Als eerste moet ik even een fout van mij herstellen. Ik zei dat het kleine embleem met 9 vlammen met daaronder de tekst ubique de Canadese variant was voor artillery. Dat is dus niet zo. Dit is namelijk Canadian Engineers. De Canadesen hadden ook gewoon 7 vlammen als artillery embleem.
asjemenou schreef:Interessant die afwijkende RCA emblemen. Nico vermeldde al dat die emblemen door meerdere fabrieken werden gefabriceerd. Dit is natuurlijk mogelijk maar zit er bijvoorbeeld ook een verschil tussen de Canadese, Britse of bijv. Zuid Afrikaanse RCA emblemen?
Ik heb het boek "The British Soldier I" en "The Candian Sodlier" naast elkaar gelegd waarin de 2 normale artillery emblemen zijn afgebeeld. De emblemen zijn wel iets verschillend. Maar of dit nou te maken heeft met productie of echt verschil van land weet ik niet. Persoonlijk denk ik dat het gewoon te maken heeft met de productie. Als het echt met land te maken had heeft er wel Canada bij heeft gestaan. Wat je vaker ziet bij emblemen.
In het boekje Badges & Emblems of the British Forces 1940 staat bij de Zuid-Afrikaanse artillery embleem onder in de balk "South Africa Suid Afrika" waar normaal staat "Quo Fas et Gloria Duount".
Bij het artillry embleem van Malta staat onderin "Tutela Bellicae Virtutis". Ook is het embleem is iets anders hij heeft namelijk achter het kanon noh het "Maltese Cross".