Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Ik zat door een lokaal boek te bladeren dat ik laatst gevonden had. Nu zag ik daar een foto in met als omschrijving: "Britse Infanterie in de Spoorstraat ter hoogte van de benzine pomp". Voor mensen die topografisch bekend zijn met regio Boxmeer. Dat is de weg van St. Anthonis naar Boxmeer.
Wat nu het rare is, deze Britse infanterie, lopen alleen in een Denison smock.
Veel uitrusting dragen zij niet, maar wat kan het zijn?
Ik ga nog achter de fotograaf aan (ken de zoon er van) wie weet kan hij meer vertellen.
Boxmeer/St Anthonis zeg je! RUR van het 6th Airborne heeft ook die kant gezeten, maar dat klopt niet bij deze foto want ze dragen geen parahelmets.
Misschien commandos? Van wanneer is die foto eind 44/begin45? Ik heb een topic op het forum geopend een tijdje geleden waar verschillende Canadese en Britse eenheden Denisons droegen. Zal een zoeken!!!
Ik weet niet of de 6th Airborne hier heeft gezeten! Commando's, daar ben ik zeker van dat die hier hebben rond gelopen, welke precies weet ik niet meer. Eind 44 moet dit geweest zijn. Helaas is Boxmeer niet ver ontwikkeld op het gebied van militaire geschiedenis en kan niet veel vinden wat hier allemaal precies heeft gezeten. Als iemand mij ook daar mee kan helpen zou ik die persoon eeuwig dankbaar zijn (van het meeste ben ik wel op de hoogte, maar er zitten wat gaten in de tijdlijn)
Pardon, effe opgezocht RUR heeft idd niet bij jou gezeten! Verste weg wat de 6th heeft gezeten is Venray. Er liggen wel wat Airbornes op Venray War Cem.
Als ik jou was zou ik er alsnog achteraan gaan welke Commando`s bij jou hebben gezeten! Want volgens mij zijn het idd deze.
Als je nu echt heel graag wil weten wat er uur voor uur is gebeurd zou je de War Dairys kunnen opvragen/halen in Engeland.
Ik heb het een en ander nagekeken voor je. Je kunt bij deze archieven in Engeland bijna alle War Diarys (verslagen van dag tot dag) van elk battalion, regiment opvragen. http://www.catalogue.nationalarchives.g ... =False&j=1 (vb)
Je moet van te voren opgeven wat je wilt inzien en je kunt wat je interessant vind laten kopieëren! En daarbij zit bij de Dairy zogenaamde "caps" verslagen, tekeningen van situaties, kaartjes die je ook weer kunt kopieëren. Alleen dit is best wel duur. Hoeveel?
En je moet er zelf aanwezig zijn, of door iemand die je kent in Engeland de verslagen laten kopieëren.
In Canada is dit bijna onmogelijk, zeer moeilijk!
Zelf heb ik alle War Dairys van 1st CPB en de COY fotos gekregen van een veteraan. (gekopiëerd)
Dit is de link. http://www.nationalarchives.gov.uk/
Ik weet bijna zeker dat de infantrie ok liep met de smock het was niet alleen dat de voorraden kleinder werden maar de vraag naar camo kledeing was ook groter.
de smock werd zo wel bij het engelse als canadeese leger bij de para en infantrie gedragen.
dat werd mij verteld over de smock dat het ook niet specifiek para is maar wel bijna 90 % van de para's droegen er 1.
( ik dacht vertlel het maar even)
De smock is specifiek voor paratroopers ontworpen. De naam zegt het al. SMOCK-DENISON, AIRBORNE TROOPS.
Het is wel zo dat tegen het eind van de oorlog de smocks ook op beperkte schaal aan reguliere troepen werd uitgereikt.