die ook al nagemaakt worden!
En je betaald een stevige prijs.
Nico Roelofs
Lid
Contacteer:

Re: Artillery embleem

asjemenou schreef:Als ik Guido z'n artillery baretembleem eens bekijk dan zie ik enig verschil met mijn exemplaar. Zijn er soms meerdere/vroegere modellen bekend van dit embleem?
Ik zie vooral verschil tussen de kanonnen. En dan met name de affuiten. Ook de "klinknagels" op het wiel zijn anders. Bij Guido's model liggen ze zeg maar op het wiel en bij mijn model liggen ze verdiept in het wiel.
Even dacht ik aan een kopie maar dat geloof ik eigenlijk niet zo. Ik begrijp dat bij de meeste baretembleemkopieën de pen aan de achterzijde machinaal is gesoldeerd. Dat is bij mijn model echter niet zo. Hoe zit dit nu?
Ik kan zo snel niet terug vinden hoelang dit embleem is geproduceerd. Maar deze is wel jaren lang geproduceerd. Het kwam ook voor dat ze in verschillende fabrieken werden gemaakt. Zo kan door de jaren heen het embleem iets veranderen van model. Of de fabriek heeft een iets andere mal voor het embleem. Ook mijn embleem wijkt iets af van die van jou. Van dit embleem zullen echt op hele beperkte schaal replica's van in omloop zijn. Van dit embleem zijn er nog voldoende in omloop en kosten ook niet veel. Dus er valt weinig mee te verdienen om deze na te maken. De replica's heb je er dan volgens mij ook snel tussen uitgevist omdat deze vast niet zo mooi worden na gemaakt als Duitse medailles of andere zeldzame geallieerde emblemen.

Hier nog een foto van mijn artillery embleem. Helaas is de foto niet zo duidelijk. In het midden zit een kleiner embleem van de artillery, deze werd gedragen of de General Service Cap of de Coloured Field Service Cap. Helemaal rechts is een baret embleem van het 55th Anti-Tank Regiment (Suffolk Yeomanry). De Yeomanry eenheden werden aan de Royal Artillery toegevoegd, maar hebben hun eigen embleem behouden.

Afbeelding

Hier nog een foto met Canadese artillery emblemen. Bovenaan is het embleem van het 1st Canadian Army. Omdat het er een rode zigzag lijn in staat geeft aan dat het om de artillery gaat van het 1st Canadian Army. Daaronder staan 2 dezelfde emblemen. Deze zijn vrijwel identiek aan het kleine embleempje op de foto hierboven. het enige verschil is dat het Britse embleem 7 vlammen kent en de Canadese 9 vlammen.

Afbeelding
Nico Roelofs
Lid
Contacteer:

Roel R. schreef:Was er nog een verschil qua kledingdracht met de mannen van de Royal Horse Artillery ?
Ik heb hier niet veel over kunnen vinden. Het enigste wat ik zo snel kon vinden in "The British Soldier II" was:

Regiments of the Royal Horse Artillery transfered to the Armoured Divisions of which certain batteries preserved the traditions of the Honourable Artillery Company.

Denk niet echt dat er in het uniform zelf echt verschillen zaten. Alleen de emblemen en omdat ze bij een Armoured Division zaten droegen ze ook een zwarte baret lijkt me.
Roel R.
Lid
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Bedankt voor de info. Ik moet binnekort toch echt eens opzoek gaan naar dat boek !
Plaats reactie