ViperBE schreef: Wat ik van onze voorzitter ondertussen heb vernomen is dat die franse hotchkiss jeeps dikwijls van een veel betere kwaliteit zijn en dikwijls nog meer gelijkend op een originele dan vele 'originele' Willys MB die te koop worden aangeboden. Een goede Willys MB is blijkbaar niet zo gemakkellijk te vinden in de normale prijsklasse. Ik weet niet hoe het zit in Nederland maar mij is verteld dat in België een hotchkiss als een zeer goede MB replica wordt aanvaard op originele WO2 treffens.
Greetz,
Ronny aka Viper
Ze worden aanvaard omdat de leek ze toch niet kan onderscheiden van echte WO2 jeeps. Een M201 is een prima jeep, maar het is geen echte oorlogsjeep en zal dat ook nooit zijn. Als je echter alleen in reenactment bent geinteresseerd is het een prima oplossing, maar goede M201's zijn ook niet goedkoop. Ik heb bij gelegenheden zoals de vieringen in Normandië vorig jaar zo ontzettend veel van die Hotchkissen gezien die totaal waren uitgedost als WO2 voertuigen. Ik denk dat toch wel een aantal mensen zichzelf dan voor de gek houden dat ze een echte oorlogsjeep hebben. Ik heb het dan nog niet eens over al die gevallen waarin een M201 is verkocht als zijnde een originele WO2 jeep aan een argeloze liefhebber. Al met al zijn er toch zoveel verschillen tussen een MB en een M201 dat het best wel een klus zal zijn om deze allemaal weg te werken (als je dat zou willen). En waar ben je dan mee bezig?
Een MB is een MB en een M201 is een M201; je zult voor jezelf moeten uitmaken welke route je wilt gaan. Het voordeel van een M201 is dat je je een stuk minder druk hoeft te maken over correcte originele onderdelen etc. Een M201 is op een aantal punten verbeterd ten opzichte van een MB, maar ik heb ondervonden dat dat bij hobbymatig gebruik eigenlijk niet uitmaakt. Het is echter wel zo dat onderdelen als bijv. de tandwielen in de versnellingsbak waarschijnlijk van betere kwaliteit zullen zijn dan de oorlogsproductie, en die zou ik dan ook gebruiken om mijn (originele) bak te reviseren.
Kortom, het zijn toch wel 2 verschillende voertuigen met een verschillende achtergrond. Als die achtergrond voor jou geen punt is, is een M201 the way to go. Het wordt jouw jeep; je moet er zelf blij mee zijn dan maakt de mening van anderen toch ook weinig uit?!
Grtn
David