Polen

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Gebruikersavatar
Robin V
Lid
Berichten: 1620
Lid geworden op: 05 okt 2003, 13:55
Locatie: Brussel

Polen

Bericht door Robin V »

Vraagje :
Binnenkort vetrek ik met school naar Polen voor 10 dagen. We gaan er onder andere een traditionele rommelmarkt bezoeken.
Nu op zo'n Poolse rommelmarkten, wat vind je daar zoal van WOII?
(zowel echt als namaak?)
En kan men dan iemand ook het verschil aantonen tussen echte en nagemaakte wapens?
Bedankt.
De volgende zin is fout. De vorige zin is juist.
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Ik zeg even iets dat ik weet van een kennis die geregeld naar Polen gaat: Polen is een goudmijn qua wo2 militaria. Veel kans dat je op die rommelmarkt heel wat gaat aantreffen van mensen die hun zolder even leegmaken. Waarschijnlijk meestal Duits (een halfrotte helm is geen rariteit daar), Pools en Russisch dat er verkocht wordt.

Hoe het er zit met de repro-industrie weet ik niet, maar het zou mij straf lijken dat de repro's al op grote schaal tot op rommelmarkten zijn doorgedrongen...
Richard van Kempen
Lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 05 okt 2003, 23:17
Locatie: Noord Brabant

Bericht door Richard van Kempen »

De meeste nep rommel komt uit het Oost blok Polen,Litouwen,Rusland ect ect.
als je voor militaria weg gaat lijkt het mij wel verstandig om te bestuderen wat je graag wilt hebben.
Mensen die nep onderscheidingen op de markt gooien kunnen die dingen chemisch er op de juiste leeftijd uit laten zien,ben goed op je hoede en wet waar je voor weg gaat.!!

Veel plezier in Polen Numb :)

Richard
Glenn Janssens
Lid
Berichten: 2132
Lid geworden op: 29 sep 2003, 17:26

Bericht door Glenn Janssens »

Weet wat je koopt.
Want zelfs op de kleinste rommelmarktjes ga je nep tegenkomen.
Misschien meer dan je lief is...


Adrian
Gebruikersavatar
Robin V
Lid
Berichten: 1620
Lid geworden op: 05 okt 2003, 13:55
Locatie: Brussel

Bericht door Robin V »

weet er dan iemand of je dan met zo'n spullen dan eigenlijk legaal de grens overgeraakt? Zoals, als ik bijvoorbeeld een Luger ofzo (kzeg maar wat :p) heb gekocht, zal dat problemen opleveren bij de douane?
De volgende zin is fout. De vorige zin is juist.
Glenn Janssens
Lid
Berichten: 2132
Lid geworden op: 29 sep 2003, 17:26

Bericht door Glenn Janssens »

Je moet het zo bekijken.
Een wapen dat niet volgens de wet van je land is onschadelijk gemaakt is verboden,dus ook illegaal.
Tenzij je daar de correcte verloven (vergunningen) voor hebt maar dat zal wel niet hé ?

Adrian.

ps: er zijn wel uitzonderingen in Belgie.
bijvoorbeeld een lee enfield .303 van voor 1918 is vrij te koop in werkende konditie.
Dat geldt ook voor andere geweren en pistolen voor 1918 (hangt een beetje van het kaliber af,of ze vrij te koop zijn of niet)
Gebruikersavatar
Willem ter Haar
Lid
Berichten: 1270
Lid geworden op: 27 jul 2003, 15:18
Locatie: Barneveld (Gelderland)
Contacteer:

Bericht door Willem ter Haar »

Bij twijfel. Ga altijd langs de politie.

Zij kunnen precies vertellen wat je wel en niet mag invoeren en bezitten. Voor sommige dingen heb je een vergunning nodig en/of moeten onklaar gemaakt zijn. Andere dingen mag je nog werkend zonder vergunning thuis hebben liggen.

Je kunt beter een keer naar de politie gaan en zonder problemen die spullen krijgen dan dat je straks alles mag in leveren en een dikke boete mag betalen.
Als iedereen hetzelfde denkt, dan denkt er iemand niet na. (generaal George S. Patton)
Gebruikersavatar
Stijn
Lid
Berichten: 725
Lid geworden op: 06 okt 2003, 19:10
Locatie: Amsterdam

Bericht door Stijn »

Wapens worden niet nagemaakt, dat is zeker.
Behalve dolken (bijv. SS) e.d. zullen zeker geweren altijd origineel zijn.
Als je een Luger vind (wat mij erg sterk lijkt), zou ik ZEER goed op stempels letten. Ook het materiaal is belangrijk en de handgrepen hout/niet-hout.
De meeste repro spullen komen inderdaad uit landen als Polen, Tsjechië, Oekraiëne en Rusland. Speldjes en insignes, helmen en dolken, eigenlijk alles wat je je maar kan bedenken.
Een vaak toegepaste truck is dat men op een helm een SS decal plakt, dan is de helm namelijk"bijzonder" en dus extra veel waard.
Aan wapens zou ik eigenlijk niet beginnen, tenzij het complete systeem kapotgemaakt en vastgelas is.
Bedenk je dus maar wel even voor je iets in Polen koopt, heb ik het idee.
Mattie
Lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 24 okt 2003, 14:20
Locatie: Zuid Limbabwe

Bericht door Mattie »

Nee, Numb,
ga vooral met getrokken Luger een Pools politiebureau binnen; dan lezen wij dat achteraf wel in de krant!
Wellicht zijn je klasgenootjes dan iets eerder terug van de excursie dan jij.......... :shock:

...en in Polen is inderdaad nog veel te krijgen, maar ook veel nep. Al 25 jaar lang komen de kopieen uit het Oosten. En op een enkele uitzondering na, zul je er echt geen koopjes meer vinden. Men heeft daar ook internet, en men kent de prijzen. Ook in Polen zitten weel verzamelaars tegenwoordig!

Mat :)
Schiet toch op man; 't is bijna week-end, ik wil gaan zuipen!
Gebruikersavatar
Mooyman
Lid
Berichten: 3061
Lid geworden op: 14 okt 2003, 12:37
Locatie: O(o)st-Friesland

Bericht door Mooyman »

[quote="Stijn"]Wapens worden niet nagemaakt, dat is zeker.[/quote]

Dan ben je niet goed op de hoogte Stijn,in Spanje en Japan worden de handvuurwapens wel degelijk nagemaakt.
Slechte(plastiek)copies maar ook zulke goede(duurdere) copies dat een leek er geen weet van zal hebben.
Gebruikersavatar
Stijn
Lid
Berichten: 725
Lid geworden op: 06 okt 2003, 19:10
Locatie: Amsterdam

Bericht door Stijn »

Nee, dat weet ik wel hoor. De FG 42 en mp 40 en ook de stg 44 worden nog nagemaakt, in Japan, door zo'n plastic fabriek. Maar ik bedoelde eigenlijk meer K98 enzo.
Karabijnen worden niet gereproduceerd, voor zover ik weet.
Ik heb trouwens in een winkel in St.Mere Eglise inderdaad wel repro Lugers en een mp 40 gezien.[/quote]
Verzamelaar_Freak
Lid
Berichten: 262
Lid geworden op: 27 dec 2002, 19:07
Locatie: kattttttttt

Bericht door Verzamelaar_Freak »

wat jij zegt over in spanje ken kloppen, een neefje van mij heeft daar een ijzeren luger gekocht (namaak, speelgoed)

maar van een afstandje net echt.....


MoI
Gebruikersavatar
Robin V
Lid
Berichten: 1620
Lid geworden op: 05 okt 2003, 13:55
Locatie: Brussel

Bericht door Robin V »

opletten geblazen dus...Dus ik moet dus met een getrokken Luger naar het politiewapen gaan en dan roepen This is a hold-up ofzo? :P
De volgende zin is fout. De vorige zin is juist.
Bjorn
Lid
Berichten: 1577
Lid geworden op: 20 mei 2003, 09:36

Bericht door Bjorn »

Hallo,

Ik zou heel erg oppassen met spullen die je meeneemt uit Polen, dus ook helmen enzo,als je dat vind!
Ik ben er 3 weken geleden geweest, en ik kan je verzekeren dat de controle van die Poolse douane niet echt 'plezierig' te noemen is. :x
En als je met je klas gaat, neem ik aan dat je met een touringbus gaat.
En die doorzoeken ze als ze een slechte dag hebben sowieso.
En je moet invoerbelastingbetaling in Duitsland, en dat dient vooraf geregeld te zijn, en als je al langs de wachthuisjes bent, en ze doorzoeken je auto 4 meter verderop en ze vinden dan iets, dan heb je dus een probleempje. :P
Boete en inname, en ze hebben het ook niet zo op die spullen he.
Dus verstop het en kijk goed uit!En als ze je met vuurwapens of granaten vinden, dan heb je nog een wat erger probleempje.
Verder veel geluk!

Groetjes, Bjorn
Verzamelaar_Freak
Lid
Berichten: 262
Lid geworden op: 27 dec 2002, 19:07
Locatie: kattttttttt

Bericht door Verzamelaar_Freak »

BjornSpiN schreef:Hallo,


Boete en inname, en ze hebben het ook niet zo op die spullen he.
Dat kan ik me voorstellen.........
Plaats reactie