Gezocht : Willys MB

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
ViperBE
Lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 16 jul 2005, 12:10
Locatie: Westerlo, Belgium

Bericht door ViperBE »

johan willaert schreef:
sander vw schreef:je was beter naar Beltring gekomen ze stonden er met 20 tallen te koop...
Ja, waarvan 99.9% Franse M201's replica's van de jaren 50!!!!

Johan
Wat ik van onze voorzitter ondertussen heb vernomen is dat die franse hotchkiss jeeps dikwijls van een veel betere kwaliteit zijn en dikwijls nog meer gelijkend op een originele dan vele 'originele' Willys MB die te koop worden aangeboden. Een goede Willys MB is blijkbaar niet zo gemakkellijk te vinden in de normale prijsklasse. Ik weet niet hoe het zit in Nederland maar mij is verteld dat in België een hotchkiss als een zeer goede MB replica wordt aanvaard op originele WO2 treffens.

Greetz,

Ronny aka Viper
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

ViperBE schreef:Ik weet niet hoe het zit in Nederland maar mij is verteld dat in België een hotchkiss als een zeer goede MB replica wordt aanvaard op originele WO2 treffens.
Ja, da's waar.... maar het blijft een Hotchkiss......!!
En neem het van mij aan na 22 jaar Jeep ervaring :) je zult je nooit echt helemaal gelukkig voelen met een M201 tussen echte WO2 Jeeps....
Het 'net-niet' gevoel zal er altijd zijn...

Enne de prijs scheelt niet zo heel veel.... maar het zijn jouw centen, héé

Johan
29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1752
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Bericht door earlymb »

ViperBE schreef: Wat ik van onze voorzitter ondertussen heb vernomen is dat die franse hotchkiss jeeps dikwijls van een veel betere kwaliteit zijn en dikwijls nog meer gelijkend op een originele dan vele 'originele' Willys MB die te koop worden aangeboden. Een goede Willys MB is blijkbaar niet zo gemakkellijk te vinden in de normale prijsklasse. Ik weet niet hoe het zit in Nederland maar mij is verteld dat in België een hotchkiss als een zeer goede MB replica wordt aanvaard op originele WO2 treffens.

Greetz,

Ronny aka Viper
Ze worden aanvaard omdat de leek ze toch niet kan onderscheiden van echte WO2 jeeps. Een M201 is een prima jeep, maar het is geen echte oorlogsjeep en zal dat ook nooit zijn. Als je echter alleen in reenactment bent geinteresseerd is het een prima oplossing, maar goede M201's zijn ook niet goedkoop. Ik heb bij gelegenheden zoals de vieringen in Normandië vorig jaar zo ontzettend veel van die Hotchkissen gezien die totaal waren uitgedost als WO2 voertuigen. Ik denk dat toch wel een aantal mensen zichzelf dan voor de gek houden dat ze een echte oorlogsjeep hebben. Ik heb het dan nog niet eens over al die gevallen waarin een M201 is verkocht als zijnde een originele WO2 jeep aan een argeloze liefhebber. Al met al zijn er toch zoveel verschillen tussen een MB en een M201 dat het best wel een klus zal zijn om deze allemaal weg te werken (als je dat zou willen). En waar ben je dan mee bezig?

Een MB is een MB en een M201 is een M201; je zult voor jezelf moeten uitmaken welke route je wilt gaan. Het voordeel van een M201 is dat je je een stuk minder druk hoeft te maken over correcte originele onderdelen etc. Een M201 is op een aantal punten verbeterd ten opzichte van een MB, maar ik heb ondervonden dat dat bij hobbymatig gebruik eigenlijk niet uitmaakt. Het is echter wel zo dat onderdelen als bijv. de tandwielen in de versnellingsbak waarschijnlijk van betere kwaliteit zullen zijn dan de oorlogsproductie, en die zou ik dan ook gebruiken om mijn (originele) bak te reviseren.

Kortom, het zijn toch wel 2 verschillende voertuigen met een verschillende achtergrond. Als die achtergrond voor jou geen punt is, is een M201 the way to go. Het wordt jouw jeep; je moet er zelf blij mee zijn dan maakt de mening van anderen toch ook weinig uit?! :wink:

Grtn

David
ViperBE
Lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 16 jul 2005, 12:10
Locatie: Westerlo, Belgium

Bericht door ViperBE »

Ik ben mij nog maar recent aan het verdiepen in het hele Willys jeep gebeuren. Heb voorheen enkel mijn tijd gestoken in het gewone re-enactment werk.

Op dit ogenblik gaat mijn voorkeur nog steeds uit naar een originele Willys MB. De laatste twee weken heb ik al op zo'n 6 tal internetadvertenties 'Willys MB 194x' gereageerd. Als puntje bij paaltje komt zijn het totaal geen Willys MB zijn maar na-oorlogse omgebouwde jeeps. Waarschijnlijk dat door mijn specifieke vragen de verkoper maar onmiddellijk open kaart speelt.

Onze voorzitter vertelde me ook dat je momenteel voor een Willys MB en een vergelijkbare Hotchkiss ongeveer dezelfde prijs dient te betalen.


Greetz,

Viper
Gebruikersavatar
Mr_Flibble
Lid
Berichten: 631
Lid geworden op: 04 nov 2004, 16:24
Locatie: Waalwijk
Contacteer:

Bericht door Mr_Flibble »

Je kan natuurlijk ook uitgaan van wat je met je Jeepje wil gaan doen.
Ik zou het veel prettiger vinden om met een Hotchkiss door de bagger te scheuren dan met een originele Willys.

Binnen onze vereniging hebben we een aantal Hotchkiss Jeeps en dan is het niet zo erg als die worden afgeragd. Menig KTR lid zou een hartverzakking krijgen als je dat met een Willys zou doen denk ik ;)

Ikzelf zit momenteel ook te kijken naar een Hotchkiss voor Living History/Re-enactment.

Jullie hebben helemaal gelijk over dat het nooit een Oorlogse jeep zal zijn, maar als ik een Willys zou kopen zou die toch mooi thuis in de garage blijven staan en alleen bij mooi weer de straat op mogen.

Anyway, succes met je zoektocht Ronnie.


- Rick
In Tabulas Argenteas Refero
sander vw
Lid
Berichten: 1687
Lid geworden op: 06 mei 2004, 19:27
Locatie: belgie

Bericht door sander vw »

hé, er stonden ook veel originele hoor. Wel prijzig :lol:
ViperBE
Lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 16 jul 2005, 12:10
Locatie: Westerlo, Belgium

Bericht door ViperBE »

Vandaag met onze voorzitter weer naar een 'Willys MB' gaan kijken. Via een goede vriend had onze voorzitter opgevangen dat een oude bekende zijn Willys voor 11.000 € verkocht. Een aantal jaren geleden had die persoon een Willys MB in perfecte staat en het zou deze jeep zijn die hij verkocht. Alles dus laten vallen om er naar te gaan kijken want dit zou een mooie kans zijn om een Willys MB in perfecte staat aan te schaffen.

Onderweg belde onze voorzitter nog even naar zijn goede vriend om te informeren of het na het bekijken van de jeep mogelijk was om eens langs te komen om over het evenement in Boom begin september te praten. Deze vriend waarschuwde ons al dat hij had opgevangen dat er niet originele onderdelen aan de jeep zouden zijn en een problematisch roest probleem aan het chassis aanwezig was. Omdat we bijna op onze bestemming waren toch maar beslist om naar de jeep te gaan kijken.

Bij het bekijken van deze jeep bleek het helemaal geen Willys MB te zijn. Zelfs ik had onmiddellijk door dat het een Hotchkiss body was. Veel origineel was er ook niet meer aan. nml, mist achterlicht, moderne richtingaanwijzers etc. Van de prijs kon in ieder geval niets worden afgedaan, het was te nemen of te laten. Onze voorzitter was totaal verrast want dit was niet de jeep van een paar jaar geleden. Dus maar wijselijk beslist om deze jeep niet kopen.

De zoektocht gaat dus verder.

Greetz,

Ronny aka Viper
Gebruikersavatar
Eric
Lid
Berichten: 1275
Lid geworden op: 15 mei 2005, 21:30

Bericht door Eric »

"Hey, bloody bucket division, our bucket, your blood."
Gebruikersavatar
Jeeper704
Lid
Berichten: 1223
Lid geworden op: 05 jun 2005, 13:05
Locatie: Dendermonde (België)

Bericht door Jeeper704 »

Kosten die al zoveel????
Bring in the Hellcats! (M18 TDs)
World War II - European Theater of Operations
http://www.ww2-eto.com
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1752
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Bericht door earlymb »

Eric schreef:is dit misschien iets?
http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... tegory=585
Voor zover ik kan zien van een paar vlekkerige kiekjes is dit wel een redelijke jeep, maar ik persoonlijk vind de prijs nu al aan de hoge kant, en dit is nog maar het startbod. Echter, echt goede en originele WO2 jeeps halen de 15.000 euro al en gaan daar soms zelfs overheen. Ze worden alleen niet zo vaak aangeboden en worden meestal ook vlot verkocht, ondanks zulke prijzen. :wink:

Grtn

David
ViperBE
Lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 16 jul 2005, 12:10
Locatie: Westerlo, Belgium

Bericht door ViperBE »

Jeeper704 schreef:Kosten die al zoveel????
Het is me al opgevallen dat de prijzen in Nederland een stuk hoger liggen dan in Belgie. Het lijkt me dat de prijzen daar starten vanaf 12500€.

Greetz,

Ronny aka Viper
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

Eric schreef:is dit misschien iets?
http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... tegory=585
Voor een 1942 heeft ie de verkeerde Reservewiel steun....
De Horn is niet goed, etc......


En kijk eens naar de S op de rechtercowl!!!! :lol: Hilarisch!!

Afbeelding

Het is een Ford zonder Glove Box????? Man, Man, Wat een samenraapsel....





Johan
29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
Shifty
Lid
Berichten: 2215
Lid geworden op: 31 okt 2004, 22:10
Locatie: Heist od Berg - België
Contacteer:

Bericht door Shifty »

Ik breng em even naar boven Ronny ..
Misschien vind je hier wat tussen

http://forum.wo2.nl/viewtopic.php?t=9801
Gebruikersavatar
Michiel M.
Lid
Berichten: 2466
Lid geworden op: 29 okt 2004, 17:01
Locatie: Beek en Donk
Contacteer:

Bericht door Michiel M. »

Kan geen link plaatsen, maar:

http://www.dewaal-renkum.nl => militair => overzichtspagina met militaire auto's => willys jeep MB.

Hier een site met buitenlandse en wat binnenlandse jeeps:

http://www.milweb.net/index2.html => vehicle park => jeeps

;)
At the going down of the sun and in the morning,
We will remember them.
Gebruikersavatar
MaximusAurelius
Lid
Berichten: 101
Lid geworden op: 08 mar 2005, 17:52

Bericht door MaximusAurelius »

http://www.dodge-wc.de/

Ik ken het bedrijf niet, maar de restauratie-willys zijn naar mijn mening niet echt "duur". Ik heb niet genoeg verstand van de Willys om te zien of het orginelen zijn.

:?

De prijzen van een Willys zijn naar mijn mening in het algemeen erg hoog, voor hetzelfde geldt heb je een M3A1 Scout Car. Dat is toch veel mooier!

Afbeelding

:P
Plaats reactie